Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi - antall bindinger - Lewisstruktur

Anbefalte innlegg

Hei, jeg blir aldri klok på når man skal lage flere bindinger eller sette elektroner for seg som prikker. Jeg har et par eksempler:

Oksygendifluorid OF2:

of2.png

Hva er regelen for at en ikke kan lage to dobbeltbindinger og la F-atomene ha fem prikker og oksygenet to? Eller ha to trippelbindinger og la F-atomene ha fire prikker hver og oksygenet stå med seks bindinger?

Svoveldioksid SO2:

lewSO2.gif

Hvorfor kan en ikke ha to trippelbindinger og la oksygenatomene få tre prikker hver seg? Da er jo regelen om full oktett oppfylt for samtlige atomer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er ganske omfattende område som involverer: Lewis struktur, resonanse former, ladningsbalanse,

oktett-regel, molekyl geometri,polaritet etc.

Men generelt kan skal atomene i molekylet ha par tall valense elektroner/prikker (e^-). Og ikke 3 eller 5

prikker (e^-).

Dessuten er ikke SO_2 ett rett molekyl som du har tegna, men beint på 120 grader. Med molekylgeometri

AX_2E. Der A er sentralatomet og oksygen er X. Det løse e^- paret svarer til E. Videre opptrer den med 2 ulike resonanse strukturer.

=======

edit:

SO_3 opptrer med 3 ulike resonanse strukturer.

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Svoveldioksid SO2:

a>

Hvorfor kan en ikke ha to trippelbindinger og la oksygenatomene få tre prikker hver seg? Da er jo regelen om full oktett oppfylt for samtlige atomer.

La meg først si at så lenge det er mulig å tegne flere forskjellige «lovlige» Lewis-strukturer for samme molekyl, så vil alle sammen bidra til det som er den virkelige kjemiske bindingen i molekylet. Det er dette som kalles resonans (flere resonansstrukturer bidrar til en gjennomsnittlig struktur).

SO2: Du KAN tegne to dobbeltbindinger, som gjør at oktettregelen fortsatt er oppfylt for begge oksygenatomene. Den vil derimot ikke lenger være oppfylt for svovel, som da får ti elektroner rundt seg (to dobbeltbindinger og et ledig elektronpar) i stedet for åtte. For svovel er det fullt mulig å ha mer enn åtte elektroner rundt seg (såkalt hypervalens), men det betyr ikke at det er det mest gunstige. Strukturen på bildet vil derfor dominere i den virkelige strukturen, selv om en struktur med to dobbeltbindinger også gir et (teoretisk, sannsynligvis ganske lite) bidrag.

Lenke til kommentar

det jeg ikke helt får tak på er at jeg heller burde tegne den(SO2) som på bildet fremfor to trippelbinding når jeg samtidig ser at løsningen på bildet gir det ene oksygenatomet syv valenselektroner..

Det samme skjer med XeO4:

64a3.gif

Her hadde jeg først tegnet inn fire dobbeltbindinger og gitt oksygenatomene fire prikker hver.. Da er jo regelen om full oktett oppfylt for alle(O=6, Xe=8).. Mens det som er gjort i bildet slik som lærebøker foretrekker, vil jo xenon-atomet ha fire valenselektroner.. Jeg forstår at dette sikkert er enda et resonanstilfelle, men jeg får jo sikkert feil hvis en oppgave spør om hvilken form(tetrahedal vs octahedral)

Endret av 9Adrian2
Lenke til kommentar

Mengdetrening er helt klart viktig i denne bransjen. Du får gå gjennom iallfall de strukturene du har postet tegninger av, og forsikre deg om at alle atomene oppfyller oktettregelen. Det viktige er å telle alle elektronene, både de ledige elektronparene og de som deltar i bindinger (og da altså begge elektronene i bindingen). Dette betyr at det samme elektronet kan være med i to forskjellige oktetter, og det er det som er hele grunnen til at kjemiske bindinger oppstår (eller - om ikke hele grunnen, så iallfall som en litt forenklet forklaring!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...