Nerden. Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Hva med en halvauto hagle? Da veit du i hvert fall at skudda kommer ut av samme hull ;-) Lenke til kommentar
MrHensyv Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Du som bare er 16, burde nok velge hagle! jeg er 14 år, og har tatt jegerprøva, og skal jakte med hagle til høsten 1 Lenke til kommentar
byggbygg Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg er snart 18 år. har jaktet siden jeg var 14 og jeg lurer på dette med drilling. Jeg har sett kombivåpen/drillinger med både hagle og rifle i samme våpen. En ting jeg ikke skjønner er hvordan gjør man det med fluktskyting? Fordi en kombi har ofte kikkertsikte. Så jeg lurer på hvordan det blir i skuddøyebliket på fugl? De fleste hagler bruker skinne oppå løpet også et korn på enden av løpet. Men jeg skjønner ikke hvordan du bruker kikkertsikte på drillingen i flukt? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg er snart 18 år. har jaktet siden jeg var 14 og jeg lurer på dette med drilling. Jeg har sett kombivåpen/drillinger med både hagle og rifle i samme våpen. En ting jeg ikke skjønner er hvordan gjør man det med fluktskyting? Fordi en kombi har ofte kikkertsikte. Så jeg lurer på hvordan det blir i skuddøyebliket på fugl? De fleste hagler bruker skinne oppå løpet også et korn på enden av løpet. Men jeg skjønner ikke hvordan du bruker kikkertsikte på drillingen i flukt? Skal du bruke kombien (eller drillingen) til fluktskyting, er det IKKE noe fordel med kikkert montert. Mange som ønsker kikkert, har den i sekken for bruk på lengere hold, når de har tid. Har da en hurtigmontasje. Tar bare sekunder å montere, når du har "gravd" den frem. Men hverken drillinger, eller kombier har stokk for flutskyting! De har riflestokk. Så for fluktskyting, bør en holde seg til hagle. Det er en ting som jeg svner her. Og det er at ofte må en bruke en del penger på å tilpasse haglestokken til skytteren. Få finner en stokk som passer i butikken (det kan bli mange tusen kroner) Og da gjør de fleste en grov feil, de forsøker å tilpasse seg stokken. Det er ikke skytteren, som skal tilpasse seg haglestokken. Det er stokken, som skal tilpasses skytteren! Da blir det mer treff, ved fluktskyting. Og så må det trenes ganske mye. Først for å lære seg fluktskyting, deretter vedlikeholdstrening. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg har en baikal o/u hagle, kostet vel rundt 4000 for 2 år siden, har skutt en god del leirdueammo, ikke hatt noe problemer hverken i regn eller sludd...:-) Hørte de til 1500-2000 var dårlige (treet i skjeftet begynte å sprekke etter 1500+ skudd)... Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Jeg har en baikal o/u hagle, kostet vel rundt 4000 for 2 år siden, har skutt en god del leirdueammo, ikke hatt noe problemer hverken i regn eller sludd...:-) Hørte de til 1500-2000 var dårlige (treet i skjeftet begynte å sprekke etter 1500+ skudd)... Jeg kjøpte også ein Baikal o/u til 3500-4000 kr med doble avtrekkere for omtrent 1 år siden. Har ikke hatt noe problem jeg heller, selv etter 1000+ skudd. Skyter godt gjør den også, med rekord på 22 av 25 lerduer. Endret 22. juni 2013 av Quote 2 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Jeg kjøpte også ein Baikal o/u til 3500-4000 kr med doble avtrekkere for omtrent 1 år siden. Har ikke hatt noe problem jeg heller, selv etter 1000+ skudd. Skyter godt gjør den også, med rekord på 22 av 25 lerduer. En ting å tenke på er hvis du har tenkt å jakte når det er kaldt kan det bli køddete med to avtrekkere hvis du går med litt tykke hansker Men det er jo en smakssak Lykke til med kjøp av første våpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå