weebl Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Hei Jeg driver for tiden å spekulerer på løsninger til min framtidige filserver, som forsåvidt er på vei i posten as we speak. Jeg har kjøpt en HP proliant microserver og 8gb ram, i starten var tanken å bruke freenas som OS på denne serveren etter som at det har snasne funksjoner som ZFS og at det kjøres fra en "minnepinne" og lastes over i ram ved boot, i alle fall sånn jeg forsto det. Det eneste er at etter å ha lekt litt med Freenas så føler jeg at det kanskje er litt begrensa og tungrodd sammenligna med ubuntu som jeg er vant med å bruke. Det som jeg da lurer på er om det er noen som har prøvd å kjøre ubuntu server rett fra ram og om dette er en pålitelig løsning, å kjøre alt direkte fra en pendrive er såvidt jeg forsto ikke et sjakktrekk da man fort "sliter ut" flash minnet på den. Og om det er noen som har kjørt denne løsningen suksessfult har dere en god guide på hvordan jeg går fram med dette? Og vil jeg klare å dra et zfs raid på 4*3tb samt ha OS'et liggende i ram med mine 8gb? Kan legge til til slutt at jeg vet zfs ikke er støttet av ubuntu "out of the box" men at jeg har fått høre god feedback fra bekjente som har tatt det i bruk. Endret 11. november 2012 av weebl Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Informasjon her(?): https://wiki.ubuntu.com/BootToRAM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå