Mjaha95 Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 når broren min laster ned noe, enten det er via steam, utorrent eller annet, ligger han som regel på 1mb/s i nedlastingshastighet. vi har adsl i huset som ligger på 20 ned og 5 opp. når han laster ned med 1mb/s, burde ikke vi hatt 19mb/s igjen på linja vår? Hvorfor lagger det i spill når noen laster ned på nettverket vårt, selv på en god linje, og ping går gjerne opp fra 50 til 400 i alle spill vi spiller? hva er vitsen med en linje bedre enn 3mb/s ned om kun en kan bruke det om gangen? takk Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Kanskje en dårlig router... Lenke til kommentar
Mjaha95 Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Vi har en D-Link Dir-655. Skal ikke være noen dårlig router. Men uansett, hvorfor kan jeg ikke utnytte den resterende linjen når andre laster ned? Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Her er det mange forhold som spiller inn. Det første jeg lurer på er om du roter litt med begrepene. Du har ADSL på 20 Mbit/5 Mbit. Hvis du laster ned med 1 megabit/s, så vil det si at du har en hastighet på 128 kilobyte/s. Mener du derimot 1 megabyte/s så er dette en helt grei hastighet og det vil si at du bruker ca halve kapasiteten av linja. Nå skal det også sies at avstanden fra nærmeste koblingsboks også vil påvirke hastigheten, da signalet blir dårligere og det vil føre med seg flere overføringsfeil som igjen vil si at routeren osv. prøver å få tak i informasjonen mange ganger. Dessuten er ADSL laget sånn at hvis du f.eks. makser opplastingshastigheten vil det gå ut over nedlastingshastigheten. Og en siste ting, 20/5 er maksimal overføringshastighet, ikke nødvendigvis virkelig overføringshastighet. Så alt i alt syns jeg ikke 1 MB/s høres så ille ut, selv om du egentlig burde vært nærmere 2 MB/s, men som sagt er det mye som kan spille inn. EDIT: Innser at jeg ikke leste nøye nok… Når andre laster ned på 1 MB/s og du prøver å spille/laste ned osv. vil du sannsynligvis ikke få noe høyere hastighet enn 1 MB/s. Lagginga du opplever er ikke nødvendigvis pga nedlastingshastigheten, men opplastingshastigheten/båndbredden. Hvis broren din bruker torrent vil han dele ting og du får mindre utnyttelse av båndbredden ut av huset Endret 10. november 2012 av hjahre 3 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) 1 megabyte er ikke det samme som 1 megabit. edit: ninja'd Endret 10. november 2012 av Zodihax Lenke til kommentar
Mjaha95 Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Problemet er ikke at vi burde laste ned med høyere hastiget, men at når man ikke laster med full hastighet, hvorfor lagger alt annet man gjør? om noen bruker 50% av en 20mbit linje, hvorfor er ytelsen på de resterende 10mbit/s dårligere enn en vanlig 10mbit/s linje? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Innser at jeg ikke leste nøye nok… Når andre laster ned på 1 MB/s og du prøver å spille/laste ned osv. vil du sannsynligvis ikke få noe høyere hastighet enn 1 MB/s. Lagginga du opplever er ikke nødvendigvis pga nedlastingshastigheten, men opplastingshastigheten/båndbredden. Hvis broren din bruker torrent vil han dele ting og du får mindre utnyttelse av båndbredden ut av huset Han nevner jo problemer om han laster i steam etc også, som er tjenester man ikke laster opp på. Er ikke 100% sikker men det kan ha noe med portene på nettverket ditt som brukes til gaming er de samme som lastes ned med, noe som gjør at du har tilgjengelige porter som kan utnytte den resterende hastigheten, men spillene dine vet ikke at det skal bruke disse Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 vi har adsl i huset som ligger på 20 ned og 5 opp. Du har målt så du vet du har hastigheten du skal ha? Vi har en D-Link Dir-655. Skal ikke være noen dårlig router. Nja... Spørs hvem du spør. Litt delte meninger.... Hvis du har aktivert QoS i routere, prøv uten. Eller hvis du ikke bruker QoS, prøv om det blir bedre med. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Med asynkron DSL så er det stort sett slik at dersom man bruker opp kapasiteten den ene veien (enten opp eller ned), så forsvinner så og så all kapasitet den motsatte veien også. Bare sånn at du er klar over det. Og det er en viss sannsynlighet for at det vil fungere bedre med noe annet enn D-link. Asus eller Linksys, f.eks. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Crappy routere, som D-link, sliter ofte med slike problemer pga at den rett og slett ikke klarer å håndtere alle pakkene raskt nok. Dårlig hardware pluss dårlig firmware gir gjerne slike problemer (D-link er forøvrig noe av den verste i klassen). Opplevde lignende problemer selv med mange forskjellige routere helt til jeg kjøpte en Netgear router og innstallerte DD-WRT. Pingen min i WoW går nå opp til ca 80ms om jeg laster ned andre ting med 2MB/s (70/10 linje). Mitt råd er skaff deg en skikkelig router. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Det er vel flere mulige forklaringer her. Det ene er at torrentprogrammet setter opp for mange forbindelser for routeren. Routeren blir da treg til å slå opp DNS (Eks: oversette navn på webside til ipadresse) og nesten alt vil gå i sirup. Det andre er at han som laster ned bruker for stor andel av linjekapasiteten. Jeg stoler ikke helt på de tallene som kommer fram her. Så lenge man ikke helt ved om det er bits eller bytes og hvilken opplastingshastighet som benyttes... Det er for tidlig å henge ut router som skyldig før man vet hvilket konsum det er av båndbredde. Bytter man router da, så kan man få akkurat samme resultat med den neste. Trådstarter kan jo prøve å pinge internett for å se hvor stor forsinkelsen er på nettverket. Gå i CMD (aka: dosvindu, ledetekst) og skriv ping vg.no -t <enter> Da kan du følge med på hvordan responsen er på din PC. Her bør du ligge godt under 100ms og helst så stabilt som mulig. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Sjekk hastigheten når ingen laster ned noe med f.eks. IT Avisens speedometer. Siden det er en ADSL linje så får du garantert ikke 20/5 som bestilt pga lengder fra sentral. Hastigheten forsvinner overraskende fort. Det du får i den testen, del det på 10, så får du den nedlastingen du ser når man "fysisk" lastern ned noe fra nettet. Hos meg så bruker steam som regel hele kapasiteten når den laster, og tviler ikke på at du inn i huset kun har 10 MB linje igjen. Da maks 1 MB nedlasting hos din bror, og sirup på resten. Eneste mulighet er da å få satt opp nettverket slik at man ikke får brukt opp hele hastigeten bare hos en bruker. Lenke til kommentar
formann Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Crappy routere, som D-link, sliter ofte med slike problemer pga at den rett og slett ikke klarer å håndtere alle pakkene raskt nok. Dårlig hardware pluss dårlig firmware gir gjerne slike problemer (D-link er forøvrig noe av den verste i klassen). Opplevde lignende problemer selv med mange forskjellige routere helt til jeg kjøpte en Netgear router og innstallerte DD-WRT. Pingen min i WoW går nå opp til ca 80ms om jeg laster ned andre ting med 2MB/s (70/10 linje). Mitt råd er skaff deg en skikkelig router. Er du sikker på at dine problemer ikke har noe med oppsettet på PC/router å gjøre? Siden jeg aldri har hatt noe problemer med min Dir-655, kjørte jeg en liten test nå nettopp. Med 4,8MB/s ned via torrent pinger jeg vg.no og får: Minimum = 7ms, Maximum = 13ms, Average = 8ms De første årene jeg jobbet som konsulent lærte jeg å hate dlink. Det fantes virkelig ikke noe mer ustabile og irriterende routere en Dlink sine. Men dette begynner å bli en god stund siden. De siste 4-5 årene har jeg utelukkende hatt gode erfaringer med dlink. Jeg har satt opp en del for venner og kjente de siste årene, og har ennå ikke fått en eneste tlf i den forbindelse. De bare fungerer, enkelt og greit. Ingen klager på hastighet, latency, WLAN problemer eller behov for å restarte. Så lenge routeren ikke er defekt, ligger feilen en annen plass. Testen jeg nettopp kjørte belastet routeren 4-5 ganger så hardt, og latency/ping var ikke bare OK, men helt uendret ifb. lav eller ingen belastning. Med ADSL er det spesielt viktig å sette opp torrentklienten riktig, hvis ikke blir all TCP/IP-trafikk lidende. Det kan være noe så enkelt som å sette en begrensning på UL fra torrentklient eller sørge for at det ikke lastes torrent over WLAN samtidig som andre koblet til det trådløse skal spille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå