123ok Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Ny linux bruker her. Har 3 disker i systemet. 1 SSD for OS og 2 3TB for lagring Har satt opp 3TB diskene i software raid via Disk Utility. Er det noen her som kan forklare meg hvordan jeg kan flytte /home til raidet og få raidet til å mounte ved oppstart? har ikke endret Fstab filen da jeg er relativt dårlig på terminalen. bruker linux mint 13 cinn Lenke til kommentar
123ok Skrevet 11. november 2012 Forfatter Del Skrevet 11. november 2012 Har nå kommet litt lenger i prosessen. Jeg lagde ett software raid ved bruk av USB live stick. deretter valgte md0 som /home og SSD disken som /. Nå sliter jeg med å få installert bootloader, er det slik at samtlige disker på ha en bootloader installert? altså jeg må lage en liten partisjon for hver disk som jeg setter som /boot for at de skal boote under oppstart? Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Dessverre er det fortsatt nødvendig med kommandolinje for å sette opp software raid. Når det er sagt er ikke det du spør om veldig vanskelig, så vi skal nok få det til greit. Først trenger vi god dokumentasjon, det finner du her: https://raid.wiki.ke....php/RAID_setup Mange rapporterer at de trenger å sette opp filen /etc/mdadm/mdadm.conf for å få til å montere opp raid filsystemet. Det gjøres slik (rop ut om du får feilmelding, jeg skyter litt fra hofta her): sudo mv /etc/mdadm/mdadm.conf /etc/mdadm/mdadm.conf-bak sudo mdadm --detail --scan >> /etc/mdadm/mdadm.conf så er det bare snakk om å fortelle linux at raid-systemet skal monteres på /home, det gjøres i /etc/fstab. Åpne filen som rot/admin med (bytt gjerne ut gedit med din favoritt editor): sudo gedit /etc/fstab så legger du til følgende linje nederst i filen: /dev/md127 /home ext4 defaults 0 2 så kan du lagre filen, og re-boote maskinen. Endret 14. november 2012 av Del Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå