Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol. Rister som en galing og får ikke i meg mat.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har drukket mye alkohol de siste åra, ofte 4-5 ganger i uka. Men de siste ukenene så har alkoholbruket mitt øket noe jævlig. De siste ukene har jeg drukket alle dager utenom søndag, for da er polet stengt.

Når jeg våkner om morgenen så rister jeg noe voldsomt. For det meste "bare" i hendene men av og til i hele kroppen. Kan beskrive ristningene på samme måte som når man fryser kraftig, men jeg fryser ikke.

Og matlysten har jeg mistet, har gått ned flere kilo i vekt. Blir dårlig av mat og føler ingen matlyst. Det går til og med tungt å drikke alkohol, men virker som om det er den eneste måten å få stopp på ristningene.

Noen kamerater så at jeg ristet noe voldsomt med hendene heromdagen, var edru da. De spurte hva som feilte meg og jeg sa som det var, at jeg har drukket mye alkohol og at det sannsynligvis er derfor...Angrer på at jeg sa det, faktiskt.

Er det mulig å komme seg ut av dette på egen hånd, og noen som har opplevd noe lignende? Når jeg våknet på formiddagen idag fant jeg noen C-vitaminer som jeg spiste, og da ble jeg litt bedre. Ristningene forsvant ikke, men ble såpass mye bedre at jeg klarte å spise et par brødskiver. Vitaminbrist + abstinenser? Ikke vet jeg, men jeg føler meg ikke frisk, langt ifra. Anonym poster: e51db55bdce16864b79b5c3bdf415d50

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Dette er typisk for de som drikker mye. Reduser alkoholinntaket og spis sunt så går det over. Fortsetter du, går det også over men da fordi du får tredress.

Lenke til kommentar

Høres ut som klassisk acetaldehydforgiftning. Altså fyllesyke.

Selv de som normalt sett ikke blir fyllesyke, kan ofte bli skikkelig dårlige dersom de ramler skikkelig utpå over flere dager eller mer.

At alkohol letter symptomene er helt normalt. Etanol er motgiften til forgiftningen, ironisk nok, så det funker supert å reparere med en tynn en.

Mye alkohol svekker også imunforsvaret, så det kan godt hende du har blitt syk i tillegg. Det kan i så fall forklare vekttap og dårlig matlyst. Et pysete virus eller en bakterie som normalt sett ikke påvirker oss i stor grad kan bli hengende igjen i kroppen lenge når man har svekket imunforsvar.

Alkohol inneholder fler kalorier per gram en sukker og fett, så det høres ikke ut som om det er årsaken til vekttapet. Bortsett fra de vanlige 2-3kg pga vesketap da. Alkohol er veldig dehydrerende.

Uansett tror jeg løsningen er å drikke mindre. Blir du først skikkelig avhengig, så har du et alvorlig problem.

Les litt her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0001771/

Du sier ikke noe om hvor mye du drikker, så det kan faktisk hende at det er en mild form av dette du opplever nå.

I så fall vil jeg kalle det siste varsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noe av løsningen er såklart å drikke mindre alkohol. Men om man drikker så ofte alkohol, så er det ofte en "grunn" til det. Altså at du kanskje sliter med noe psykisk eller ikke har det så lett om dagen? Da er det såklart litt vanskeligere å slutte, om du først har begynt å bruke alkohol som en "løsning" på dine problemer. Men da er det ekstremt vikitg at du prøver å ta tak i de problemene du evt har, og snakker med venner eller famile om det, og går hardt inn for å slutte å drikke alkohol så ofte. Prøv å vær mye sammen med venner og få til noe mat som du liker og faktisk har lyst på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...