Gå til innhold

0 liv etter bios flash

aklla

Anbefalte innlegg

Da jeg reinstallerte en pc så tenkte jeg at jeg like greit skulle oppgradere biosen med nyeste firmware, alt så greit ut til jeg skulle reboote etterpå, da starter den ikke.

Noe jeg kan gjøre?

Har tenkt på muligheten til å sende den inn på garantien da den ikke er så gammel, men er usikker på om de kan merke det...

Vet jeg brukte riktig BIOS, har sjekket dette i etterkant, BIOS`en gjorde også en sjekk av seg selv etterpå, og viste alt var OK, så det kan jo ha vært en feil som lå der fra før.

Kan jeg evt. Sende den inn for å få den fikset? altså brenne ny bios/bytte ut biosen...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du oppdaterte BIOS og det ikke ble gjennomført slik det skal, så er det desverre ikke så veldig mye du kan gjøre. Du kan gjøre ett forsøk på å ta ut batteriet på hovedkortet, vente en periode så putte det i igjen.

Visst ikke så er det enten å bestille ny chip eller nytt hovedkort.

Noen hovedkort har en CD som kan hjelpe med recovery etter hva jeg vet, men siden du ikke har nemt hvilket kort du har, så er det vanskelig å si.

Endret av XFXforce
Lenke til kommentar

Mtp. at den ikke starter i det hele tatt, ser jeg ikke for meg at det er mulig å bruke en CD eller andre gjennopprettingsmuligheter.

Absolutt ingenting skjer når jeg prøver å slå den på.

Har prøvd å ta ut batteriet, ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Aklla : Husk 1.2.3!

1 : Oppgi informasjon om systemet (Detaljer på hovedkort og bios brukt , psu , skjermkort etc).

2 : Oppgi hva du har gjort hittil.

3 : Forklar på en forståelig måte hvordan feilen dukker opp!

Uansett forstår du er frustrert , spesielt siden du påpeker at det ser ut som at bios oppdaterte seg riktig og har sluttet å virke etter restart, om det er "null" liv i pcen hadde jeg testet om psu kanskje er gåen , siden det ikke er utenkelig at dette kan ha skjedd når du startet den på nytt så greide den ikke lenger å slå seg på.

Muligheter :

1 : Død psu? Prøv en binders test (men husk å ha koblet til noen vifter til den).

2 : Bios som prøver å starte opp på noen snodige innstillinger? Fjern alle minnebrikker untatt en og plug ut alt av tilkoblinger (tastatur og mus bør du nok ha) , har du integrert skjermkort bruker du dette og ikke det i pcie porten.

3 : Dødt skjermkort? Man bør som regel få en Bios post code isåfall, men dette får man som regel kun om hovedkortet har en pc-speaker (ikke alle som har det nå) som kan gi en feil beep!

Lenke til kommentar

1 : Oppgi informasjon om systemet (Detaljer på hovedkort og bios brukt , psu , skjermkort etc).

Asus X53E, alt standard.

Usikker på navnet på hovedkortet.

2 : Oppgi hva du har gjort hittil.

"Tatt ut biosbatteriet"(holde inne på-knappen i 20 sec uten batteri og netstrøm gjør vist samme jobben)

Latt den ligge uten strøm over natta

3 : Forklar på en forståelig måte hvordan feilen dukker opp!

Lastet ned ny BIOS fra ASUS sine sider om laptoppen.

Installerte dette med ASUS sitt oppgraderingsverktøy i BIOS`en.

Alt ok i følge biso, pc`n rebooter og starter aldri mer.

Ang. PSU, er det usansynlig at både batteri(som var full-ladet) og adapteren ryker samtidig.

Ang. skjermkort, selv med defekt skjermkort skal pc`n fyre, altså, vifter starte opp osv. Den er permanent "av", ingen vifter starter, ingen lys lyser osv.

Ang. fjerne minnebrikker, skjermkort osv, så burde uansett pc`n gi noe tegn til at den lever, selv om den prøver å starte med rare instillinger.

En god kombinasjon av stress, frustrasjon og at dette skjedde på minst mulig beleilig tidspunkt gjør at det ble litt dårlig post, men skal skjerpe meg :)

iPad er heller ikke så fornuftig å skrive på, men hadde ingenting annet.

Lenke til kommentar

Aaah. det er en laptop ja.

Da er det litt verre igjen.

Ingenting som skjer i det hele tatt ?

Viften snurrer ikke engang når du trykker på "på-knappen" ? Viss du klarer å se det da :)

Send den inn på garantien viss du ikke får det til, husk å ta backup av HDD viss du har viktige ting innpå :)

Lenke til kommentar

Det stemmer, absolutt ingenting skjer, verken lade-lys, vifter, skjermen blafrer ikke ett millisekund, på-led`en lyser aldri.

Identiske symptomer som at man drar ut batteriet og strømmen, men har som sakt vanskelig for å tro at begge deler ryker samtidig.

Har laget backup i natt, så den biten er grei :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skru opp hele pc'n så den er delt og hovedkortet helt tilgjengelig også?

Luka gir bare tilgang til ram og harddisk...

Er uansett ingen forsegling der, og er ikke første gangen jeg tar i en laptop :)

Står ingenting om at man ikke skal skru den opp heller.

Nærmer meg 10 års erfaring som it-konsulent, så jeg har litt peiling på hvordan man skal håndtere hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...