Konto brukes ikke Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 En vanlig lampett-ledning er godkjent for hvor mange watt? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Hvis lampettledningen er én kvadrat-milimeter tykk og henger løst langs veggen, så kan den sikkert føre noe slikt som 13-14-15 12-13 ampere før isolasjonen blir så varm at den begynner å ta skade (70-80 grader for pvc-isolasjon som er det vanligste). Dette vil tilsvare opp mot 3000 watt, men er ikke akkurat å anbefale. Det gir deg iallefall en pekepinn på at en 100W pære ikke er noe problem. Større pærer er vel ikke aktuelt? edit: nedjusterte strømføringsevnen etter en liten smugtitt i en tabell Endret 11. november 2012 av Twinflower Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 Nei, det er ikke snakk om over 100W. Takk for svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 En lampettledning er 0,75 mm2, og er ikke egnet for mer enn 6-7 ampere over tid. Dvs max 12-1500W. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 En lampettledning er 0,75 mm2, og er ikke egnet for mer enn 6-7 ampere over tid. Dvs max 12-1500W. Tja, en 1.5 mm tåler 22 ampere over tid før den når kritisk temp og siden tabellen er lineær skulle jeg mene at en 0,75 faktisk tåler 10 amp. (Fremdeles ikke anbefalt ettersom en ledning på 70 grader ikke er spesielt behagelig å ta borti, dessuten er det ikke tillatt å belaste noe somhelst med mindre tverrsnitt enn 1.5mm i norske husinstallasjoner. ) Uansett er vi langt utenfor praktisk lyspærebruk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Tja, en 1.5 mm tåler 22 ampere over tid før den når kritisk temp og siden tabellen er lineær skulle jeg mene at en 0,75 faktisk tåler 10 amp. Vel. 22A på en 1,5 mm2 krever forlegning i jord, for vanlige forlegninger er strømføringsevnen 14,0-19,5A. Nå er det ikke så vanlig å legge lampettledning i jord, så jeg synes nok at du går dristig ut når du sier at lampettledning skal kunne trekke 10A over tid. Og nei, tabellen er ikke lineær. Dersom den var det, skulle en 50 mm2 kunne lede det doble av en 25 mm2. Ved forlegning A1, for eks, leder en 25 max 80A mens en 50 er max 119A ved samme forlegning. Uansett er vi enige om at en lampettledning holder i massevis til vanlig lyspærebruk på 230V (men ikke til 12V spots, for eks). Det er skremmende å se at det finnes mange hjemmelagede skjøteledninger med lampettledninger som brukes til varmeovner, for eksempel. Det er tikkende brannbomber. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Vel. 22A på en 1,5 mm2 krever forlegning i jord, for vanlige forlegninger er strømføringsevnen 14,0-19,5A. Nå er det ikke så vanlig å legge lampettledning i jord, så jeg synes nok at du går dristig ut når du sier at lampettledning skal kunne trekke 10A over tid. Og nei, tabellen er ikke lineær. Dersom den var det, skulle en 50 mm2 kunne lede det doble av en 25 mm2. Ved forlegning A1, for eks, leder en 25 max 80A mens en 50 er max 119A ved samme forlegning. Uansett er vi enige om at en lampettledning holder i massevis til vanlig lyspærebruk på 230V (men ikke til 12V spots, for eks). Det er skremmende å se at det finnes mange hjemmelagede skjøteledninger med lampettledninger som brukes til varmeovner, for eksempel. Det er tikkende brannbomber. Du har nok helt rett, men jeg tror fremdeles ikke at en lampettledning med 10A belastning på gulvet gir skade på isolasjonen. Jeg kommer aldri til å prøve, jeg er tross alt en fan av å gjøre ting etter boka - men det går nok helt fint. Hvis man skal regne på det, så vil en ti meter ledning med 0.75mm gi en motstand på 0.23 ohm. Om vi tar med begge lederne kan vi runde opp til 0.5 ohm. Så med ti ampere får vi ca 50 watt fordelt over hele kabelen. Det gir nok en god lunk, men neppe 70-80 grader over hele kabelens lengde. I så fall skal jeg selge dette som siste mote innen boligoppvarming. Det var bra du nevnte det med 12V vs 230V. Det er jo en vesentlig forskjell der. En bekjent av meg hadde 300W i en lang spotskinne monternt langs taket. 230V inn på trafo, 12V ut. 300 W på begge sidene selvsagt, men strømmen på sekundærsiden var jo 25A. Den lampettledningen ble varm, og ble skiftet til 6mm RK. ps zanta: si fra om jeg har regnet feil. Det er ti år siden dette var pensum. Endret 12. november 2012 av Twinflower Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå