Gå til innhold

Phonokoblingsbox

sevs

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er ikke helt sikker hvor det skal :)

DEL 1:

Har tenkt å lage en box med en haug av phonosockets bak, og et par AUX jacks framme. Mulighet for å slå på/av forskjellige inputs, f.eks DVD, rikstv-dekoker, pc, osv. Og evt. noen potmetere framme for hver av inputs. Kobles videre til forsterker og høyttalere. Forsterkeren har volumpot.

DEL 2:

Har en Nintendo Entertainment System som har mono-output. Hvis jeg kobler inn den, blir vel alle andre mono også? Er det en mulighet for å lage en krets?

Vil at prosjektet skal vere gratis elle nesten gratis, kanskje opp til 200 kr.

Har loddebolt og loddetinn, phonosockets og jacksockets, og litt mer elektronikkskills en de fleste. Kan mest sansynlig få tak i 4pst/4pdt (både til/fra/til og til/til) brytere og pots etter hvert.

Er det noen som kan hjelpe meg?!

Takk for alle svar. :)

Endret av sevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Del 1:

For å oppklare hva du tenker på, så leser jeg det som at du skal bygge en boks med en rekke RCA (røde og hvite) kontakter på den ene siden, og 3,5mm "hodetelefon"kontakter på den andre siden. Disse skal ha noen brytere som lar en veksle til og fra de ulike koblingene.

Med 200,- så regner jeg med du har det meste liggende. Som en start kan du kappe en kabel med en 3,5mm plugg i den ene enden, og rca plugger i den andre. Da ser du ledningene, og med et ohmmeter eller lignende kan du sjekke hvilke ledninger som går til hva på pluggene og dermed lage et koblingsskjema.

Du må jo også ha noen brytere som kan veksle imellom. Her er det vel 3PDT brytere med 9 pinner som er aktuelt. http://www.instructables.com/id/How-to-Construct-a-35mm-Switch-diy/step1/null/

Antar det er tre pinner inn, og to sett med tre pinner ut, så en bryter kan veksle mellom en inngang og to utganger (antar jeg). Om du graver litt på nettet, så er det vel mulig å finne brytere med flere utganger.

Overkommelig, men plundrete så jeg hadde vel valgt å kjøpe en ferdig boks med mindre jeg ville få det til bare for å gjøre det.

Del 2:

NES, ja. De er vel dyrere nå enn da de kom :-)

Med krets, mener du da å omgjøre mono til stereo så må jeg nok skuffe deg. Det er vel mulig å paralellkoble RCA slik at det blir mono tvers gjennom, ellers vil du vel få lyd i kun en høyttaler.

Potmetre inn blir vel isåfall for å dempe inputsignalet. Liten vits, da line out skal være som det er. Nå er det ofte kke high fi i utgangspunktet, og med diverse loddinger og kontakter, brytere osv så blir det ikke bedre. Hadde derfor droppe den biten, men om du allikevel skal ha dem så er det vel bare å la en av ledningene gå til sidepinnen og la signalet fortsette ut midtpinnen (om det er vanlige 3-pins potmetre. Ingen god løsning, men vil sikkert fungere.

Det er ferdige rca overganger fra en-->to rca kontakter. Fortsatt mono, men da slipper du å paralellkoble selv.

NES prosjekter er det masse av her: http://www.raphnet.net/electronique/nes_mod/nes_mod_en.php

Der er det vel ulike løsninger for å få stereo ut også, men er usikker på om det ikke er mono allikevel men det er ihvertfall i to kanaler.

Lenke til kommentar

Det er ferdige rca overganger fra en-->to rca kontakter. Fortsatt mono, men da slipper du å paralellkoble selv.

NES prosjekter er det masse av her: http://www.raphnet.net/electronique/nes_mod/nes_mod_en.php

Der er det vel ulike løsninger for å få stereo ut også, men er usikker på om det ikke er mono allikevel men det er ihvertfall i to kanaler.

Takk.

Har ikke lyst å modde NESen inni.

Hvis jeg bruker en Y (siden de ikke hadde på clas ohlson så laget jeg en selv, midlertidig) da blir jo venstre og høyre kanal koblet sammen, hvis man bruker den "baklengs" (i mitt tilfelle i alle fall). Det går vel ikke an å lodde på et par dioder? Enveiskjøring?

Det med disse potmeterne, tenker at jeg bruker til-fra-til brytere, der hvis man skyver opp, så bruker man full lyd, og skyver man ned, bruker man poten. Skal nok prøve å finne logorithmical (eller hvordan det nå skrives) pots, med tre poler, på ebay eller noe. :)

Endret av sevs
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kastet min nes når kontaktene til kassettene begynte å irre, og diverse yngre familiemedlemmer stappet tyggis og brødskiver inni den. Den hvite rca kontakten bak gir vel mono ut, så å splitte den i en y vil sende monolyden til begge høyttalerne. Ikke hifi, men du får jo lyden ut. I et større prosjekt, så er det jo micropcer nå http://www.idg.no/computerworld/article239525.ece som jeg antar man kunne fått plass til inni nes boksen og videre latt kjøre de gamle nes spillene i en av de mange modulatorene som finnes. jeg vil tippe at man klarer å presse noe slikt inni nesen...krempt,,,NESen og ha en enkel løsning som gjør at du slår på NES, samtidig slår du på micro pcen. på TVen kan du da veksle mellom coax på nes og hdmi for micropcen med modulatoren med alle nes spillene på.

Lenke til kommentar

Kastet min nes når kontaktene til kassettene begynte å irre, og diverse yngre familiemedlemmer stappet tyggis og brødskiver inni den. Den hvite rca kontakten bak gir vel mono ut, så å splitte den i en y vil sende monolyden til begge høyttalerne. Ikke hifi, men du får jo lyden ut. I et større prosjekt, så er det jo micropcer nå http://www.idg.no/computerworld/article239525.ece som jeg antar man kunne fått plass til inni nes boksen og videre latt kjøre de gamle nes spillene i en av de mange modulatorene som finnes. jeg vil tippe at man klarer å presse noe slikt inni nesen...krempt,,,NESen og ha en enkel løsning som gjør at du slår på NES, samtidig slår du på micro pcen. på TVen kan du da veksle mellom coax på nes og hdmi for micropcen med modulatoren med alle nes spillene på.

Har prøvd å sette opp pcen på hdmi og spilt på emulator, men det blir absolutt ikke det samme.

(Har (som sagt) ikke lyst å modde NESen inni) og har sett folk som har hatt micro/minipcer inni neskassa, men dette vil ikke jeg gjøre, siden den er i Utrolig god stand. Og skal lage en mediapc uansett. Grunnen til at nesen er så god er vell fordi mamma og tante som spilte mario og duck hunt i sin tid. Men de er jo jenter, så den er ikke den mest brukte, men godt brukt er den i alle fall.

NESen er kobla på en sony CRT tv. Bildet blir utrolig mye bedre enn på en lcd.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...