Gå til innhold

Finnes det lydkort som støtter HD lyd,Dolby Digital og DTS på spdif header ?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg brukt noen timer på nettet og lest meg litt opp på lydkort uten å finne et definitivt svar på det jeg lurer på. Jeg har et Asus 250GTS skjermkort som ikke støtter lyd direkte på hdmi utgangen. For å få lyd ut så bruker jeg spdif headeren på hovedkortet koblet opp mot skjermkortet. Denne løsningen funger helt perfekt opp mot tv`en.

 

Men jeg ønsker å kjøpe et dedikert lydkort for å få bedre analog lyd ut til det aktive høyttaler systemet som er koblet til pc`en. Det som er utfordringen her er å finne et lydkort som støtter hd lyd,dolby digital og dts på spdif headeren ut fra lydkortet.

 

Det jeg har funnet ut så langt er at Asus sine lydkort ikke gjør det(sånn jeg har forstått det).Finnes det noen lydkort som gjør det i det hele tatt?

 

Alternativet er å kjøpe et nytt skjermkort og lydkort. Men jeg er ikke sikker på hvilke skjermkort som kjører lyd direkte ut på hdmi utgangen, eller støtter alle nye skjermkort denne funksjonen ?

 

Lykortet jeg har kikket på er Asus Xonar D1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være mulig å få HD lyd(DTS HD, Dolby True HD) på en spdif utgang whatsoever, du må kjøre HDMI* for å få HD lyd.

 

*Mulig det finnes andre måter, men såvidt jeg vet ihvertfall ikke igjennom spdif

 

Jeg hadde samme problemet og kjøpte et skjermkort og brukte det som lydkort istdenfor et dedikert lydkort, grunnen til det er at det pr i dag ikke finnes lydkort som støtter HD lyd og 3D bilde som jeg trengte i mitt tilfelle.

 

Det er dog ikke alle skjermkort som støtter HD lyd, Nvidia GT620 er derimot en av de billigste, i tillegg til HD lyd får du ekstra ytelse i spill som bruker PhysX, samt støtte for flere skjermer, alt for skarve 400 kr, win win på alle måter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...