Gå til innhold

Differanse mellom oppgjørskonto og omsetningsoppgave (mva)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bruker et regnskapsprogram som ikke rapporterer automatisk til Altinn.no. Jeg genererer heller en Sales Tax Report og bruker tallene fra denne til å rapportere til Altinn.

 

Ettersom man skal runde ned til nærmeste hele krone i omsetningsoppgaven vil oppgjørskontoen i systemet svært sjelden ende i null. Jeg antar at denne forskjellen kan resultatføres (f.eks. mot en konto jeg kaller øreavrunding). Hvis dette er korrekt, i hvilken periode skal dette føres? -- i slutten av den aktuelle termin, eller når oppgaven leveres? Fristen for å levere oppgaven er over én måned etter periodeslutt, så er det OK å vente med å avslutte perioden til oppgaven er levert og ev. differanse er avklart?

 

I tillegg hender det at skyldig beløp/tilgodebeløp er såpass lite at det ikke utbetales/innbetales. Her vil også oppgjørskontoen måtte tømmes, og jeg regner med at også dette beløpet skal resultatføres. Men i hvilken periode?

 

Siste spørsmål: Hva bør brukes som bilag til mva-oppgjøret? Det arkiverte skjemaet fra Altinn, regnskapssystemets rapport, eller kontoutskriften fra banken? Og hva med bilag til ev. resultatføring av differansene nevnt ovenfor?

 

Tilleggsopplysninger: Jeg er bokføringspliktig, ikke regnskapspliktig.

Endret av int11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wbAFJx

Hei!

 

Ja, helt riktig, det er svært skjeden at saldo på oppgjørskonto vil gå i null når du betaler mva. Alt er heldigvis mye enklere en du tror :) Jeg gjør ikke noe med små resterende beløp. Grunn til det er at forskjellene er så små og de blir ikke akkumulert, dvs. at en gang er det for mye annen gang er det for lite. Så statistisk sett restbeløp skal være et eller annet sted mellom 1kr. og -1kr. Du trenger ikke resultatføre noe heller fordi at oppgjørskonto er en balansekonto akkurat som f. eks. konto "gjeld til banken". Saldo blir overført til f. eks. neste år som inngående balanse.

 

Som bilag for mva oppgjøret bruker jeg utskrift fra system. Den viser ganske tydelig hva denne transaksjonen i regnskapet gjelder.

 

Håper svaret mitt har vært nyttig for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Det var absolutt nyttig.

 

Da dropper jeg å justere ørebeløpene fremover.

 

Men i noen perioder har jeg til gode eller skylder under 100 kr. Myndighetene bryr seg ikke om beløp under 100 kr. så oppgjørskontoen vil i disse tilfellene ikke tømmes, og det blir umulig å se hva man egentlig skylder neste periode. Er dette noe man bør justere manuelt, eller ignorere?

 

Mulig det ikke er en reell problemstilling for mange, men det har skjedd to ganger her. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wbAFJx

Å ja, da er vi tilbake til ditt opprinnelig spørsmål om resultatføring. Det du gjør da er å bokføre tilgode beløp som du ikke fikk utbetalt som annen kostnad, fradragsberettiget. Kontering vil se slik ut:

 

Debet 7790 (annen kostnad, fradragsberettiget)

Kredit 2750 (oppgjørskonto mva)

 

Selvsagt ingen mva behandling :)

 

Du kan ta øredifferansen i samme sleng også. Ellers så ville jeg ikke tenk på øredifferanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...