Gå til innhold

Nikon D5100, eller vente på 5200?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei.

Du vil oppleve en enorm forbedring og forandring fra din D40x til en D5100! Forskjellen "opp" til 5200 går hovedsaklig på mer piksler og fokuspunkt. Ikke noe som vil gi synlig bedre bilder i utskriftstørrelser under reklame-board størrelse.

I mine øyne ingen grunn til å vente i ukesvis, og betale tusenvis mer for.

Lenke til kommentar

Er det noen god grunn til å legge 3000 ekstra i potten og gå for 5200 istedet for utgående 5100?

Jeg er ikke like kategorisk som Ozone selv om jeg er enig i at 3000 er mye ekstra. Siden ingen har testet D5200 ennå er det litt tidlig å si så mye om bildekvaliteten, men ut fra spesifikajsonene virker D5200 som en ganske bra oppgradering av D5100 med bedre autofokus, bedre videofunksjon pluss en masse småting.

 

Hvis du har det travelt er nok D5100 førstevalget, men kan du vente litt vil D5200 også synke en del. Det vil imildertid ta lang tid før det er nede i "utsalgsprisene" D5100 har nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Skal du bruke kameraet til fuglefotografering kan det være et poeng med 24Mpx og bedre AF modul. Men: Ikke bare at 5200 er dyrere, som trenger dyrere (større) minnekort, skal du etterbehandle filene fra den trenger du kanskje en kraftigere PC også.

 

Prisen tatt i betraktning ville jeg valgt D5100. Synes D5200 er uaktuell, for den prisen ville jeg heller kjøpt D7000.

Lenke til kommentar

Hei, eg lurte på om de veit om eit godt speilrefleks til fotografering av hjort, fugl o.s.v

De fleste speilreflekser kan brukes til å fotografer dyr og fugler, men vanligvis følger det med en zoomlinse med rundt 3x zoom. Skal du ha nærbilder av fugler med en slik linse bør de ikke være mer enn en meter unna. Litt mer for dyr. For å få bra bilder på lengere avstander må du ha en telezoom i tillegg, helst 300mm eller mer.

Lenke til kommentar

Hei, eg lurte på om de veit om eit godt speilrefleks til fotografering av hjort, fugl o.s.v

må ikkje kosta meir enn 6000k

Har sett på Nikon d5100 og Canon eos 650d

Kven e best

 

kan anbefale deg ei side som heter stavangerfoto.no de selger også brukt utstyr som er sjeket av fotografer, har selv handlet der og komm i fra det mye biligere en eg ellers hadde =)

Lenke til kommentar

Hei, eg lurte på om de veit om eit godt speilrefleks til fotografering av hjort, fugl o.s.v

må ikkje kosta meir enn 6000k

Har sett på Nikon d5100 og Canon eos 650d

Kven e best

Om du skal fotografere fugler i flukt ville jeg nok egentlig anbefale en pent brukt Nikon D300s, evt. D300 om du ikke bryr deg om video. De har samme AF-system som D3, som er en del hakk råere enn D5100 og 650d. Husk at du trenger objektiv også, og et godt objektiv til fuglefoto koster nok fort en god del tusenlapper.

Lenke til kommentar

Hei, eg lurte på om de veit om eit godt speilrefleks til fotografering av hjort, fugl o.s.v

må ikkje kosta meir enn 6000k

Har sett på Nikon d5100 og Canon eos 650d

Kven e best

 

Kameraet er ikke avgjørende her, det er objektivene du putter på som gir resultater.

 

Et godt "dyre-objektiv" koster fort opp mot 15.000/50.000.- avhengig om man skal bruke det til dyr i flukt eller ikke. Du kan kjøpe et av disse kameraene du nevner og kjøpe en Tamron 18-270 VC II, det burde fungere i forholdt til pris,men da får du problemer med dyr/fugl i flukt, så da kanskje en superzoomkompakt gjør en like god jobb. Vil også anbefale og kjøpe et stativ, gjerne en såkalt monopod.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Velger å spørre her fremfor å opprette ny tråd:

 

Vurderer selv en 5200, mn lurer egentlig på om det er verd ventetiden i forhold til å heller kjøpe d7000 som for huset ligger på ca samme pris.

 

Har d80 (!) i dag og kommer til å bruke det nye kameraet til generell foto, fotballkamp samt filming av enkle snutter som promofilmer og reportasjer. Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Hva vil du/dere anbefale sånn over-all da? Til mitt bruk...

D5200 er et nyere kamera, mange forventer at D7000 vil erstattes ganske raskt siden det er site modelle igjen med den gamle 16MP sensoren. Nytt kamera er normalt en fordel, men D5200 ligger et nivå under D7000 (og D80) så det har litt enklere konstruksjon, krever mer bruk av menyere (pga færre knapper) osv.

 

Det første jeg ville gjort var å ta en tur i butikken og kjent på modellene, synes du D5200 er OK når du er vant til D80? Har du eldre linser uten foksumotor får du ikke AF med disse på D5200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...