se# Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Hadde 8GB, det funket, men oppgraderte nylig til 16GB - det hjalp faktisk endel, særlig når Hugin kverner gjennom for å lage panoramabilder. Neste maskin skal ha minimum 32GB. Pakker du ut en 36MP bildefil til 16 bits RGB får du 216MB. Det er det maskinen gjør når du åpner en RAW-fil, og det er nesten ingenting uansett om du har 4, 8, 16 eller 32GB minne. I tillegg bruker selvsagt program som Photshop, Lightroom osv en del minne til andre ting, selve programmet, buffring, history osv, men flaksehalsen ligger nok andre steder enn minne for den som jobber på enkelt bilder og bare gjør noen enkle justeringer. CS6 "nyåpnet" med et 18MP bilde bruker 384MB på min PC, med to bilder hoppet den til 539MB og med tre 685MB. Men så fort man begynner å gjøre ting med bildet går det for mer RAM. Så det spørs helt hva du pleier å gjøre, noen vil klare seg fint med 4GB. Jeg har 12GB nå og vil nok gå for 32GB neste gang, ikke først og fremst for Photoshop, men nok minne er en relativt billig måte å unngå en potensiell flaskehals på maskinen, særlig hvis du multitasker. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Pakker du ut en 36MP bildefil til 16 bits RGB får du 216MB. Det er det maskinen gjør når du åpner en RAW-fil, og det er nesten ingenting uansett om du har 4, 8, 16 eller 32GB minne. I tillegg bruker selvsagt program som Photshop, Lightroom osv en del minne til andre ting, selve programmet, buffring, history osv, men flaksehalsen ligger nok andre steder enn minne for den som jobber på enkelt bilder og bare gjør noen enkle justeringer. CS6 "nyåpnet" med et 18MP bilde bruker 384MB på min PC, med to bilder hoppet den til 539MB og med tre 685MB. Men så fort man begynner å gjøre ting med bildet går det for mer RAM. Så det spørs helt hva du pleier å gjøre, noen vil klare seg fint med 4GB. Jeg har 12GB nå og vil nok gå for 32GB neste gang, ikke først og fremst for Photoshop, men nok minne er en relativt billig måte å unngå en potensiell flaskehals på maskinen, særlig hvis du multitasker. Med et nyåpnet 36Mp NEF-bilde, så konsumerer CNX2 1GB ram. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Ehh hæ? Hvorfor krever D800 ekstrem optikk? Sensorstørrelsen er jo lik på D600 og D800, og dermed får man samme utsnitt. Optikken vil derfor yte like bra på begge kameraene blåst opp i et likt format. Dessuten vil D800 uansett være skarpere når man cropper skikkelig inn. Skal ikke gå innpå D600 vs D800, men at flere piksel krever bedre optikk kan jeg skrive under på. Optikken jeg hadde til mitt 6mp kamera var jeg relativ fornøyd med, på mitt 18mp kamera fikk jeg en overraskelse, spesielt Canon 75-300 IS og Canon 17-85 IS var det bare og kvitte seg med fort siden detaljene ble smurt utover og Tamron 90mm makro ble veldig mye vanskeligere og få til skarpe bilder. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Skal ikke gå innpå D600 vs D800, men at flere piksel krever bedre optikk kan jeg skrive under på. Optikken jeg hadde til mitt 6mp kamera var jeg relativ fornøyd med, på mitt 18mp kamera fikk jeg en overraskelse, spesielt Canon 75-300 IS og Canon 17-85 IS var det bare og kvitte seg med fort siden detaljene ble smurt utover og Tamron 90mm makro ble veldig mye vanskeligere og få til skarpe bilder. Med flere megapiksler blir det viktigere med bedre optikk dersom - 1. Man skal sammenligne bildene med fra de respektive kameraene i 100% crop eller 2. Dersom man skal har store prints etc. *Det vil ikke ha noen innvirkning på bilder som ikke croppes men som sees i sin fulle versjon. Dersom du mener noe annet må du gjerne forklare det EDIT: *Gitt at sensorarealet også er det samme naturligvis. Endret 13. desember 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
picatta Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Har nylig kjøpt D600 og er storfornøyd. For mitt bruk var valget mellom D600 og D800 uten tvil. Lettere, 2 SD kort (har SD kortleser på Mac'n), mindre størrelse på hus, mindre filer (har ikke bra nok maskin for å redigere på 36mpx filer), plassbesparelse på hardiskene osv… Disse kameraene har hver sine bruksområder, men overlapper hverandre på mange felt. Har ingenting negativt å si om D600, dvs at D800 har ingen funksjoner som jeg har savnet på D600. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Hadde 8GB, det funket, men oppgraderte nylig til 16GB - det hjalp faktisk endel, særlig når Hugin kverner gjennom for å lage panoramabilder. Neste maskin skal ha minimum 32GB. Når det gjelder D800 vs. D600 - så er det D800 som gjelder for min del. Den lille D-paden på D600 er grunn nok til å kjøpe D800 fremfor D600. Men det er noen andre vesentlige forskjeller også. Virtuell "horisont" D800: Todimensjonal D600: Endimensjonal Korteste lukkertid D800: 1/8000s D600: 1/4000s Autofokus D800: 51-punkt D600: 39-punkt Fra D700/D7000-dagene, foretrakk jeg alltid AF-modulen til D700, og etter hva jeg har lest, så kommer jeg nok til å ha samme oppfatning om disse to. D800 har også noe bedre dekning i portrettorientering. Okularlokk D800: Innebygd D600: Løst, må passes på D600 kan skilte med IR-sensorer for trådløs fjernkontroll. For min del er det kabelkontroll med lukkerlås som gjelder uansett. D600 har også U1/U2 forhåndsinstillingene, noe jeg likte veldig godt på D7000. Takker for svar;) Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Litt interessant å se på Nikons hjemmeside: D300S og D700 står fremdeles oppført, under "Profesjonell" D600 står oppført under "Konsument" Er det byggekvalitet som dikterer plasseringen? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Det er nok for det meste knappeplassering og håndtering som dikterer akkurat det. D300s og D700 (og D800 forsåvidt) ligger et godt hakk foran D600 her. Flere innstillinger å endre på med fysiske knapper uten å gå inn i menyene, egen AF-on knapp osv. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 ser på facebook at interfoto kjører kampanje på D600 nå, 11990,- Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Det er nok for det meste knappeplassering og håndtering som dikterer akkurat det. D300s og D700 (og D800 forsåvidt) ligger et godt hakk foran D600 her. Flere innstillinger å endre på med fysiske knapper uten å gå inn i menyene, egen AF-on knapp osv. Proffhusene har fullt metallchassis og skal tåle mer juling, og bedre værtetting, D600 har bare delvis metallchassis. Det jeg mente med "ekstrem" optikk krav er at du også må regne med en del dyr og god optikk for å få full nytte av oppløsningen, som andre har forklart. Trådstarter har allerede de to beste proffzoomene, Nikon 24-70mm F2.8 og Nikon 70 - 200 vr 2 F2.8, så da er ikke det noe issue der. Men for andre er det verdt å tenke på, liten vits å slenge på noe kjip optikk der... Har også opplevd det andre kom inn på, min 18-70 som var kjempefin på 6mpx hus var ikke bra på D300s'en, så jeg måtte kjøpe en 16-85 som er glimrende. Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Det er betydelig større forskjell i oppløsning fra en D40 til en D300S enn det er fra D600 til D800. Som sagt tidligere: Et objektiv som fungerer tilfredsstillende på D600 vil fungere tilfredsstillende også på D800, om du ikke absolutt må presse ut siste pixel i utskriften. Det er ikke mellom de to kameraene forskjellen i optikk vil vise seg (for de aller fleste brukere). Lenke til kommentar
KurtAL Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg har tidligere brukt D90 og har nå D700. Jeg vurderer sterkt D600 som selges nå til kr 11500,- D700 er et veldig bra kamera som har brukbare egenskaper på høy ISO. Men må si at jeg ble litt skremt når jeg testet ISO egenskapene til D600 mot D700. Det har virkelig skjedd noe med sensorteknologien. Det var en markant forskjell. D600 tok fullstendig rotta på D700.. Er det noen andre her som har "nedgradert" fra D700 til D600? Hvordan opplevde dere evt overgangen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå