Gå til innhold

Nikon D5100, eller vente på 5200?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har merket meg Elkjøp prisen på 2995,-, men synes 18-55mm blir litt snaut og vurderer 18-105mm til 4395,-

 

http://www.fotovideo...0000136550.aspx

 

Finner det ikke billigere enn dette.

 

Noen annen ide' til konfigurering er jeg lutter øre, men bør ikke overstige 5000,-.

 

Hva med Elkjøp sitt tilbud + 18-135 til 2000 kr?

 

Da lander du på 5000 kr akkurat og kan faktisk selge kitlinsa for noen hundrelapper.

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal for første gang kjøpe speilreflekskamera og står mellom Nikon D5100 eller Nikon D5200. Føler at de 39 fokuspunktene ikke trekkes så mye inn når man snakker om Nikon D5200, men er ikke det en mye større forbedring? Hva vil de egentlig gjøre? Jeg har erfaring med Nikon D40x, siden det er vårt "familiekamera" og Canon 1100D, siden flere av mine venner har det. Jeg trenger kamera til hverdagslige bilder, men vil kunne ta bilder der noen er aktiv (hopper, løper osv.) i tillegg til at jeg setter pris på god videokvalitet. Jeg er villig til å bruke tid på å sette meg inn i eventuelle funksjoner til de ulike kameraene, men hvilket vil lønne seg i forhold til produktene du får av kameraet, ikke økonomien? Vet jeg i hvert fall vil kjøpe et objektiv på 18-105mm uansett hvilket kamera jeg velger, er ikke det et greit "nøytralt" utgangspunkt for vanlige bilder?

Lenke til kommentar

Fant også nettopp ut at i morgen lanseres romjulssag på Nikon D5100 som vil si at den blir enda billigere enn 2950,-

 

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/D51001855KTVR/nikon-d5100-m-18-55mm-vr-objektiv

 

Hva er egentlig forskjellene på Nikon D5100 og Nikon D5200? Kan noen skrive en "punktvis" liste? Er kjipt å kjøpe nytt kamera om den nye modellen er mye bedre og komme ut noen uker senere ...

Lenke til kommentar

Det eneste jeg har irritert meg over er at det ser ut som auto iso er litt kronglete og finne på de ulike modusene og når du har brukt det på høy ISO på kveldstid, glemmer en bort det på dagtid, og får bilder med feil eksponering. Det er en av ulempene med de ulike H 07 og ulike benevnelsene som gjør det lett å glemme hva kameraet er innstilt på. Det er også irriterende at knappen FN, som en bestemmer at skal brukes til f.eks ISO, er mulig å bomme på, slik at en velger blitsen, som så spretter opp. Subjektivt sett syns jeg kameraet er mye raskere enn 1000D. Og det har hjelpelys til autofokus. Det har ikke 1000D. Det er fryktelig irriterende å ikke ha hjelpelys. Det er også irriterende at Canon med 1100D fant ut at de skulle fjerne funksjonalitet 1000D hadde i forhold til batterigrep. Sånn jeg rangerer D5100 til 3000, blir som om 1100D skulle kostet ca. 2000 inklusive et ikke IS objektiv. http://www.lefdal.com/product/foto-video/systemkamera/EOS1100DDCKIT/canon-eos-1100d-m-18-55mm-dc-objektiv

Endret av festen
Lenke til kommentar

Var på Elkjøp i dag for å handle D5100 til 2995,-. Pratet med selger og alt var fryd og gammen helt til han skulle hente apparatet fra lageret. Jo, da var det plutselig tomt for D5100. Noe skuffet er jeg siden jeg endelig hadde bestemt meg, men burde lære at Elkjøp stort sett er skuffelser. Det er ikke første gangen dette skjer.

 

Må bestille på nett og finner fotovideo.no rimeligst. Dessuten er det greit å handle der de har greie på fotoutstyr.

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar

Normalt så pleier Elkjøp og bestille et til deg så du får det til tilbudspris.

 

Går utifra at selgeren heller anbefalte et annet kamera, Sony foreksempel :)

 

Edit: jeg pleier og sjekke "collect store" før jeg stikker innom Elkjøp/lefdal så jeg ikke kjører bomtur, og i de tilfellene jeg har sjans til og betale igjennom nettbank gjør jeg det for da kan jeg stikke rett til "vareutlevering" og hente varene, kjapt og lettvint.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når i dag var du i butikken? Vi hadde stor kø ved åpning kl 07 i dag, og varene ble solgt raskt selv om vi hadde store antall inne..din lokale butikk kan fint ha gått tom pga høyt salg, ikke pga lavt bestillingsantall.

 

nautica: Er jo et kamera som er temmelig på vei ut, og ikke alltid voldsomt lett å få tak i mer :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Normalt så pleier Elkjøp og bestille et til deg så du får det til tilbudspris.

 

Går utifra at selgeren heller anbefalte et annet kamera, Sony foreksempel :)

 

Edit: jeg pleier og sjekke "collect store" før jeg stikker innom Elkjøp/lefdal så jeg ikke kjører bomtur, og i de tilfellene jeg har sjans til og betale igjennom nettbank gjør jeg det for da kan jeg stikke rett til "vareutlevering" og hente varene, kjapt og lettvint.

 

På den lokale elkjøpbutikken vår ble en dame overtalt til ikke å kjøpe D7000 men heller et A37

 

EDIT: Har endret til D7000 som er det riktige i dette tilfelle ,leste bare så mye 5100 her at jeg kom til å skrive det .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Normalt så pleier Elkjøp og bestille et til deg så du får det til tilbudspris.

 

Går utifra at selgeren heller anbefalte et annet kamera, Sony foreksempel :)

 

Edit: jeg pleier og sjekke "collect store" før jeg stikker innom Elkjøp/lefdal så jeg ikke kjører bomtur, og i de tilfellene jeg har sjans til og betale igjennom nettbank gjør jeg det for da kan jeg stikke rett til "vareutlevering" og hente varene, kjapt og lettvint.

 

Det har jeg lurt på. Hvorfor skal alle anbefale Sony? Helt sikkert et godt kamera, men den "overbevisningen" selgerne på Elkjøp har for Sony er jo mildt sagt ..... overbevisende :) . Har sett på Sony a57 tidligere, men synes utformingen er noe rar. Hva er bedre med Sony utenom skuddtakten?

Lenke til kommentar

Det har jeg lurt på. Hvorfor skal alle anbefale Sony? Helt sikkert et godt kamera, men den "overbevisningen" selgerne på Elkjøp har for Sony er jo mildt sagt ..... overbevisende :) . Har sett på Sony a57 tidligere, men synes utformingen er noe rar. Hva er bedre med Sony utenom skuddtakten?

 

Elkjøp som andre større kjeder har en del avtaler med div produsenter, på kameramarkede virker det som om det er Sony som betaler dem mest , for om du leker uvitende og går inn og spør vagt så drar de frem en Sony og skryter den opp i skyene , ja selv om du anntyder at du har hørt mye bra om D7000 eller 60D vil de fortsatt selge deg den supre Sonyen .

Jeg tror faktisk selgerne er pålagt dette ,det virker iallefall slik og at de dermed nesten påtvinger deg et kamera selv om de selv vet at det finnes bedre alternativ .

Har selv testa det ut og da selger til slutt forstod at jeg hadde god greie på kamera ble han sur og hadde plutselig en annen kunde som ventet :)

Jeg vil tro at en slik agenda fra en kjede må få noen av de ansatte til ikke å føle seg helt vel når de går hjem for dagen .... :hmm:

Lenke til kommentar

Eide en gang en Sony Alpha 300 (eller noe i den dur) og jeg likte ikke kamera, fikk ikke bildene som jeg ville ha de så Sony holder jeg meg langt unna. Det samme gjelder Canon men det betyr ikke at det ikke er gode kamera uansett.

 

Nå har vel også Sony en annen fordel med innebygd stabilisator i huset, har de ikke det da?

Lenke til kommentar

Kan avkrefte dine spekulasjoner snekkern. Men forstår det er vanskelig å se på og høre om andre merker på speilreflekskamera, merkebevisstheten går dypt :).

 

Når du nevner D7000 og 60D, fått med deg at Akam har A65 som sitt beste kamerakjøp i den prisklassen? Ref det de skrev før jul? Ikke rart jeg vil anbefale deg det kameraet da om du kommer innom meg for å se på kamera.

 

D5100 er uansett et jævlig bra kamera til prisen det går til for tiden, vs D5200 og D3200 feks.

 

Edit: Nasci det stemmer, bildebrikkestabilisering. Har ikke så mye å si nå lenger egentlig vs før, da optikk med stabilisering har blitt temmelig rimelig vs A300s glansdager. Har faktisk et A300 selv, godt fornøyd jeg..men tar ikke vanvittig mye bilder :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Edit: Nasci det stemmer, bildebrikkestabilisering. Har ikke så mye å si nå lenger egentlig vs før, da optikk med stabilisering har blitt temmelig rimelig vs A300s glansdager. Har faktisk et A300 selv, godt fornøyd jeg..men tar ikke vanvittig mye bilder :)

 

Litt uenig i den... er ikke bare snakk om pris men også tilgjengelighet. Skulle gjerne hatt stabilisering på min Nikkor 24-70.

 

Objektiv varer også mye lenger enn husene... med stabilisering i huset kan man skifte til nye stabiliseringsteknologi på alle objektivene kun ved å skifte hus.

Lenke til kommentar

Kan avkrefte dine spekulasjoner snekkern. Men forstår det er vanskelig å se på og høre om andre merker på speilreflekskamera, merkebevisstheten går dypt :).

 

Når du nevner D7000 og 60D, fått med deg at Akam har A65 som sitt beste kamerakjøp i den prisklassen? Ref det de skrev før jul? Ikke rart jeg vil anbefale deg det kameraet da om du kommer innom meg for å se på kamera.

 

D5100 er uansett et jævlig bra kamera til prisen det går til for tiden, vs D5200 og D3200 feks.

 

Edit: Nasci det stemmer, bildebrikkestabilisering. Har ikke så mye å si nå lenger egentlig vs før, da optikk med stabilisering har blitt temmelig rimelig vs A300s glansdager. Har faktisk et A300 selv, godt fornøyd jeg..men tar ikke vanvittig mye bilder :)

 

Trodde dere var sluttet å kalle meg fanboy, det var jo argumentet som ble brukt så snart jeg anntydet noe i den tiden jeg eide Canon :D

Nå har jeg eid Nikon i 7-8 mnd og jaggu er jeg ikke blitt fanboy igjen :thumbup:

Faktum er at det er ikke bare jeg som nevner slike ting som dette, det er bare å søke på tråder som gjelder elkjøp så ser en fort dette , og jeg mener det er direkte feil av Elkjøp å prøve å lure kunder , jeg kan forøvrig opplyse at jeg nesten fikk en ansatt der inne på nakken da han ble rasende da jeg overhørte et salgsforsøk av en pc til et eldre ektepar, det han forsøkte å selge dengang var rett og slett utadert og da jeg blandet meg inn ble han rasende fordi han skjønte at han ble avslørt , det hører med til saken at ekteparet kjøpte en annen pc i butikken, da veiledet av en annen kundebehandler .

Hvilket kamera som er beste kjøp er urelevandt, for om en kunde ønsker feks et nikon eller et Canon så bør ikke kundebehandler avise dette men hjelpe dem og ikke påtvinge kunden noe fordi Elkjøp tjener best på det , har også eksempel på en nybegynner i fotoklubben som her i høst kom drassende med en a33 , dette var vel nytt i 2010 , men sterkt annbefalt av selger hos elkjøp .

Ellers kan jeg nevne at vi av kamera har flere merker i familien som canon, Nikon, Sony , panasonic , så det handler ikke om å være fanboy. Men jeg har jo erfart at så snart jeg legger en kritisk bemerkning på bordet som andre ikke liker, ja da dras FANBOYSTEMPLET frem , noe jeg tolker som at noen er "svar skyldig" :hmm: Men men jeg er blitt vant til det og tar det med et stort :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...