ThaBear Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hei. Sitter får tiden å ser etter billige måter å skaffe flere sata porter til min server. Tenkte da att det kunne vere like greit å ha nok porter til kabinettet som støtter 20 disker via hot swap. Har sett på litt div kontrollere, og prøvd å holde meg til merker som er anbefalte, samt att eg ønsker HW raid. Dette er produktene eg har sett på. Kontroller: http://www.lsi.com/p...SAS9260-4i.aspx Expander: http://www.intel.com...-res2sv240.html Er ikkje ute etter ekstreme ytelser, da flaskehalsen ligger i nettverkskortet på 1Gb. Men ønsker heller ikkje å kjøpe katta i sekken heller. Tenker ikkje å ha 20 disker i samme raid arry, men kanskje flere raid 5 eller 6 arrys. Har sett litt tester av LSI kotet, og det virker jo greit. Men ingen av testene tar for seg gjennoppbygging vist en disk dør, eller om man kan skifte ut disk uten nede tid, eller kor mykje eg må forvente. Så håper noen har efaring med LSI 9260 serien og kan gi meg litt veileding. Mvh. Oddbjørn Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Ingen som har erfaringer med LSI 9260 serie? Finner ikkje mykje info ang kontrolleren, kun tester som ser tilsynelatendes ok ut, eller noen på newegg som stort sett gir greie tilbakemeldinger, men stoler ikkje helt på dette. Noen som vet om kontrolleren støtter raid expand? (mener da og legge til flere disker i raid array'et..) Eller burde eg se etter en annen kontroller? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Selvfølgelig støtter alle LSI-kontrollere raid expand (Online Capacity Expansion kaller de det). Bare pass på å få riktige kabler til ditt bruk, en del av disse kontrollerne kommer med Infiniband-tilkobling, så da trenger du break-out kabler (med mindre du har Infiniband på disk-kabinettene dine). Hvor lang tid det tar å rebuilde kommer an på antall og type disker, størrelse, hvor mye data det er på dem, om du skal bruke RAID'et mens det rebuildes, om kontrolleren er konfigurert for rask rebuild eller høy ytelse under rebuilding osv. Å skifte ut en disk blir vel forsåvidt det samme som om en disk dør. Hvis du skal ha 20 disker vil jeg anbefale å sette opp minst to RAID6-array for best mulig sikkerhet. Alternativt RAID5 med en hot-spare per array. Jeg har ikke erfaring med LSI-kontrollere selv, kun 3Ware. Endret 18. november 2012 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Planen var raid 5 arrys, kanskje å skifte fra raid 5 til 6 vist dette er mulig på en slik kontroller. Vet Areca støtter dette, men de kontrollerene koster mykje meir, samt ein må velge en med 2 sas (mini sas?) porter. Kanskje det er dette LSI kaller:" Online RAID Level Migration (RLM) "? " Mini-SAS SFF-8087 x4 connector " er vel en standar kontakt, og ikkje infiniband? vart veldig usikker når du nevnte dette. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Jeg tok nok feil av Infiniband og SFF-8087. Uansett, så vidt jeg ser av bruksanvisningen trenger du en kabel med SFF-8087 i begge ender for å koble RES2SV240'en til kontrolleren. Om dette følger med vet jeg ikke. RLM høres riktig ut hvis du skal migrere, men det vil nok kun fungere til noen spesifikke endringer, som å endre fra RAID5 til RAID6, tilbake til RAID5, og hvis du f.eks. skal utvide et RAID0-array med en disk, eller fra RAID1 til RAID10. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 fulgte med sff 8087 til sff 8087 med min intel expander. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Har du samme expander som eg linket til da? Har sett på litt div kontrollere, kunne ikkje se at areca hadde noen kontrollere som støttet expander da av 1port mini sas (internal) Eller er det bare dårlig info fra Newegg's side? så å velge ein LSI 9260 4i er ikkje eit dårlig valg? Finnest det betre kontrollere i prisklassen som har det eg er ute etter? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Har akkurat den samme på min Areca 1880 i serveren min. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Ok. da slipper eg å tenke på en slik kabel.. Trodde du brukte eit 1880 -24i kort.. kva skal du da med en expander? Som Areca fanboy vet du vel om noen "billige" kontrollere areca har med expander støtte? eller må man opp i 16/1880 -8i kontrollerene før dette er mulig? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Bruker Areca 1880ix-24 (28) i hovedpc og 1880-8i i server med expander. Er nok flere kontrollere expandere fungerer på. Skulle ikkje forundre meg om hp og intel expander fungerer på ibm 1015 (samme som (lsi 9240-8i) også. Jeg kjøpte et ibm 1015 for 1000kr. Etter å ha lest litt så fungerer intel expanderen på ibm 1015. Iallefall for flere på diverse fora MEd Ibm 1015 og intel expander, så får man 24 porter for ca 3000kr. Det er god deal! Dog sinnsyke hastigheter får man ikkje, og man får heller ikkje hardware raid 6. De som bruker HBA pluss expandere bruker som regel software raid med freenas eller noe linux software raid/ZFS etc... Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Så eg vil ikkje få HW raid 6 med expander om eg forsår deg rett.. Da eg reknet over prisen på LSI 9260 4i samt intel expander så vart det rundt 3.500, uten moms og frakt. Virker jo greit til prisen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå