Gå til innhold

Videoopptak av forelesninger

Anbefalte innlegg

Er ute etter et kamera som er ment for å filme forelesninger/kurs osv, så ser også på en dedikert lydopptaker som h4n og en mygg om micen på kameraet ikke er god nok. Dialogen er tross alt meget viktig i det jeg skal drive med.

Har noen gode objektiver til Canon speilrefleks liggende, som jeg bruker til stillbilder idag, men vet ikke om dette er bra på video.

Ønsker noe med bra futt i for pengene.

Er det noen som har noen tips? Budsjettet er på max 6000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det blir fort mye data om du skal filme alt, men det er noe annet. En h4n ligger vel på rundt 2000,- idag, men da må lyden synkroniseres med bildet noe som blir mye etterarbeid. Hadde derfor satset på rent videokamera med lydinngang, men da må man ofte opp i pris.

tenk på opptakskapasitet, om det skal være best på wide (om du skal filme nær scenen) eller tele (om du skal stå bak i salen), overføringsteknologi osv. Nye kamera støtter wifioverføring av opptak, og du kan overføre opptaket uten å gå via en pc.

Sony, panasonic og canon pleier være bra. Sony har gode løsninger og ofte best bildekvalitet, men verst service. Panasonic har endel annerledes løsninger som er smartere, og canon er ofte mer brukervennlige.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=763318#extra

Legg til en ekstern mikrofon og et stativ på dette, så har du vel noe du kan bruke. En ekstern harddisk til det er vel også kjekt.

Lenke til kommentar

Problemet med Canon og andre digitale fotoapparater som har mulighet til videofilming er at de har en øvre grense på lengden/tiden før opptaket må startes på nytt.

På Canon er det 4gb eller 29min. 59 sec. det som kommer først av disse to.

Ved bruk av 1920x1080 får du 12 min. opptak så har du brukt opp 4gb.

Lenke til kommentar

Video er ikke noe jeg driver noe særlig med, men det er en del ting du ikke skriver som er viktige for svaret.

F.eks, tar du opp bare for deg selv, er det en-til-en undervisning, er du elev som skal både følge med og stå for opptak, eller er det du som driver med forelesninger.

Uansett, for meg ser det utt il å være to hovedalternativ:

1. Du er elev eller foreleser og vil ha et kamera som kan startes før forelesning og stoppes etterpå uten noen form for justering underveis.

2. Du tar opp forelesningene for andre og skal bytte utsnitt, zoome inn på de som snakker(?) og gjøre andre justeringer underveis.

For alternativ 1 ville jeg valgt noe enkelt, du nevnte h4n, men de har også opptakere med innebygd video og en slik kan være et alternativ.

Å bruke speilrefleksen i en slik situasjon vil IMO kreve alt for mye oppmerksomhet og fikling fra din side. Eneste alternativ jeg kan se er da å skru ned kvalitetene til VGA, sette på en vidvinkel og plassere kameraet på stativ med fast fokus. Men selv da må du sjekke om opptakstiden blir lange nok.

Er det alternativ 2 som gjelder kan du sikkert greie deg med speilrefleksen selv om det ikke er ideelt. Det er alltid pauser så du kan restarte opptaket før du treffer på maksgrensen (som varierer avhengig av modell). 6K er ikke mye, men du kan sikkert få deg et brukbart videokamera også for den prisen som vil være mye enklere i bruk og ikke kreve stopp og start av opptak hele tiden.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for detaljerte svar! Det hjelper en uvitende stakkar på god vei!

Det skal brukes både i form av at jeg skal filme andre som holder et kurs eller en forelesning, og at jeg skal ha mulighet for å filme meg selv, som også holder et kurs eller en forelesning. Det som kanskje er litt a-typisk ved det jeg mener med kurs/forelesning, er at dette kan være midt i skogen hvor jeg filmer en som hogger trær, eller inne på et kjøkken hvor jeg filmer en som lager en middag. Men også selvsagt "vanlige" typer forelesninger/kurs med tavle o.l.

Det jeg syntes er litt viktig med dette, er at bildekvaliteten er god. Jeg føler at det typiske ved slikt materiale jeg skal filme, er at det kanskje er litt "døllt" å se på, hvor jeg er ute etter å gi seerne en "wow" opplevelse når de ser filmen istedet. Så viktig for meg er vel bildekvalitet og lyden.

Når det gjelder om det er nært eller langt unna, er det som oftest nært det skal filmes. Var ikke klar over dette med maks 30 min eller 4gb, men det er vel egentlig ikke en begrensning føler jeg, er ikke ofte jeg kommer til å gå over den grensen. Vet ikke hva som er vanlig gjennomsnittstid å filme på et klipp, er det over 30min?

Hvordan er egentlig bildekvaliteten på videokameraer som denne som ble nevnt tidligere her, versus speilrefleks?

Lenke til kommentar

Problemet med Canon og andre digitale fotoapparater som har mulighet til videofilming er at de har en øvre grense på lengden/tiden før opptaket må startes på nytt.

På Canon er det 4gb eller 29min. 59 sec. det som kommer først av disse to.

Ved bruk av 1920x1080 får du 12 min. opptak så har du brukt opp 4gb.

29min 59sec er nok grunnet beskatning og toll slik at det ikke skal regnes som et videokamera, som er litt dyrere.

4GB er grensen for Fat32 Filsystemet som jeg mener en del kamera bruker.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kjenenr ikke til denne begrensningen, men ser jo at opptakskapasiteten er mye lengre og en såpass stor begrensning burde jo vært spesifisert bedre. Fint om flere kunne bekreftet dette, da det isåfall er uaktuellt for meg å kjøpe slike kamera da jeg ofte filmer mye lengre i strekk. Vet en i familien IKKE har en slik begrensning på sitt canon kamera, filmer lett 40-45 min i strekk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Åh, fotoapparater altså. Oppfattet det som om videokameraene hadde den begrensningen. Uansett, pussig at man skal sette tekniske begrensninger for å gjøre produktets muligheter mindre. Vet ikke om det er mye å spare, men kan ikke se for meg en gigantavgift. Med samme argument burde man hatt begrensinger i fotodelen også for ikke å kalle det fotoapparat og spare enda mer. Max 12 min video i full oppløsning, og max 20 bilder på minnekortet. :nei2:

Lenke til kommentar

Når det gjelder om det er nært eller langt unna, er det som oftest nært det skal filmes. Var ikke klar over dette med maks 30 min eller 4gb, men det er vel egentlig ikke en begrensning føler jeg, er ikke ofte jeg kommer til å gå over den grensen. Vet ikke hva som er vanlig gjennomsnittstid å filme på et klipp, er det over 30min?

Når tiden er ute er det bare og trykke rec-knappen på nytt med en gang.

Når det er sperret med software kan det vel hackes, jeg vet dog ikke om noen har gjort det.

Et annet problem er varmen, så det setter også en begrensing, 3parts software "magic lantern" modifiserer videodelen i kameraer kanskje det vil gi noe lengre opptaks-tid ?.

Lenke til kommentar

Uansett, pussig at man skal sette tekniske begrensninger for å gjøre produktets muligheter mindre.

Det er ikke en teknisk begrensning som gir 30-minuttersgrensen, det er for å unngå høyere tollavgift i EU. Grensen på 4GB er derimot en teknisk begresning gitt av filsystemet som brukes på kortene og som kan omgås ved å splitte opptaken i flere filer. Kameraene burde gjøre det automatisk (eller bytte til exFAT), men foreløpig har mange modeller denne grensen.

Til veldig mye bruk er grensen uansett ikke noe problem da video gjerne tas opp i korte sekvenser (sekunder til noen minutter), men det er klart at for ren dokumentasjon hvor man ønsker å filme uavbrutt over lang tid er grensen et problem.

Å hacke kameraer er ikke så enkelt selv om det er gjort med både Canon og Panasonic, men mange modeller som selges utenfor Europa har ikke 30-minuttersgrensen.

Lenke til kommentar

Ok, da er det eventuelt bare å skaffe seg en modell fra utenfor EU, eller bare trykke på REC knappen litt oftere. Personlig syntes jeg ikke at det er så ikke med 30 min, hadde vært veldig ille om det var 10 min, da kunne jeg ikke hatt det.

Ang speilrefleks:

Hvordan er EOS 650d, bortsett fra at autofokusen er treg? Sett litt på Sony A77 også, dog er denne litt høyere opp i pris enn mitt budsjett, men den ser jo meget bra ut.

Ang kamera:

Jeg syntes av videoer jeg ser på Youtube osv at vanlige kameraer som f.eks denne har litt mer kjedelig bildekvalitet enn f.eks A77. Er det riktig?

Lenke til kommentar

Hvordan er EOS 650d, bortsett fra at autofokusen er treg?

Kjedelig bildekvalitet eller ikke er ikke bare kameraet, det er i stor grad også erfaring med å bruke det, kjenne begrensinger, utnytte gode sider osv.

Forøvrig har 650D (så vidt jeg vet) opp til en halvtimes opptak, men det bør du sjekke. Merk at å kjøpe utenfor EU gir ikke automatisk lengere opptakstid, det spørs helt om produsenten har valgt å skille mellom EU-modeller og andre, de kan også ha tekniske begresninger som varmgang som gjør at det ønsker å begrense. Sony hadde forøvrig varmeproblemer på side tidlige SLT-modeller, hvor dan det er med de nyeste er jeg usikker på.

Så lenge du skal filme selv (i motsetnign til å bare ha kameraet stående på stativ) er ikke halvtimesgrensen noe problem i praksis. Det er bare å stoppe og starte opptak der det er natulige pauser.

Vurderer du annet en Canon så har både Panasonic og Sony bedre alternativ hvis du vl ha autofokus mens du filmer. F.eks har Panasonic GH2 (utgående modell) og Panasonic G5 har bra opptakskvalitet og mye bedre autofokus enn Canon i videomodus.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Så på GH2 også, den så jo ganske så bra ut, og man kan eventuelt finne den brukt til en bedre pris. Takk for tips til den. Hvordan er det å bruke Canon objektiv på andre merker? Grunnen til at jeg er litt på det, er at jeg har en fordømt bra zoom-vidvinkelobjektiv til Canon her(kostet vel 8-9000kr for et par år siden), som jeg gjerne skulle brukt i video, det tror jeg hadde vært midt i blinken.

Har lest så mye rart om 650d nå, så vipper litt mot andre merker, men skulle gjerne hatt mulighet til å bruke dette objektivet mitt da.

Lenke til kommentar

Har lest så mye rart om 650d nå, så vipper litt mot andre merker, men skulle gjerne hatt mulighet til å bruke dette objektivet mitt da.

650D er et flott kamera og tar opp helt OK video. Panasonic gir litt høyere reell oppløsning, men begge har Full HD. Å bruke Eos-linser på andre merker er ikke helt enkelt da du i utgangspunktet ikke får justert blender. Det er ikke vanskelig å finne adaptere fra Eos til MFT og NEX, billige er de også, men med låst blender blir det litt upraktisk.

Det er lansert adaptere som også gir mulighet for å justere blender på Canon-objektiver, men de er dyre og jeg er ikke sikker på om de er på markedet ennå heller. Da er det sannsynligvis ikke noe særelig dyrere å selge Canon-linsen og kjøpe tilsvarende til det kameraet du velger.

http://store.redrockmicro.com/livelensmft

http://www.dl-kipon.com/en/articledetail.asp?id=56

Det finnes også adapter med

. Ikke noe jeg ville valgt, men det kan jo være en nødløsning. Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvis du har lest "mye rart" om 650D så må det være pga. din manglende erfaring eller at du leser på feil steder. 650D er et utmerket kamera som du kan bruke objektivet ditt på.

Når det er sagt så vil jeg påstå at det Canon LEGRIA HF M52 som du har linket til vil passe deg mye bedre enn 650D, Sony A77 eller GH2 for de prosjektene du har beskrevet inntil du har lært deg mye mer om filming.

Med mindre interessen din først og fremst er i retning av å bli en god filmskaper enn det innholdet du har skissert, så vil et vanlig filmkamera gi deg mye mindre frustrasjon enn en av DSLR kameraene med video opptak.

Du skriver høyere opp i tråden;

Det jeg syntes er litt viktig med dette, er at bildekvaliteten er god. Jeg føler at det typiske ved slikt materiale jeg skal filme, er at det kanskje er litt "døllt" å se på, hvor jeg er ute etter å gi seerne en "wow" opplevelse når de ser filmen istedet. Så viktig for meg er vel bildekvalitet og lyden.

At det ikke blir "døllt" men heller "wow" har egentlig lite med kamera å gjøre så lenge bilde kvaliteten er rimelig god. Men erfaring, som utsnitt, klipping, og ikke minst lys setting på opptaket.

Når du har sett amatør YouTube videoer som du synes er "wow" så ligger det veldig mye filmkunnskap og erfaring bak opptakene, noe som ofte er vanskelig å se for en som ikke har erfaring selv.

Det ser veldig mye lettere ut en det er.

Begynn i det små og se om dette er noe du liker godt og vil bruke mye tid på å utvikle din filmkunnskap videre. Det tar mye tid å bli god.

Husk også å inkludere i budsjettet dit slike ting som stativ, media, lys, mikrofon osv. osv.

Lenke til kommentar

Det jeg har lest er at autofokusen visstnok var treg, noe jeg også ser på eksempelvideoer. Akam fraråder de som skal drive med video 650d i sin omtale av det. Disse tingene er det jeg mente med "rart". Men om det jeg har lest ikke er så gjeldende ville jeg vært mer enn glad om jeg kunne kjøpe et 650d, for der passer jo objektivet mitt.

Ser at mange også anbefaler å satse på en renspikket filmkamera. Hva slags "hassle" og frustrasjon kan komme om jeg bruker et DSLR istedetfor filmkamera?

Må nesten starte med kamera først, og ta stativ, lys, mikrofon osv litt etter litt. Får vel ikke så mye bra saker alt kombinert til rundt 6000kr antar jeg.

Lenke til kommentar

Husk også å inkludere i budsjettet dit slike ting som stativ, media, lys, mikrofon osv. osv.

Man må ikke glemme et video-redigeringsprogram som fort kan koste litt samt opplæring.

Det jeg har lest er at autofokusen visstnok var treg, noe jeg også ser på eksempelvideoer. Akam fraråder de som skal drive med video 650d i sin omtale av det. Disse tingene er det jeg mente med "rart". Men om det jeg har lest ikke er så gjeldende ville jeg vært mer enn glad om jeg kunne kjøpe et 650d, for der passer jo objektivet mitt.

Ser at mange også anbefaler å satse på en renspikket filmkamera. Hva slags "hassle" og frustrasjon kan komme om jeg bruker et DSLR istedetfor filmkamera?

Må nesten starte med kamera først, og ta stativ, lys, mikrofon osv litt etter litt. Får vel ikke så mye bra saker alt kombinert til rundt 6000kr antar jeg.

Alle speilrefleks er relative "dølle" på autofokus, skal du ha et relativt god autofokus er enten et dedikert videokamera eller et speilløst systemkamera så som GH2

Når det gjelder og bruke kamera til video er det mye og sette seg inn i, så som bilder pr.sec., dybdeskarphet, blender, grå-filter, etc., samt ekstern opptaker/mikrofon siden lyd-delen i speilrefleks ikke er like god ennå.

Et stativ som er stabilt og ikke beveger seg bare det blåser i svak bris koster fort opp mot 2000/3000.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...