Gå til innhold

Trenger "godkjennelse" av ny p4-maskin og svar på

Anbefalte innlegg

Hei. Satte opp dette oppsettet med kompletts pc-bygger:

PC Komplett Pentium 4 DDR 400

- Bygges av Komplett, 3 års på stedet-garanti og telefonsupport

- Miljøavgifter kr 50,00 pr stk kommer i tillegg.

105353 NN Diverse PC Eske Støtsikker

102227 PC produksjon Norge

101114 Musmatte Blå 4/6mm

112012 Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sort

117442 Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA

113053 Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC533

118497 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

117353 Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

114111 Sapphire Radeon 7000 64MB DDR (LES: Skal byttes ut med radeon 9700 np)

118715 MSI DVD-spiller IDE 16x/48x (D16) Sort

114711 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

110595 PC Uten OS, White Box PC

112845 Logitech Internet Navigator Keyboard SE

118874 Western Digital Caviar 120GB S-ATA 7200k

114026 Creative Soundblaster Audigy 2

Totalt: 13 323,00

Er dette et godkjent oppsett, noe jeg burde forandre på?

Har hovedkortet ic7-g integrert lydkort?

Hovedkortet mitt har støtte for s-ata, derfor har jeg valgt 2 s-ata HDD'er. Er dette et dårlig valg? Er s-ata dvd-spiller noe vits? Har jeg nok s-ata kontakter til det?

Hvor stor partisjon burde jeg sette av på raptor'en til OS? Ang. OS, tenkte på windows xp professional, hvor mye koster dette da jeg er student, og hvor får jeg kjøpt det til studentpris?

Vil et sapphire 9700 (non-pro) gjøre susen når det gjelder spilling/grafiske app's? Får liksom ikke HELT utbytte av det med en 600mhz p3 som jeg sitter på nå.. :D

Tenkte meg en 19" CRT-skjerm, men utrolig usikker på hva jeg skal velge. Rundt 3000kr tenkte jeg å avse til dette, helst en sort av "designmessige årsaker"

Har fra før av en nec nd1100a som jeg har tenkt å installere i den kommende maskinen. Den er hvit da, noe som skrider mot min estetiske sans..:p Noe jeg kan gjøre for å "fikse" dette? Småpirking, jeg vet, men må jo spørre..

Noe jeg alltid får kommentarer for å spørre om,men allikevel: Er dette et dumt tidspunkt å kjøpe pc på? Tenkte når både Prescott og Athlon64 er "rett rundt hjørnet" eller om d er noe jeg ikke har fått med meg.

SISTE spørsmål nå, (for denne gang) i følge komplett's pc-bygger MÅ jeg velge et 3d-kort. Tenkte da å kjøpe maskinen med et billig 3d-kort, for så å bytte om 3d-kortene senere (radeon 9700 non-pro skal SELVFØLGELIG i den nye). Er radeon 7000 med 64mb ddr-ram et greit kort for min gamle p3 600mhz? Vil det by på noen problemer å kjøpe den med dette kortet, for så å bytte over? Tenker på i forbindelse med testing av pc'en for komplett-folkene f.eks.

Noe essensiellt jeg har glemt her? Håper på (mange) kjappe svar, klør i fingrene etter å bestille...!

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i og for seg alltid dumt å kjøpe pc, de blir jo billigere neste måned uansett, men sånn er det... Skal du investere 3000 i skjerm kan du nok få tak i en ålreit 17" LCD. De har omtrent like stor synlig overflate som en 19" CRT, og er unektelig mer sexy!

Tror du får kjøpt studentlisens i de fleste databutikker, bare ta med studiebevis.

10 GB OS burde holde, legg inn office på samme partisjon, og alt annet andre steder. Hvis du helt sikkert vet at du ikke skal ha office kan du ha noe mindre OS-partisjon, men det er alltid greit å ha litt å gå på, med tanke på defragmentering og lignende.

Skal ikke si noe sikkert, men det er vanlig at garanti på ferdigbygde pc'er forutsetter at brukeren ikke åpner pc'en og tukler med den selv. Kan hende komplett er litt mer fleksible på dette. Spør dem!

Har du forresten vurdert å bygge selv? Billigere og mye mer lærerikt!

Lenke til kommentar

Takker for svar. Nå ville jeg ikke kalle et bytte av grafikkort "tukling", men du kan ha rett, får spørre de. Joa, har vurdert å bygge selv. Har en venn som har tilbudt segå hjelpe til, men er så sabla redd for å drite meg og og vræke hele stasen. Dessuten er det deilig med kompletts garanti, såvidt den ikke ryker... :D Hvor mye ekstra tar komplettseg betalt for pc-byggeren egentlig?

- Cal

Lenke til kommentar
Ang. OS, tenkte på windows xp professional, hvor mye koster dette da jeg er student, og hvor får jeg kjøpt det til studentpris?

Du får kjøpt winXP til studentpris på bokhandleren der du studerer eller i hvilken som helst databutikk. Tror ikke studentbevis er nødvendig da du uansett må registrere OSet. Det eneste kjipe med winXP til studentpris er at du av en eller annen forskrudd grunn kun får kjøpt OSet som oppgradering, dvs at du må ha en lisensiert versjon av windows fra før. Helt sykt spør du meg, er faktisk ikke alle som har en tidligere versjon av windows liggende (med lisens) og i alle fall ikke studenter som kjøper pc for første gang..

Lenke til kommentar
Er i og for seg alltid dumt å kjøpe pc, de blir jo billigere neste måned uansett, men sånn er det... Skal du investere 3000 i skjerm kan du nok få tak i en ålreit 17" LCD. De har omtrent like stor synlig overflate som en 19" CRT, og er unektelig mer sexy!

Tror du får kjøpt studentlisens i de fleste databutikker, bare ta med studiebevis.

10 GB OS burde holde, legg inn office på samme partisjon, og alt annet andre steder. Hvis du helt sikkert vet at du ikke skal ha office kan du ha noe mindre OS-partisjon, men det er alltid greit å ha litt å gå på, med tanke på defragmentering og lignende.

Skal ikke si noe sikkert, men det er vanlig at garanti på ferdigbygde pc'er forutsetter at brukeren ikke åpner pc'en og tukler med den selv. Kan hende komplett er litt mer fleksible på dette. Spør dem!

Har du forresten vurdert å bygge selv? Billigere og mye mer lærerikt!

Sendte komplett mail nå, fikk beskjed om at garantien ikke ble påvirket av bytte av 3d-kort.

- Cal

Lenke til kommentar

IC7-G har integrert lydkort. (5.1)

Siden du har litt penger, hvorfor ikke kjøpe IC7-MAX3? Abit's toppmodell for Intel er vell verdt de ekstra pengene, samt det er det mest klokkbare kortet Abit noen sinne har lager pr. i dag.

Lenke til kommentar

Lydutgang IC7-G: Lydkort - Intel 875P - 6.1 surround

( http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl )

Men jeg mener at jeg har lest noen poster på forumet som sier noe om at microfonutgangen ikke er helt bra. Jeg har det samme hk men jeg har ikke testet det når det kommer til lydkortet.

Men hvis du har noen kr til å bruke så kan du jo kjøpe et Creative Soundblaster Audigy 2 til 800 kr på komplett, da har du et lydkort som holder en god stund...

Lenke til kommentar

IC7-G har integrert lydkort. (5.1)

Siden du har litt penger, hvorfor ikke kjøpe IC7-MAX3? Abit's toppmodell for Intel er vell verdt de ekstra pengene, samt det er det mest klokkbare kortet Abit noen sinne har lager pr. i dag.

Har ingen planer om å overklokke (ennå), men hvis du kan overbvise meg om å kjøpe det i stedet, "give it your best shot" :D

Dette kortet er kompatibelt med kommende precott, right?

Ellers håper jeg på flere svar på det jeg lurer på som ikke har blitt besvart, på forhånd takk!

- Cal

Lenke til kommentar

Ja, det er lydkort integrert på ABIT IC7-G [5.1-chan]

Ja, det er ett problem med mic-inngangen... Mic-in = Sub/Center-ut, men å kjøre 5.1 lyd er ingen problem. Det sies at det dannes interferens mellom inn og ut-portene, noe som er vanlig for on-board-lydkort. Dette resulterer i en del skurring og utydelige kvelder med Ventrilo ;)

Forøvrig: en USB-mic fikser det problemet hvis du absolutt trenger mic.

Lenke til kommentar

Phew, begynner å nærme seg nå!:D

tar opp igjen en del spm. jeg ikke har fått svar på.

1) Skjerm: Har 3000kr/3500kr budsjettert til skjerm, usikker på om jeg går for crt eller lcd. Driver med en del heavy 3d-arbeid på pc'en, men spiller også en del spill, så en skjerm med ghosting (lcd) er utelukket. Nevn gjerne noen alternativer dere vet er gode skjermer fra begge grupper.

2) Jada, vet d er litt idiotisk spm, men er dette et dårlig tidspunkt å kjøpe seg ny pc (p4) på?

Ellers må dere gjerne gi respons på resten av oppsettet hvis deter noe som må kommenteres.

- Cal

Lenke til kommentar
******, er a64 god nok grunn til å utsette mitt lenge etterlengtede pc-kjøp? :-?

- Cal

Den lanseres jo den 23 september så da får vi jo vite helt sikkert men det ser unektelig bra ut. Personlig ville jeg uansett ventet til oktober hvis jeg skulle kjøpt intel da de vil kutte prisene da, innen den tid har nok sikkert også AMD kuttet endel.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, det er aldri et godt tidspunkt for å kjøpe pc, men selvfølgelig er det av og til mer gunstig enn andre ganger. Som oftest tar det litt tid før varslete priskutt fra Intel/AMD når butikkprisene, så kan tenkes å ta både en og to måneder før vi ser noe til det her til lands.

Med tanke på at du nøyer deg med en P4 2.8 GHz, tviler jeg på at det vil være noe særlig vits å vente på AMD64, eventuelt kun pga prisnedgang på andre CPU'er. Det spørs om AMD64 når butikkhyllene med det første, og den blir neppe særlig billig, sikkert nærmere 6.000. Men den blir sikkert bra, som alt annet som lages for tiden.

Angående skjermer så har jeg i diverse tester i det siste sett en rekke LCD'er som skal fungere helt ypperlig til spilling. Ghosting skal visst ikke være noe problem lenger. (Er trolig bare en barnesykdom som hardcore-gamerne ikke har tatt sjansen på at er kurert ennå, og derfor klamrer seg til sine godt utprøvde CRT'er.) Men har du nok av plass og små planer om å flytte mye på pc'en (LAN?) så gir fremdeles CRT mest skjerm for pengene. Enhver CRT til 3.000 kommer til å fungere utmerket. Har selv en Hansol til litt over to lapper som har dekket alle mine behov i snart et år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...