Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist eksamen geografi.

Anbefalte innlegg

Hei, er nå 24 dager til jeg skal opp i eksamen. Fikk en tre i fjord og målet er og ihvertfall å få fem. Har skumlest nesten hele boka nå og skal ta resten de neste 2-3 dagene. Etter det skal jeg gå igjennom igjen og bruke 1-2 dager på hvert kapittel, skrive stikkord, sammendrag og gjøre oppgaver. Noen som har tatt priv eksamen i geo før? Vanskelig? Har forstått det slik at jeg trekker ett tema, får 30 min med hjelpemidler før jeg skal snakke fritt om temaet. Tror dere sensor er litt ''Snillere'' mot privatister?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

har hatt undervisning på sonans i dette, temaene som går igjen på eksamen er: Demografi, Indre og Ytre krefter, Naturkatastrofer og Ressurser, næringsliv og bosetning (et tema).

skal snart ha eksamen jeg også, har egentlig bare forberedt et foredrag for disse temaene og lest litt her og der i boka, trukket inn relevante aktuelle saker for å sette kunnskapen i perspektiv, da blir sensor dritfornøyd! håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

tok også en prøveeksamen for en måneds tid siden, da sa læreren at hvis jeg gjorde det samme på eksamen fikk jeg 6'er, brukte ikke manus og snakka egentlig bare ut av huet, holdt meg relevant, satt temaet inn i sammenhenger med andre temaer i boka, tegnet modelller på tavla og forklarte.

Tror dere sensor er litt ''Snillere'' mot privatister?

det kommer selvfølgelig an på sensoren, men i utgangspunktet skal alle ha lik mulighet til å gjøre det bra.

Lenke til kommentar

Takk for svar, eksamen i morgen. Drit nervøs. Må møte opp kl 4, men kan risikere og vente til 9 om kvelden. Føler meg klar, men kan aldri bli klarere så skal begynne å lese igjen kl 8 og lese til 2-3 og så stå opp 8-9 tiden å lese enda litt mer. Har printet ut sammendrag og viktige begreper av alle kapitlene i boken pluss læreplan målene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål. Slik jeg har forstått det får jeg tema, 30 min forbredelse hvor jeg kan notere på et ark jeg kan ta med inn. Etter jeg har snakket om det får jeg et nytt tema uforberedt Kan jeg notere litt randome stikkord på dette arket og håpe at jeg får noe av det jeg har notert ned som uforberedt del, eller regnes det som juks?

Lenke til kommentar

Takk for svar, eksamen i morgen. Drit nervøs. Må møte opp kl 4, men kan risikere og vente til 9 om kvelden. Føler meg klar, men kan aldri bli klarere så skal begynne å lese igjen kl 8 og lese til 2-3 og så stå opp 8-9 tiden å lese enda litt mer. Har printet ut sammendrag og viktige begreper av alle kapitlene i boken pluss læreplan målene.

så hvordan gikk det da? :)

Lenke til kommentar

Det gikk mildt sagt til helvette. Fikk emnet Migrasjon og forberedte meg i 30min. Gikk inn i rommet og der satt sensor, som selvfølgelig var en av de to geografi lærerne fra helvette som er lærere på skolen min. Var en grunn til at jeg tok på naboskolen i byen. Tenkte at de kanskje lånte hverandre lærere på eksamen rett etter jeg hadde meldt meg opp. Jeg nailet den første delen, så fikk jeg to oppgaver til. Erosjon og ulike næringer. De gikk også ganske bra, var noen tinge jeg slet litt på. Eksaminator ga meg faen ikke noe betenkningstid på spørsmålene han stilte meg, nølte jeg i 5 sekunder ga han meg svaret. Alt etter alt, mener jeg at en femmer hadde vært på sin plass, men det ble fire. Kun en karakter høyere enn i fjord. Litt usikker på om jeg skal prøve meg igjen til våren, eller bare gi opp medisindrømmen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk mildt sagt til helvette. Fikk emnet Migrasjon og forberedte meg i 30min. Gikk inn i rommet og der satt sensor, som selvfølgelig var en av de to geografi lærerne fra helvette som er lærere på skolen min. Var en grunn til at jeg tok på naboskolen i byen. Tenkte at de kanskje lånte hverandre lærere på eksamen rett etter jeg hadde meldt meg opp. Jeg nailet den første delen, så fikk jeg to oppgaver til. Erosjon og ulike næringer. De gikk også ganske bra, var noen tinge jeg slet litt på. Eksaminator ga meg faen ikke noe betenkningstid på spørsmålene han stilte meg, nølte jeg i 5 sekunder ga han meg svaret. Alt etter alt, mener jeg at en femmer hadde vært på sin plass, men det ble fire. Kun en karakter høyere enn i fjord. Litt usikker på om jeg skal prøve meg igjen til våren, eller bare gi opp medisindrømmen.

hmm det er litt rart, jeg mener kunnet du ikke spørsmålene eller? Ka er det som du ikke klarte?

Endret av Abdulaziz
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hei TheNarsissist

Jeg leste disse samtalene du hadde fra 2012 om muntlig geografi eksamen !!

Jeg vet at du kanskje har glemt og det har gått lang tid men skal ha eksamen om 8 dager og ville spørre deg noe. 

Var det veldig vanskelig med den muntlige prøva ?Må man lese hele boka synes du?? 

Lenke til kommentar

Nope, ikke gi opp medisindrømmen! 

Anbefaler denne geografiboken: https://www.adlibris.com/no/bok/geo-9788205392021?gclid=CjwKCAjwzPXlBRAjEiwAj_XTEStHEmDLnLXyZeQZ2TTPM2AgE9IF1h8yAZBucPApji8bkGZKizuK7BoCeqUQAvD_BwE

Det du nå skal gjøre er å brette opp armene og ta eksamen igjen, igjen, igjen til du får det til!   Du skal ikke gi opp så lett.  ;)

Endret av Fairytale.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tok Geografi eksamen ( privatist) i dag. Hadde 5 fra ifjor vg1 og dessverre fikk 5 igjen På grunn av språkvanskeligheter, klarte ikke å forberede meg godt på Ressurser og næring og under eksamen fikk et bildet fra kap. 5 , akkurat den kap. jeg ikke hadde klart å forstå en  eneste ting ( hadde vært bedre på norsk,skulle få 6 men sånn er det ). fikk et bildet ( natur oversiktlig fra vestlandet ) og måtte snakke om ulike temaene fra læremålet og samtidig knytte dem til det bildet...

Brente opp 2500 kr. men for en som skal ta Geografi som muntlig, vil jeg si at vær 100% forberedt på alle kap,ene fordi du kommer til å bli spurt både om Geografisk delen og kultur delen.    -vil ikke ikke gi negativ følelse men bare sier det

I en uke var jeg bare hjemme og øvde for 6 men ble igjen 5... irriterende...  fy ...

Lykke til alle andre 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tok Geografi eksamen ( privatist) i dag. Hadde 5 fra ifjor vg1 og dessverre fikk 5 igjen På grunn av språkvanskeligheter, klarte ikke å forberede meg godt på Ressurser og næring og under eksamen fikk et bildet fra kap. 5 , akkurat den kap. jeg ikke hadde klart å forstå en  eneste ting ( hadde vært bedre på norsk,skulle få 6 men sånn er det ). fikk et bildet ( natur oversiktlig fra vestlandet ) og måtte snakke om ulike temaene fra læremålet og samtidig knytte dem til det bildet...

Brente opp 2500 kr. men for en som skal ta Geografi som muntlig, vil jeg si at vær 100% forberedt på alle kap,ene fordi du kommer til å bli spurt både om Geografisk delen og kultur delen.    -vil ikke ikke gi negativ følelse men bare sier det

I en uke var jeg bare hjemme og øvde for 6 men ble igjen 5... irriterende...  fy ...

Lykke til alle andre 

Hei, Jeg også ta opp geografi eksamen ( privatist). hadde 5 i fjor vg1. og skulle få 6 men sånn er det . Har du kanskje lyst til å dele svar på alle læreplanmål spørsmålene geografi???? Har eksamen om ikke altfor lenge, og synes kompetansemålene er velig omfattende. Masse lykke til ;) Mvh Hayat

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Hadde muntlig eksamen i geografi i går. 
Oppgaven jeg fikk var et bilde av Sunndalsøra i Møre og Romsdal, som er et industristed med aluminiumsindustri. 

Oppgaven var å bruke bildet som et utgangspunkt for å si noe om landskap, næringer, ressurser og bosettingsmønstre i Norge. Så sto det at denne oppgaven vil ta 20 min, dvs. 10 min presentasjon og 10 min utspørring, og de 10 siste minuttene skulle være uforberedt oppgave. 

Jeg begynte å snakke om gamle former i Norge, dannet av ytre krefter, så gikk jeg inn på næringsstrukturen i Norge og snakket om bosetningsmønstre i sammenheng med næring. Så snakket jeg om bergarter i Norge, hva de blir brukt til. Litt om aluminium som kraftkrevende industri. De hadde ingen oppfølgende spørsmål og gikk rett til demografi. Jeg begynte å snakke om den demografiske utviklingen i Norge og ble stoppet da tiden var ute. Fikk 6. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...