Gå til innhold

Regnskapshjelp


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger litt hjelp med det følgende:

 

Jeg skal legge ned mot enk før nyttår og har kun 10 000 kr i varelager.

 

Kan noen bekrefte at jeg gjør riktig om jeg avlutter det slik?

 

Setter varelageret i 0.

Lageret er verdt ca 20 000 eks mva, dette betaler jeg mva av.

 

Hvordan fører jeg dette "salgsbillaget"?

 

Mva blir da 5000 kr som jeg betaler nå før jul, og deretter avvikler jeg det hos Brønnøysundregisteret.

 

Kan dere hjelpe meg med selve føringene i regnskapet?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uttak av varer og driftsmidler

Ved opphør skal det beregnes merverdiavgift som ved uttak av gjenværende varer og driftsmidler dersom varene og driftsmidlene gis bort eller tas ut til privat bruk, jf. Merverdiavgiftsloven § 3-21 første ledd. Det skal bare beregnes uttaksmerverdiavgift dersom det forelå fradragsrett for inngående merverdiavgift ved anskaffelsen eller fremstillingen av varen, jf. § 3-21 annet ledd.

 

Disse varene og driftsmidlene skal da verdsettes til alminnelig omsetningsverdi etter Merverdiavgiftsloven § 4-9 første ledd. Se også Merverdiavgiftshåndboken (8. utg.) pkt. 3-21.2 og pkt. 4-9.2.

Thor Refsland uttalte i en artikkel i Revisjon og regnskap nr. 5/97 at dersom gjenværende varer og driftsmidler kastes, skal det ikke beregnes merverdiavgift som ved uttak etter Merverdiavgiftsloven § 3-21 første ledd. I slike tilfeller må virksomheten kunne dokumentere eller sannsynliggjøre at varene og driftsmidlene er kastet

 

Det skal ikke beregnes utgående merverdiavgift som ved uttak dersom en virksomhet blir slettet i Merverdiavgiftsregisteret, men virksomheten likevel fortsetter og varene/driftsmidlene fortsatt brukes i virksomheten. Dette kan være aktuelt f.eks. når omsetningen permanent har sunket under registreringsgrensen på kr 50 000. I slike tilfeller anses forholdet ikke som uttak av varene og driftsmidlene til privat bruk. Se Merverdiavgiftshåndboken (8. utg.) pkt. 3-21.2.

 

Uttak av kapitalvarer

Uttak av kapitalvarer i form av maskiner, inventar og andre driftsmidler til bruk privat eller til andre formål utenfor den samlede virksomheten skal følge de alminnelige uttaksbestemmelsene, jf. Merverdiavgiftsloven § 9-2 femte ledd. Dette gjelder både under og etter justeringsperioden for kapitalvaren. I slike tilfelle kommer altså ikke justeringsbestemmelsene til anvendelse.

 

Ved uttak av kapitalvarer i form av fast eiendom til bruk privat eller til andre formål utenfor den samlede virksomheten, skal det foretas en samlet justering av inngående merverdiavgift etter Merverdiavgiftsloven § 9-2 første ledd.

 

En registrert næringsdrivende som har foretatt en samlet justering på grunn av opphør av merverdiavgiftspliktig virksomhet, og som beholder kapitalvaren i virksomheten, kan fortsette å justere årlig dersom og fra det tidspunkt vedkommende senere i justeringsperioden blir registrert i Merverdiavgiftsregisteret, jf. Merverdiavgiftsloven § 9-4 tredje ledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...