infinity4ever Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hallo! Jeg har nå fått tak 2 infinity sm 122 høytallere, og 2 infinity reference 11i høytallere. jeg har veldig liten peiling på watt, ohm og den biten der, og lurte derfor om noen her kunne hjelpe meg med hvilken forsterker/reciver jeg burde kjøpe, og hva er forskjellen? har ikke noe spesielt prisbudsjett, men har ikke tenkt å svi av altfor mye! men vil ha sånn at det blir bra lyd og mye bass. på infinity sm 122 er det en tweeter, en 4.5" midrange og en 12" sub x 2. på referencen er det 1 tweeter og en 6" x 2. tusen takk for alle svar! bare kom med all den kunnskapen dere har, så kan det hende jeg lærer noe nytt! ps: legger i tillegg med en manual for de infinity sm 122: Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hvor skal man starte...? Altså, en grei sak å kjenne til er impedansen, i ditt tilfelle 8 ohm. Det er ganske normalt. Enkelt forklart handler det om belastningen på forsterkeren. Lav ohm vil føre til at mer strøm sendes til høyttalerne, og mer strøm er mer belastende for forsterkeren. 8 ohm er bra, og typisk for "gode" høyttalere. Power rating er det vel det siste tallet folk ser på, som er 200w. Det er vel hva høyttaleren tåler. Det er litt mer komplisert enn det, men i praksis så trenger du en typisk receiver. Koblingsskjemaet viser vel et delefilter. Man deler de hørbare frekvensene (mellom 20 og 20000 hz) i ulike "soner" slik de komemr fra forsterkeren/det som spilles. De laveste frekvensene sendes til wooferen, de høyeste til tweeteren, og de i midten til midrangen. Det er dette som kalles en treveis høyttaler (tre høyttalere, en for lave frekvenser, en for mellom frekvensene, og en for de høyeste frekvensene. Er ingen ekspert på å matche recievere og høyttalere, men vil tippe du kan velge og vrake blandt det aller meste. Denne er foreslått i andre tråder: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751381 160w ved 4 ohm skulle gi 80w ved 8 ohm. Ut over det så kan du sikkert får tips på hifiklubben om hva som passer, og eventuelt velge andre med samme effekt. Dette er jo høyttalere som kom i starten på 90-tallet, så de nærmer seg vel snart 25 år. Er derfor usikker på om det er greit å kjøre full effekt på dem, eller om de blir porøse etterhvert og lettere kan ryke. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Kjøp en Receiver med Pre-Out mulighet. Da kan du koble til effektforsterkere hvis man ønsker mer kraft senere. Å kikke på Emotiva sine forsterkere er ett godt utgangspunkt. De har også tilbud om dagen. De selges kun fra emotiva.com, og sender til Norge selv om de ikke ser slik ut med en gang. Og de er laget for vårt strømnett også. Utrolig mange som er fornøyd med dem. Det er de som gir mest for pengene. Med frakt og moms så gang dollarprisen med 10, så har du ca prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå