Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HDMI fungerer ikke!

Anbefalte innlegg

Jeg setter enormt stor pris på om du leser gjennom hele posten min, selv om den ser litt lang ut. Jeg har prøvd å komme med så mye relevant informasjon som mulig, slik at det er lettere for dere å hjelpe. :)

Jeg har et problem med at HDMI ikke fungerer på min Acer Aspire 4810T laptop.

Dette har vært et problem lenge, ved f.eks. at jeg har prøvd å koble den til min fars HD-TV. Hans Acer laptop har ikke noe problem med å sende signaler gjennom HDMI-porten og kabelen til TVen, men min har aldri klart det. Jeg har hele tiden trodd at det bare har vært noen drivere som ikke har vært oppdaterte. Siden dette ikke har vært et veldig stort problem, jeg trenger ikke å koble PCen min til pappas TV veldig ofte, så har jeg vært for lat til å undersøke hvor feilen ligger.

Nå har det plutselig blitt et stort problem, da dama og jeg har kjøpt en hjemmekino-projektor for å se på film, og PCen min ikke vil sende signaler til den gjennom HDMI-porten.

Laptopen har én HDMI-port på venstre side, ved siden av VGA-porten.

Jeg har oppdatert alle drivere fra Acers support-avdeling og jeg har leita på internett etter ytterligere HDMI drivere. Eneste drivere jeg har funnet, som spesielt handler om HDMI, er kun for å sende High Definition Audio gjennom HDMI.

Jeg har også sjekka BIOSen min for å se om jeg kunne finne HDMI-porten der og sjekke om den var på eller av. Jeg fant den ikke noe sted, men det skal sies at jeg ikke er veldig erfaren innenfor innstillinger i BIOS.

Jeg ser heller ingen spesiell HDMI-enhet i "Device Manager", men jeg leste i en tråd på instructables.com, http://www.instructables.com/answers/How-do-you-enable-the-hdmi-port-on-your-computer/, at det er fordi HDMI-porten er integrert i "Display adapters", og vil derfor ikke vises som en separat enhet.

Jeg har prøvd å få kontakt med Acer suppport, men de vil tydeligvis ikke hjelpe deg om PCen din er eldre enn garantiperioden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker det dedikerte grafikkortet?

Hvordan kan jeg sjekke det?

Edit: hvis du mener om jeg bruker ATI Radeon HD 4300 grafikkortet PCen kom med, eller om jeg har bytta, så bruker jeg det originale grafikkortet.

Jeg har gjort en observasjon i " Device manager", som kanskje er relevant. I undermenyen "Display adapter" er ATI grafikkortet merka med en liten gul trekant med et hvitt utropstegn inni. Likevel, når jeg går inn på egenskaper står det at enheten fungerer som den skal. Når jeg prøver å søke etter nye drivere gjennom nettet, sier den ifra at jeg har siste utgave av driveren.

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Mener jeg høyreklikket bare på skrivebordet når jeg hadde TImelineX og hadde det som alternativ der. Evt. i CCC muligens (Catalyst Control Center).

Er det "Grafikkegenskaper..." jeg leter etter? Det er nemlig et av alternativene når jeg høyreklikker på skrivebordet.

Om jeg velger det alternativet så dukker "Intel® Graphics Properties" opp.

Her kan jeg f.eks. velge "Display" -> "Monitor/TV Settings". Der står det følgende: "Monitor / TV Settings are not supported." Er det dette som gjør at jeg ikke får kobla til projektoren min?

Og et annet scenario, betyr det at jeg ikke benytter meg av ATI-grafikkortet, men heller bruker chipsettet, siden et Intel-program dukker opp når jeg velger "Grafikkegenskaper..." i stedet for et program fra AMD?

Edit: fjernet dobbeltsitat

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Når jeg høyreklikker på skrivebordet, har jeg ingenting i menyen som ligner på "Configure switchable graphics", hverken på engelsk eller norsk :/

Jeg søkte også på "Switchable Graphics" i søkemotoren på PCen, men fant ingenting :(

Jeg leser på specs til ATI Radeon HD 4330 grafikkortet mitt, http://www.amd.com/u...4300-specs.aspx, at HDMI Output støtter oppløsninger opp til 1920x1080, så det burde være mulig og få dette til... :)

Edit: Dette står med liten skrift i bunn av grafikkort specs: "ATI Radeon™ HD graphics chips have numerous features integrated into the processor itself (e.g., HDCP, HDMI®, etc.). Third parties manufacturing products based on, or incorporating ATI Radeon HD graphics chips, may choose to enable some or all of these features. If a particular feature is important to you, please inquire of the manufacturer if a particular product supports this feature."

Er det noe her tro?

Edit 2: Nå har jeg innstallert AMD Catalyst Control Center og der er det en funksjon som heter "Switchable Graphics". Nå dukker også "Switchable Graphics" opp som et alternativ i menyen når jeg høyreklikker på skrivebordet også. "High-performance GPU" var allerede valgt, da jeg gikk inn på "Switchable Graphics".

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Hei.

Har du fortsatt gul trekant på ATI skjermkortet i enhetsbehandlingen?

Hvis ikke så bør ting virke.

Jeg ville prøvd å koble til prosjektoren eller eller en skjerm med HDMI kabelen for å prøve om det virker. Det er mulig du kmå bruke "FN" tasten i kombinasjon med en av "F" tastene for å aktivere HDMI utgangen.

Evt prøve å restarte maskinen med HDMI kabelen tilkoblet og prosjektor/skjerm på, for å se om det kan ha noe for seg.

Har du gul trekant på ATI skjermkortet i enhetsbehandlingen ville jeg avinstallert driveren fullstendig å installert en ny fra AMD.

Ikke sikkert dette virker, men det er det jeg ville prøvd i første omgang.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Har du fortsatt gul trekant på ATI skjermkortet i enhetsbehandlingen?

Hvis ikke så bør ting virke.

Jeg ville prøvd å koble til prosjektoren eller eller en skjerm med HDMI kabelen for å prøve om det virker. Det er mulig du kmå bruke "FN" tasten i kombinasjon med en av "F" tastene for å aktivere HDMI utgangen.

Evt prøve å restarte maskinen med HDMI kabelen tilkoblet og prosjektor/skjerm på, for å se om det kan ha noe for seg.

Har du gul trekant på ATI skjermkortet i enhetsbehandlingen ville jeg avinstallert driveren fullstendig å installert en ny fra AMD.

Ikke sikkert dette virker, men det er det jeg ville prøvd i første omgang.

Lykke til. :)

Takk for forslaget, men jeg har akkurat fått det til å fungere. Jeg får utvidet skrivebordet mitt til projektoren også, men får ikke til å speile skjermbildet på PCen.

Det jeg gjorde for å få det til å virke var å innstallere AMD Catalyst Control Center. Dette programmet oppdager projektoren og lar meg utvide skrivebordet mitt til projektoren. Men prøver jeg og bruke de Windows-integrerte funksjonene ("Start+P") så mister projektoren signalet fra PCen og PC-skjermen blir svart. Merkelig dette, spør du meg. Jeg får ihvertfall sett på film med projektoren ved at jeg åpner mediaspilleren på "den siden av skrivebordet".

Edit: Jeg sjekka om det fortsatt var en gul trekant ved ATI-skjermkortet i enhetsbehandleren nå og det viste seg at den ikke var der lenger :)

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...