Gå til innhold

Videoopptak av forelesninger

Anbefalte innlegg

Det jeg har lest er at autofokusen visstnok var treg, noe jeg også ser på eksempelvideoer.

AF i videomodus er treg på 650D, men det er første Canon speilrefleks som har mulighet for kontinuerlig AF i videomodus. På eldre modeller var det kun manuell fokus eller du kunne trykke på en knapp for å refokusere. Det er faktisk ikke et enste speilreflekskamera som har det jeg ville kalle rask autofokus i videomodus, det er tregt eller tregere og (litt avhengig av linse og lysforhold) ser du at autofokusen "leter" etter fokus, noe mange synes er forstyrrende.

Skal du ha kontinuerlig AF i videomodus er Pansonics og Sonys modeller bedre, Olympus sinde også, men de satser ikke så mye på video. Samsung er jeg ikke sikker på.

Et videokamera er laget for video, et systemkamera er laget for stillbilder og selv om et systemkamera kan gi bedre videokvalitet enn et rimelig videokamera er det mye vanskeligere å utnytte dette. Det betyr ikke at du ikke kan få det til, men det krever øvelse og innsats. Lærekurven er ikke fullt så bratt med et videokamera. Modelelr som G5, GH2, NEX og Alfa ligger et sted mellom speilreflekser og rene videokameraer. F.eks kan du med speilløse bruke søkeren mens du på et speilrefleks er begreset til skjermen bå baksiden (eller ekstern skjerm).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det jeg har lest er at autofokusen visstnok var treg, noe jeg også ser på eksempelvideoer. Akam fraråder de som skal drive med video 650d i sin omtale av det. Disse tingene er det jeg mente med "rart". Men om det jeg har lest ikke er så gjeldende ville jeg vært mer enn glad om jeg kunne kjøpe et 650d, for der passer jo objektivet mitt.

Ser at mange også anbefaler å satse på en renspikket filmkamera. Hva slags "hassle" og frustrasjon kan komme om jeg bruker et DSLR istedetfor filmkamera?

Må nesten starte med kamera først, og ta stativ, lys, mikrofon osv litt etter litt. Får vel ikke så mye bra saker alt kombinert til rundt 6000kr antar jeg.

Et rent filmkamera er lettere å holde i over tid, og de knappene man har er knyttet til den jobben. Et fotokamera har ikke det grepet som er greit å ha om man skal filme over tid. Skal du bruke stativ så er ikke det noe problem. Tror også noen tenker på filmfunksjoner som nightshot (filme i mørket) og generelt det at man har et rendyrket apparat til det man skal gjøre.

Lenke til kommentar

Vipper litt mot 650d her nå må jeg si, selv om mange her anbefaler vanlig videokamera tydeligvis. Må si det er noe sjarmerende med DSLR filming, spesielt når jeg fikk se litt diverse småtjafs og tilbehør jeg kan skaffe i ettertid.

F.eks:

micromattebox.jpg

Se på dette a dere! Jeg må jo si det ser veldig flott ut! Så jeg må gå for DSLR. Mulig jeg kan kjøpe et Panasonic LUMIX GH2, med objektiv, minnekort og mikrofon til rundt 6-7000kr bruk av en kar jeg vet om. Ser dog at GH2 er fra 2010, men fremdeles høster en del godord. Ellers var jeg og testet et 650d på Elkjøp her en dag, med det ene objektivet mitt, og det så jo veldig bra ut. Litt treg autofokus, men når man skal filme litt proft er det vel ingen vei utenom manuell fokusering og follow focus?

Mange tanker her nå, så jeg er ganske usikker. Hva tror dere? Vil jeg bli fornøyd med 650D? Koster jo like over 5000kr uten objektiv hos Pixmania nå, så er jo ganske fin pris.

Lenke til kommentar

Mange tanker her nå, så jeg er ganske usikker. Hva tror dere? Vil jeg bli fornøyd med 650D? Koster jo like over 5000kr uten objektiv hos Pixmania nå, så er jo ganske fin pris.

Fornøyd blir du nok, sålenge du aksepterer litt svak autofokus.

Pixmania er billig, men de har kronisk aversjoner mot reklamasjoner så ville nok ikke handlet fra dem når det gjelder en såpass dyr vare, er det ingen hast kan du følge litt med i tråden "Gode fototilbud i (nett)butikkene!" så kan det hende en seriøs norsk butikk kommer med et greit tilbud.

Du kan også se på artikkelen "aldri mer ute av fokus".

Lenke til kommentar

Takk for tips! Da skal jeg unngå Pixmania, betaler gjerne 300kr mer for å kjøpe hos en serviceinnstilt bedrift. Hva med NetonNet eller JapanPhoto? Disse har også relativt god pris på 650D.

Tenkte å handle meg en follow focus og sette opp en rigg rundt kameraet, og da er ikke autofocus så nøye uansett ettersom man gjør det manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...