Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Renault Megane Scenic III - Klimaanlegg


ErlingR

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 2010 modell Renault Megane Scenic som har vært en fryd å eie og kjøre i 2 1/2 år med ETT unntak: Klimaanlegget!

Ved kjøring om høst/vinter/vår når utetemp er maks +10C eller lavere, sitter vi og fryser på lår og knær til tross for at klimaanlegget er satt til +22C.

Den temperaturen har jeg aldri greid å måle i kupeen, selv om luften ut i defrosterspalten ved vinduet og nede ved gulvet har enda høyere temperatur (23C-25C).

Merkeverkstedet finner ingen feil, men stiller seg ikke helt avvisende til at noe er galt. Problemet er bare at det tar tid å finne det ut.

Vi har gjort noen tiltak:

  • De fire dysene i dashbordet er lukket
  • A/C er avslått

Da har det blitt marginalt bedre, men fremdeles er det for kaldt.

Og det skulle ikke være nødvendig å slå av A/C'en; det burde vel temperaturreguleringen klare selv.

 

Noen andre som har erfart det samme?

 

ErlingR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du trenger å finne ut helt sikkert er om motoren oppnår riktig temperatur. Om f.eks termostaten lekker (innvendig) kan det hende motoren aldri blir skikkelig varm, og det er jo der varmeapparatet får varmen sin fra. Temperaturmetret i instrumentpanelet gir en viss indikasjon, men disse er ikke alltid til å stole på.

 

For å gjøre en sjekk kan du slå av varmeapparatet, altså sørge for at A/C og coupévifta ikke går, det er sikkert en "OFF-knapp". La motoren stå å gå på tomgang (ja, viktig å stå stille, men du kan kjøre den varm først) helt til radiatorvifta starter. Start varmeapparatet og sett det på max temperatur. Blir det IKKE skikkelig varmt da skyldes det neppe termostaten. BLIR det VARMT, kjør bilen en tur og kjenn etter om temperaturen faller, i såfall har du mest sannsynlig et termostatproblem.

 

Det er mange flere tester å gjøre, men en plass må du nesten begynne :)

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Det er også en elektrisk varmer der som starter noen minutter etter at motoren har startet (etter at post-heating av motor på glødeplugger er ferdig). Du kan mest sansynlig høre klikkingen i relèer når denne slår seg av og på (den pulserer i starten, og så går den over til kontinuerlig varme). Du ser mest sansynlig også at den virker på vinteren når det er skikkelig kaldt fordi den pulserer inn og ut litt med en gang motoren starter så den umiddelbart begynner å smelte is på frontruten. Hvis denne er deffekt eller ikke fungerer av en eller annen grunn, så blir det kaldt..

 

Jeg vet at det finnes både en 1000W-variant og en 2000W-variant, samt en variant uten varmer i det hele tatt (ikke beregnet for Norge). Hvis bilen er kjøpt i Norge burde den ha en 2000W-variant (men jeg kan ikke bekrefte hvorvidt det er standard, og det kan hende denne bare er på Grand Scenic).

 

Det er også slik at temperaturen som kommer ut på gulvet skal være betydelig høyere enn temperaturen som kommer ut oppe, spesielt hvis den er i fot og hode-modus

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...