Gå til innhold

Bytte fra NTNU til UiB

Reeve

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg studerer for tiden ved NTNU og er på mitt tredje semester. Jeg går på en siv.ing-linje og vurderer å bytte til UiB, og flytte til Bergen. Det er flere grunner til dette, blant annet at jeg ikke føler studiet traff meg helt, kjærestesituasjon (ikke avgjørende, kan ikke avgjøre utdanningsløp på bakgrunn av forhold som kan ta slutt, men påvirker meg likevel), og fordi jeg ønsker å studere i hjembyen, der jeg fortsatt kan bo selv, eller i kollektiv (dvs. ikke hjemme hos foreldrene), men likevel ha muligheten til å holde kontakten med gamle venner, være med damen, ha mer kontakt med familien, samtidig som jeg kan ha et studieliv.

Spørsmålet mitt er om noen av de fullførte emnene mine, eller andre ting kan hjelpe meg med å spare tid? Jeg vil helst ikke måtte begynne helt på nytt og tape to år. Jeg ser for meg at jeg enten kan få godkjent noen av de fagene jeg har fullført som tilsvarende fag på UiB, som for eksempel matematikkfagene. Dette tviler jeg egentlig på er mulig, men synes det er verdt å undersøke. Jeg lurer også på om det er noen som helst mulighet for å f.eks. ta en del fag som er relevante for linjen jeg vurderer å begynne på UiB, nå i vårsemesteret, før "vanlig" studiestart høst 2013, og hvis det heller ikke er mulig, om det er andre måter jeg kan spare inn litt tid? Uavhengig av om fagene kan omgjøres til å telle på UiB, så har jeg en del kunnskap som jeg vil tro kan hjelpe meg i en del grunnleggende fag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har undersøkt litt videre, og har planer om å søke meg inn som eksternhospitant hos UiB til vårsemesteret 2013. Målet er å ta fag jeg trenger for å begynne rett i 2. klasse på ønsket studie høsten 2013. Jeg har prøvd å finne ut av hva søknaden skal inneholde på UiB sine sider, men er fortsatt usikker. Skal jeg kun søke som eksternhospitant, og ikke spesifisere hvilke fag jeg vil ta? På skjemaet jeg skal fylle ut, står det ingenting om eventuelle emner jeg vil søke om å ta, kun krav om dokumentasjon på nåværende studier og karakterutskrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...