Gå til innhold

Oppgrader med SSD-2

Mikalar

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Inspiron 510m, kjøpt i 2005. Den er satt opp med XP engelsk versjon, og den er oppgrader til sp3. Tilkobling HDD er PATA. HDD er en 60 GB, som begynner å bli noe liten, og jeg har fått blå skjerm en gang.

Jeg ønsker å bytte til en SSD. Har lest at maks GB for maskinen (BIOS?) er ca. 120 GB. Jeg har også sett at det finnes overgang fra PATA til SATA.

Spørsmål: kan 510m oppgraderes med SSD? takler BIOSen SSD?

er det plass til overgang SATA/PATA i HDD-brønnen?

finnes det SSD som har PATA?

Kan jeg eventuelt sette SSDen opp med OS-Windows 7?

RAM, maks RAM nå er 2GB (1X1). Med Win 7 kan jeg bruke mere RAM enn 1X1 i samme i slotene?

Takknemlig for svar

Mikalar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har liten hensikt i å oppgradere en 7 år gammel bærbar med de spesifikasjonene som Dell Inspiron 510m har.

- Minnemengden (2 GiB) er begrenset av brikkesettet - og nytt OS hjelper ikke.

- Maskina har en skrekkelig dårlig integrert GPU om jeg ikke tar feil, og vil slite med det meste.

- Bios har ikke ACHI - noe som gjør at man ikke har TRIM på SSD - som vil gjøre at SSD-ytelsen vil falle fort (og etterhvert nærme seg en vanlig HD).

- Og spm @froggyler nevner - man vet ikke levetid på andre komponenter.

En ny bærbar til ca 4 000 kr vil ha ytelse i en helt annen klasse - selv uten SSD.

Prisen på en Kingspec 128 GB PATSA SSD er langt fra ille - regn en 1 300 - 1 500 kr levert på døra (pris + frakt + mva + gebyr). Men er det vært å bruke 1 300 - 1 500 kr på noe som ikke kan brukes framover, og trolig ikke gir så lang ekstra levetid.

Den beste måten å forlenge levetid på gamle bærbare er faktisk å installere Linux. En Linuxinstallasjon med nødvendig brukerprogramvare tar ikke mange GB-en, i motsetning til 10 - 20 GB for Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...