ErlingR Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hei Har en 2010 modell Renault Megane Scenic som har vært en fryd å eie og kjøre i 2 1/2 år med ETT unntak: Klimaanlegget! Ved kjøring om høst/vinter/vår når utetemp er maks +10C eller lavere, sitter vi og fryser på lår og knær til tross for at klimaanlegget er satt til +22C. Den temperaturen har jeg aldri greid å måle i kupeen, selv om luften ut i defrosterspalten ved vinduet og nede ved gulvet har enda høyere temperatur (23C-25C). Merkeverkstedet finner ingen feil, men stiller seg ikke helt avvisende til at noe er galt. Problemet er bare at det tar tid å finne det ut. Vi har gjort noen tiltak: De fire dysene i dashbordet er lukket A/C er avslått Da har det blitt marginalt bedre, men fremdeles er det for kaldt. Og det skulle ikke være nødvendig å slå av A/C'en; det burde vel temperaturreguleringen klare selv. Noen andre som har erfart det samme? ErlingR Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Min bil sliter og med å få bilen varm nå A/C er på, men jeg har i motsetningen til deg, bare akseptert at det er sånn det er :-) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Det første du trenger å finne ut helt sikkert er om motoren oppnår riktig temperatur. Om f.eks termostaten lekker (innvendig) kan det hende motoren aldri blir skikkelig varm, og det er jo der varmeapparatet får varmen sin fra. Temperaturmetret i instrumentpanelet gir en viss indikasjon, men disse er ikke alltid til å stole på. For å gjøre en sjekk kan du slå av varmeapparatet, altså sørge for at A/C og coupévifta ikke går, det er sikkert en "OFF-knapp". La motoren stå å gå på tomgang (ja, viktig å stå stille, men du kan kjøre den varm først) helt til radiatorvifta starter. Start varmeapparatet og sett det på max temperatur. Blir det IKKE skikkelig varmt da skyldes det neppe termostaten. BLIR det VARMT, kjør bilen en tur og kjenn etter om temperaturen faller, i såfall har du mest sannsynlig et termostatproblem. Det er mange flere tester å gjøre, men en plass må du nesten begynne Endret 14. november 2012 av Leo_ Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 (endret) Det er også en elektrisk varmer der som starter noen minutter etter at motoren har startet (etter at post-heating av motor på glødeplugger er ferdig). Du kan mest sansynlig høre klikkingen i relèer når denne slår seg av og på (den pulserer i starten, og så går den over til kontinuerlig varme). Du ser mest sansynlig også at den virker på vinteren når det er skikkelig kaldt fordi den pulserer inn og ut litt med en gang motoren starter så den umiddelbart begynner å smelte is på frontruten. Hvis denne er deffekt eller ikke fungerer av en eller annen grunn, så blir det kaldt.. Jeg vet at det finnes både en 1000W-variant og en 2000W-variant, samt en variant uten varmer i det hele tatt (ikke beregnet for Norge). Hvis bilen er kjøpt i Norge burde den ha en 2000W-variant (men jeg kan ikke bekrefte hvorvidt det er standard, og det kan hende denne bare er på Grand Scenic). Det er også slik at temperaturen som kommer ut på gulvet skal være betydelig høyere enn temperaturen som kommer ut oppe, spesielt hvis den er i fot og hode-modus Endret 16. november 2012 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå