Gå til innhold

W8/WindowsRT nettbrett - samletråd


Christian86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen andre som har prøvd Asus VivoTab Smart/ME400C? Fikk for et par uker siden kjøpt en gjennom jobben, og jeg er egentlig storfornøyd med både selve VivoTaben og opplevelsen av Windows 8 på brett.

 

Har surfet mye på brettet siden jeg fikk det, og selv om jeg er en mangeårig Firefox-bruker må jeg si at app-versjonen av IE fungerer kjempebra. Sider lastes raskt inn, scrolling er supersmooth og navigering med fingrene på touchskjermen er behagelig og intuitivt etter litt tilvenning. Deilig at alt av Flash-innhold fungerer samt at jeg bare kan hoppe over i desktop-IE eller Firefox hvis jeg trenger Java.

 

Et annet stort pluss er at jeg kan mounte Samba-shares direkte over trådløsnettet og spille av film og musikk, samt redigere filer. Helt ufattelig hvor knotete det er å få til noe tilsvarende på Android eller iOS. Full officepakke har jeg også tilgang på, enten jeg vil bruke LibreOffice eller MS Office. Den litt sære VPN-løsningen mot jobben fungerer også.

 

Nå er ikke alt bare fryd og gammen da. Prosessoren, en Intel Atom Z2760, er strømgjerrig, men det er også alt. Ytelsesmessig er den bare sorgen, så alt som krever litt CPU-juice går grusomt tregt. Får heller ikke hardware-dekoding av x264 til å fungere med verken VLC eller MPC-HC, vet ikke engang om det er mulig med den integrerte grafikkløsningen. Pikseltettheten på skjermen er helt tragisk når jeg er vant med tredjegenerasjons-iPad. Hvis VivoTaben hadd hatt full HD eller høyere ville jeg solgt iPaden tvert, men inntil videre beholder jeg den som e-bokleser. En del skrivebordsapplikasjoner fungerer dårlig med ren touch-styring, det er for eksempel bortimot umulig å scrolle skikkelig i Spotify.

 

Men alt i alt er jeg veldig happy med VivoTaben, og jeg gleder meg til å se hva som finnes av W8-tablets om ett til to år. Tror vi kan få noen svært spennende produkter når Intel har fått videreutviklet Atom-serien og hardwareprodusentene spytter ut noen flere modeller med skikkelig skjermoppløsning.

Lenke til kommentar

Har du tastatur til vivo tabem? Et tastatur du kan feste sånn som surface sitt touchcover?

 

Asus selger et bluetooth-tastatur som er ment å brukes sammen med VivoTab Smart. Keyboardet kan ikke festes direkte til VivoTaben, men det kan festes til et beskyttelsesdeksel som igjen kan festes til VivoTaben. Du kan se en YouTube-video som viser dette

. I praksis blir det vel omtrent som Touch/Type Cover til Surface.

 

Selv har jeg bare brukt VivoTaben sammen med et vanlig bluetooth-tastatur som jeg hadde liggende og en vanlig bluetooth-mus. Fungerer helt smertefritt, men jeg har måttet bruke en del kreative løsninger for å støtte opp skjermen mens jeg jobber på den. Innsynsvinkelen på skjermen er ganske god, så det funker til en viss grad å ha VivoTaben liggende flatt på bordet, men i lengden er det litt slitsomt. Blir nok Transleeve-deksel på meg om ikke så lenge. :green:

 

VivoTaben har en micro-USB-port, så med en overgang til full-size USB skal det være mulig å bruke alle former for vanlige USB-tastatur og mus med den. Dette har jeg imidlertid ikke fått testet selv, overgangen er bestilt men ikke mottatt enda. Skjønner ikke helt hvorfor Asus insisterte på micro-USB, forhåpentligvis blir det full-size på senere VivoTab-modeller.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har igjen familie som skal til USA, og jeg lurer på å kjøpe en Surface Pro. Sist gang var det rett ved launch, og det ble umulig å få tak i en.

 

Eneste aberet er en eventuell garantisak, men håper at det ikke blir noe problem. Kjøper tastaturet i Norge, og ser ut til at jeg kan plugge i en vanlig norsk "ladekabel" i strømadapteret, som støtter 100-240V.

 

Gleder meg litt til W8 Pro nettbrett, skal bruke det flittig i jobbsammenheng!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har prøvd photoshop eller lightroom på en Windows 8 Pro tab med digitizer pen? Vurderer en Lenovo Helix i7 og ser for meg at dette må være et genialt verkttøy for fotoredigering på reise / i sofan om det fungerer slik jeg innbiller meg!

 

EDIT: Burde kanskje skrive noe om hva denne skal brukes til. Padden må kunne importere og redigere 24 megapixel RAW filer fra speilrefleksen uten å bli plagsomt treg. Om den kan redigere 1080 60p video i Premiere så er jo dette en kjempebonus, men her forventer jeg ikke like fløyelsmyk oppførsel som den stasjonære :)

 

Ellers så skal den selvsagt klare alt som iPad'en (4. gen) klarer med tanke på mediekonsum (Netflix, Spotify, Youtube, Facebook osv osv), men dette antar jeg ikke er noe problem på en såpass kraftig sak!

 

Eneste jeg ser som mangler er innbygget GPS - finnes det noen Win 8 Pro tablets hvor dette er på plass?

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Jeg fikk min Surface Pro i helgen, og kjørte akkurat inn noen bilder i Lightroom. Det fungerte veldig bra, riktignok bare i 12MP RAW. Jeg har et D800 også, så kan kjøre en test med 36MP litt senere. Microsoft har imidlertid skrevet en ny API for driveren til SP-pennen, så trykkfølsomheten fungerer ikke i de fleste programmer enda. Tror ikke den fungerer i Photoshop, har ikke testet.

 

Maskinen du henviser til er jo uansett mye kraftigere enn min Surface, så ut fra hva jeg kan synse meg fram til så bør det fungere bra!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg fikk i dag et Acer Iconia W700, som utseendemessig ligner veldig på det i linkene ovenfor. Noen negative ting legger jeg umiddelbart merke til. De fleste betyr ikke så mye, men ikke faen om jeg finner ut hvordan jeg kan kopiere tekst fra f.eks en webside. På Android-telefonen min er dette verdens mest naturlige ting, men med Windows 8 må jeg koble en mus til nettbrettet?!

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd IE eller FF, men i Chrome så får jeg bare "høyreklikk" dersom jeg gjør et langt trykk på teksten. Dobbel-trykker jeg på teksten så markerer jeg det ordet jeg treffer, men jeg får ikke merkehåndtak som gjør at jeg kan utvide det merkede området.

 

Flere ganger mens jeg har forsøkt å finne en løsning, så går hele jævla brettet i mongo-modus og da kan jeg ikke trykke på noen lenker, kan ikke markere ord med dobbeltrykk og jeg kan så vidt skrolle. Kanskje er det Chrome som er problemet...

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor det er så utrolig dårlig tilgang på Asus sin TF810 på det norske markedet?

jeg er på utkikk etter en med tastatur og det eneste jeg finner er Deal.no med mulig tysk tastatur og 5-8 dagers leveringstid...

 

Jeg kjøpte min på dustin home. Hvor den ikke er tilgjengelig lengre ser jeg. Merkelig om den har gått ut allerede, den har jo hovedrollen i windows 8 reklamen som kom så sent som i går.

 

Er godt fornøyd med min, men for noen få hundrelapper mer får du snart surface pro, som er langt kraftigere(dobbelt så mye minne, i5 istedenfor intel atom, høyere oppløsning osv.). Angrer på at jeg ikke ventet på surface pro. Noen grunner ti du heller vil ha vivotab smart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...