Gå til innhold

Nikon D5100, eller vente på 5200?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Ser at videokvaliteten er noe bedre i 5200.

 

Dessuten har den Expeed 3 som bildeprosessor. Noen som kan forklare meg fordelen av dette mot D7000s Expeed?

Bildebehandlingskjeden i D5200 må kunne tygge unna mer data siden sensoren har høyere oppløsning. Om det er andre fordeler er usikkert for min del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg med her siden jeg har vurdert D5100 en stund, men så kom D5200 og fristet like mye. Er førstegangskjøper av speilrefleks. Hvilken bør jeg velge? Er D5200 verdt 3000,- ekstra? Bør jeg vente f.eks til våren igjen med å handle da prisen vil synke? Valgets kvaler slår til (igjen)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Synes standard objektiv på 18-55 mm virker litt lite da jeg ønsker litt mer zoom. Er 18-135 mm et greit alternativ?

Har ingen erfaring med objektivet selv, men 18-135 har ett litt dårlig rykte fra diverse anmeldelser. 18-105 har et bedre rykte.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Slenger meg med her siden jeg har vurdert D5100 en stund, men så kom D5200 og fristet like mye. Er førstegangskjøper av speilrefleks. Hvilken bør jeg velge? Er D5200 verdt 3000,- ekstra? Bør jeg vente f.eks til våren igjen med å handle da prisen vil synke? Valgets kvaler slår til (igjen)

Du kan vente til du blir grønn, prisene synker hele tiden (litt i rykk og napp riktignok) :). Kjøp nå. D5100 er et bra kjøp nå for tiden. Vil du bruke mer penger tror jeg heller jeg ville gått for D7000 enn D5200 pga bedre ergonomi (flere knapper) og større søker, trådløs blits-styring og div andre småting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det billige til tusenlappen?

 

Da anbefaler jeg heller at du kjøper D5100 og bruker den summen du har i mellomlegg på skikkelig optikk.

Enig!

"Alle" nybegynnere gjør tabben å kjøpe en 70-300mm av billigste sort når de "trenger mer rekkevidde"...

De fleste oppdager fort hvor lite skarp de er, og selger unna så fort de klarer!

 

En Nikkor AF 70-210 f/4 eller modellen etter; Nikkor AF 70-210 f/4-5.6 er MYE bedre valg enn Sigma/Tamron som første telezoom! De fåes på bruktmarkedet for under tusen!

Lenke til kommentar

Enig!

"Alle" nybegynnere gjør tabben å kjøpe en 70-300mm av billigste sort når de "trenger mer rekkevidde"...

De fleste oppdager fort hvor lite skarp de er, og selger unna så fort de klarer!

 

En Nikkor AF 70-210 f/4 eller modellen etter; Nikkor AF 70-210 f/4-5.6 er MYE bedre valg enn Sigma/Tamron som første telezoom! De fåes på bruktmarkedet for under tusen!

 

Takk for svar, eg kan bruka meir peng på objektiv enn da eg skreiv opp men lurte berre på om da e eit bra eller dårleg valg.

Endret av Sjokoladen
Lenke til kommentar

Takk for svar, eg kan bruka meir peng på objektiv enn da eg skreiv opp men lurte berre på om da e eit bra eller dårleg valg.

Det er dessverre som regel en sammenheng mellom pris og kvalitet. 70-300 til rundt 1000 nytt er som regel ganske dårlig, men du skal ikke så voldsomt opp i pris før det blir en del bedre. Både Nikon og Tamron lager 70-300 millimetere som regnes som mye for pengene. Nikon har også en 55-300 VR som skal være OK, men et hakk under de to 70-300-zoomene nevnt over. Sigma har også en 70-300 OS som kommer på rett under 3000 og sikkert er mye bedre enn tusenkronerszoomene, men jeg har ikke sett noen omtale av denne.

 

Holder det med 200mm har Nikon en 55-200mm VR også som har fått brukbare kritikker for pris/ytelse. Beveger du deg over til 70-200mm F4 hopper du opp (minst) en klasse i optisk og mekanisk ytelse, men også i pris.

 

Prisguiden gir bra oversikt over hva som finnes, dette søket gir telezoomer med stabilisator og 200-300mm som lengste brennvidde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja.

 

Hva med D3200, er dette et "mindre" kamera enn D5100? Tenker da på funksjoner, brukervennlighet. Har D3200 det D5100 har? På en annen side må jo 24mp bli tungt å behandle på pc. Hvordan er det, dere som har greie på dette?

 

Er på tampen til å bestille, men vil være mest mulig sikker når jeg gjør en slik investering.

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar

Hva med D3200, er dette et "mindre" kamera enn D5100?

D3200 er en serie under D5100, men nyere kamera. Det er minst like bra på noen områder, men mangler for eksempel vridbar skjerm. Jeg ville heller hatt D5100 enn D3200, men det er litt avhengig av hva du prioriterer av egenskaper. Forstår at det kan være komplissert å sette seg inn i, men det er bare du som vet hva som er viktigst for deg. 24MP gir ingen problemer på noen rimelig moderne PC.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har D5100. Den vridbare skjermen er ypperlig til å filme med og det har klare fordeler i forhold til å beskytte skjermen. Tror ikke jeg ville betalt dobbelt så mye som jeg ga (3000 kr for kit) for å få et lignende kamera. Jeg tror også det er en fordel at det ikke er flere MP. Både i forhold til plassen det tar på minnekort og praktisk redigering. Skulle jeg betale såpass mye mer ville jeg hatt noe med rattet på venstre side og LCD skjerm, oppe på høyre side. Selv om autofokusen under filming er manuell, fungerer det bra å trykke inn fokusknappen, under filmingen. Om alt en filmer er på en viss avstand tror jeg det fungerer bra, selv om snur kameraet mye under filming. Kanskje annerledes ved filming av ting på nærmere hold.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Med prisen som Elkjøp tar nå med en 18-55 VR ville jeg absolutt valgt D5100, du får aldri mer for pengene i denne klassen enn denne pakken til 3000 kr.

 

Edit:

 

Når D3200 ligger på rundt 5000 kr ved lansering må man regne med å betale rundt 6500-7000 kr for ett D5200 kit ved lansering, det er enkelt å greit ikke verdt den forskjellen.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det mest negative jeg kan nevne med kameraet er at batteritiden og funksjoner på grep ikke er det beste. Skal en legge ut 6-7 tusen bør det være et kamera med 1500-2000 mah batteri. Så det er en fordel med et grep. Hvis en da bruker et grep, så er batteriene slik at den krever originale batterier, med en slags chip. Derfor fungerer kanskje ikke billige batterier. Men hvis en har på et grep, kan en starte opp kameraet, med et originalt batteri, så sette inn et uorginalt som nr 2. Eller så igjen ta ut det originale og bruke 2 uorginale. Det er en forskjell fra 1000D som tar hva som helst av batterier )også AA.. Jeg har ikke fått til å bruke d5100 uten grep, med uorignale batterier. Enda en ting jeg ikke liker er det at grep funksjonen i forhold til at du trenger å sette inn en ekstern kabel for å kunne aktivere knapp på grepet. På 1000D er det full funksjonalitet uten eksterne kabler. Uten ekstern kabel er D5100 grepet kun 2 X batteri, ingen AA, og ingen knapper som egentlig virker. Canon 1000D virker mye bedre der, ved at det er masse funksjoner på grepet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...