Gå til innhold

W8/WindowsRT nettbrett - samletråd


Christian86

Anbefalte innlegg

Laptoppen er i ferd med å daue, og det blir nok ikke kjøpt ny. Så en tablet blir nok kjøpt inn asap, og etter søt å dømme så blir det kaaaanskje en surface. Men er avhengige av noen ting:

-bruke nettbank fra sparebanken

-koble til tv/stereo for å kunne se blurayrips

-spotify, utorrent(eller en god erstatter, samt tv2 sump og netflix.

Hva burde jeg kjøpe?

 

Dette er tråden for deg. Hvis du leser litt her, ser du at det er gode alternativer til både Surface PRO og Apple.

 

EDIT:

 

På tide at folk deler touch-vennlige programmer og spill. Kan starte med noen observasjoner.

 

Pros:

 

Heroes 3. That's right, kongen av spill fungerer utrolig bra på ett Win 8 nettbrett.

 

Cons:

 

Football Manager 13. Alt må dobbelt-trykkes. Jeg vet ikke hva det kommer av, men det ødelegger dessverre mye av gleden.

 

Steam og Spotify. Begge mangler muligheten til å skrolle opp/ned ved hjelp av touch. Dette leder til mange feil som f.eks dra en sang bort, i stedet for å gå nedover, eller at du markerer tilfeldige ting.

Endret av Thommesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endte opp med å legge inn ei bestilling på Lenovo Thinkpad Tablet 2 hos MPX.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=766644

7350,- for 64gb og 3G. Ubekrefta dato 11.12.2012. Håpar det stemmer.

 

Er derimot litt usikker på om docken er så bra som dei andre konkurrentane sine.

Den ser ikkje ut til å vere mulig å feste til nettbrettet for så å vippe rundt nettbrettet når ein er på reisefot. Virkar nesten som dei må transporterast kvar for seg. Vidare ser det ut til at ein kan kjøpe eit sleeve som ein skal stappe dei 2 delane ned i for å få dei med seg. Lite elegant og lite praktisk.

 

Om det mot formodning skulle dukke opp noko anna med full windows 8 og 3g, så trur eg eg droppar Lenovoen. Egentlig kun med tanke på den litt talentlause docken.

 

Lenovo-ThinkPad-Tablet-22.jpg

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Noen som vet om acer iconia w700 funker med widi? Noen erfaring? Ser ut som det skal funke, meeeen.. er redd acer har funnet på noe lurifaks tricks..

http://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/intel-wireless-display.html

 

Vil kunne bruke brettet til f.eks hørre musikk via spotify på anlegget uten å måtte sette den i docken. Som på en ipad med airplay.

Lenke til kommentar

Jeg syns Acers W510 10" til 4500,- er mest fristende, selv om den har Atom. 18 timer batteritid (inkl. batteriet i tastaturdocken). Og når man får 3 ukers standby på nye Atom er det jo på nivå med iPad. Jeg har hatt en del Netbooks opp gjennom årene og klarer meg egentlig med slik kraft til det meste. Men siden billigvarianten kun er på 32GB blir det nok å putte i et Micro-SD for å øke lagringsplassen.

 

Det eneste jeg er litt skeptisk til er hvor godt den kan spille av HD-video fra TV2 Sumo-appen. Dette er uansett ingen deal-breaker.

Lenke til kommentar

Endte opp med å legge inn ei bestilling på Lenovo Thinkpad Tablet 2 hos MPX.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=766644

7350,- for 64gb og 3G. Ubekrefta dato 11.12.2012. Håpar det stemmer.

 

Er derimot litt usikker på om docken er så bra som dei andre konkurrentane sine.

Den ser ikkje ut til å vere mulig å feste til nettbrettet for så å vippe rundt nettbrettet når ein er på reisefot. Virkar nesten som dei må transporterast kvar for seg. Vidare ser det ut til at ein kan kjøpe eit sleeve som ein skal stappe dei 2 delane ned i for å få dei med seg. Lite elegant og lite praktisk.

 

Om det mot formodning skulle dukke opp noko anna med full windows 8 og 3g, så trur eg eg droppar Lenovoen. Egentlig kun med tanke på den litt talentlause docken.

 

Lenovoen er utsatt. Bestilte derfor Samsung Ativ smart PC idag på elkjøp. Det ser ut til at dei har fått inn eit nytt parti på nettbutikken. Dessverre ingen integrert mobilt breiband. Men det får berre gå for denne gang. Pro-modellen blir nok for lite mobil for min del...

Lenke til kommentar

 

Fortsatt fornøyd med Ativ'en?

Jeg har også fått meg det, men den henger seg opp heeele tida (i værste tilfellende en gang vært 10 minutt og da må jeg slå av og på igjen!), dette skjer uansett hva jeg gjør, enten det er vanlig surfing eller hva som helst annet jeg gjør på brettet! Flere som har det sånn?

Men ville vært veldig fornøyd dersom den ikke hadde gjort det da...

 

Kjøpte den på Elkjøp så kommer nok til å bruke 30-dagers opplegget dems, men veit ikke om jeg skal si det som det er (at den henger seg opp og rett og slett ikke funker helt som den skal) eller si at jeg rett og slett generelt ikke er fornøyd. Er redd for at jeg bare får tilbud om å reparere den på en eller annen måte dersom jeg sier at den henger seg opp....

 

Virker jo interessant den W700 også, men litt skeptisk til at dockingen virker litt klompete (?).

Lenke til kommentar

Kva for ein bør ein velgje?:

 

Samsung Ativ smart PC

http://www.samsung.com/no/consumer/computer-peripherals/notebook/smart-pc/XE500T1C-A01SE

 

eller

 

Asus Vivo Tab

http://www.asus.no/Tablet/VivoTab/ASUS_VivoTab/

 

Eg ser at Asus har eit ekstra batteri i docken, og er 50 gram lettare. Men den har vel ikkje nødvendigvis så veldig mykje bedre batteritid likevel.

 

Synspunkt??

Lenke til kommentar

Vel...da har jeg vært eier av Samsung Ativ Smart PC 500T i en måned. I dag benytter jeg meg av 30 dagers returrett hos Elkjøp og leverer den tilbake. Årsakene til det er flere, men kan nevne:

 

- Det skjedde minst to ganger pr dag at den hang seg og måtte re startes.

- Design og kvalitet ikke helt etter min smak. Plastic fantastic...

- Ønsker å forholde meg til en enhet som skal være min eneste PC og skal fungere som tablet og laptop.

 

Trenger jeg tastaturet ønsker jeg ikke å måtte reise meg og hente tastaturet i en skuff eller skap - for ikke å snakke om hvis jeg er bortreist og ikke ha tatt det med. Da skal det bare være der som en integrert del av Tablet'en/Laptop'en.

Ja jeg skrev Tablet/Laptop fordi jeg er klar over at dette må bli et kompromiss. Og det beste kompromisset mener jeg å ha funnet i følgende maskin:

 

http://www.mobiletec...Vaio-Duo-11.htm

 

Den er nå bestilt og jeg antar jeg kan klå på den til helga. Gleder meg til å teste denne godsaken :)

post-24283-0-26858200-1355398464_thumb.jpegpost-24283-0-68696300-1355398478_thumb.jpg

Endret av vhguru
Lenke til kommentar

Den tastaturløsningen er kronidiotisk, og mangelen på en styreflate kommer nok til å merkes. På den gode siden: pennen og kraften den lille saken har.

 

Kronidiotisk var vel å ta litt hardt i, men er spent på tastaturet ja. Men et kompromiss er et kompromiss - jeg satser og tror på at summen av plusser og minuser ender opp godt over på plussiden. Når det gjelder styreplate tror jeg ikke det vil bli et savn. Blir nok å benytte meg av touch i kombinasjon med tastaturet.

Men "time will show"... :xmas:

Lenke til kommentar

Hei. Poster et innlegg fra det glimrende nettstedet http://www.tabletpcreview.com/ som kanskje kan være til hjelp for de som ønsker å anskaffe seg en ny tablet/nettbrett. Synes han har noen gode poeng. :)

 

I also want to share my thanks to the participants of this thread (as well as the owner's thread over at forum.notebookreview.com) for helping me finally decide to buy my Vaio Duo early last week. I picked up one of the last available i7 versions at the Sony store in Manhattan.

And thanks to the frank and detailed opinions shared in these threads, I got exactly what I was expecting, with no disappointing surprises. This was a big purchase for me, made stress-free by the good folk here, and as a result I really love it so far.

For anyone else on the fence about this device, here's a detailed rundown of what went into my purchase decision in case it may inform your own.

REPLACING...

15" Macbook Pro, Fujitsu T730, HP TC4200

PRIMARY USAGE GOAL:

Software development / coding

* I wanted a highly portable, stylus-enabled device that could replace my existing combination of my trusty -- but bulky -- 15" Macbook Pro for development and HP/Fujitsu for drawing. For the type of software development I do, I wanted an i5 chip and 6GB RAM minimum (with strong preference for 8+GB). This ruled out many other contenders, like the Ativ 700T and perhaps even the Surface Pro. So far, the performance of the i7 Duo has been wonderful and just what I wanted.

* I also wanted a high screen-resolution to maximize real estate for my IDE and the Duo delivers with a beautiful 1920x1080 display. It also delivers a smooth and accurate touchscreen experience. Add me to the chorus of voices that would prefer 16:10 over 16:9 though.

* On the down side, the optical trackpad on the Duo just doesn't compare with the excellent Mac trackpad. Today's development environments and text editing applications are still heavily mouse-oriented (read: small widgets) so an accurate pointing mechanisms are pretty important. The stylus can help offset this, but without a pen dock in the device, it's not always there when I need it. I've taken to adding a bluetooth mouse to the kit.

* As a result of avoiding frustration with the optical pointer, I'm using more keyboard shortcuts now. And luckily, the keyboard on the Duo has been really solid. It's quite comfortable to use and has a satisfying touch.

SECONDARY USAGE GOALS:

digital sketching, light gaming, and portable photo/music collection

* For sketching, I really, really wanted a Wacom pen. But unfortunately, none of the Wacom-enabled devices met the CPU/memory requirements I was looking for so I had to settle. On the flip side, I've been very pleasantly surprised with the accuracy of the Duo pen once I left Photoshop behind and started using ArtRage / Sketchbook Pro instead. It is NOT as smooth and natural as the Wacom but as a hobby artist it's not a serious setback either.

One area where I've noticed it outperforms the Wacom is edge accuracy -- I don't know if this is a properly representative sample, but my Wacom-enabled Fujitsu T730 was sometimes frustrating as an art platform because while the pen was accurate in the center of the screen, as you went outwards toward the edges a noticeable gap between the pen tip and screen pointer would develop. This meant I had to stay within the central area of an already smallish screen if I wanted to noodle in details. The n-trig on the Duo seems to be more accurate from edge-to-edge so I feel I can use the whole screen with confidence. (for the record, my much-beloved TC4200 did NOT seem to have the same edge-accuracy issue the Fujitsu did)

* It's been a solid gaming device so far. I'm not an FPS guy, but I've been playing XCOM: Enemy Unknown and Starcraft 2 with my daughter and both games have run smoothly using the default settings. I'm the type of guy who normally would rather play on a desktop just to get the extra graphical oomph and the Duo has been a satisfactory replacement.

* I wanted the biggest available SSD, 256gb, with the idea of taking my photos and music with me when I travel. However, only around 170gb was actually available for use. WTF is using up so much space? Now, after installing apps, frameworks, games and source code, I'm down to 60gb free without even loading any photos or music. Bummer. I'm probably going to have to pick up an SD card for the photos and music. Thumbs-up for the full-size SD slot though. I hope it can take a 128GB card.

WHERE I USE IT:

on desk at work and home, on lap while sitting in bed at night watching TV, on lap on trains and airplane

* I was skeptical when I first saw photos of the Duo's slider form-factor at work, but it has really turned out to be a versatile design and works comfortably both on a desk and in cramped train seating. This is one area where the technical specs couldn't help my decision, so I set out to play with my finalists, the Surface RT (while guesstimating about the Surface Pro experience), the Ativ Pro, and the Duo in stores before finally deciding on the Duo.

95% of the time I want a keyboard available, so the tablet-only modes of the both the Surface and Ativ, while nice, were of limited appeal to me. I focused on judging the devices based on form factor with keyboard attached.

 

The Ativ Pro has been my great hope for a laptop replacement ever since I first started looking at the Windows 8 devices a few months ago. But after finally seeing it in person, I found that the weight distribution of the Ativ Pro, while docked, was just too top/back-heavy for my liking. It reminded me a lot of my wife's HP TM2, and that is NOT a comfortable laptop to use without a steady surface for it to rest on. This unfortunate fact led me to cancel my pre-order for it and crushed my dreams of a Wacom-enabled ultraportable.

I absolutely loved the build quality of the Surface RT, but questioned whether the kickstand design would be steady enough on my lap in the train or while sitting in bed at night watching TV with my wife. I will be re-evaluating this when the Pro comes out though, since the wife also needs an upgrade.

In contrast to the two other devices, I found the Duo's slider design to be wonderfully stable. Since the screen is closer to the center of gravity of the base, it's not back-heavy like the Ativ. The flat, stable base also requires less depth to support than the Surface design w/keyboard does. I haven't tried this yet myself, but I think this is really going to turn out to be a blessing in that most uncomfortable of workspaces... the dreaded economy-class airplane seat! I am actually looking forward to it now.

* I also really, really wanted a backlit keyboard since I use my computers so much at night. I was prepared to give this feature up, though, if there was a device that hit on all the other priorities. Thankfully, it's included on the Duo and works very well! Could it have been too much to ask to light up the trackpad buttons too though?

IN SUMMARY...

The need for a stylus-enabled device with a powerful CPU, lots of RAM and a large SSD dramatically limited the field for me. Then after judging form-factor and other intangibles, there really was only one choice: the Duo.

And so far... I love it!

 

OTHER NOTES/NITPICKS....

* The build quality, as others have noted, feels very high quality. Even though the Duo was more expensive, I still just couldn't justify the Ativ Pro purchase after playing with both machines in person.

* Screen does feel small given the chassis. If they made a 13" display version of this in a few months... I would absolutely consider upgrading.

* Machine runs very cool and quiet even while being stressed. My macbook, on the other hand, will torch you when it gets a workout.

* Battery life is a letdown. If they made a 13" display version of the Duo with the Haswell architecture.. OMG sign me up tomorrow.

-Pagugu

Lenke til kommentar

Solgte min W700 mest grunnet vekt 1,0 kg blir for mye syntes jeg på et nettbrett. 11.,6 skjerm følte jeg også ble overflod 10 er nok mer riktig.

 

Velger å vente på Lenovo Thinkpad Tablet 2 da den ser meget lovende ut.

 

vhguru!

 

Først fullroser du din Samsung som også fører til valg for andre her inne deretter slakter du den? Skammelig.

 

Ditt nye valg er like håpløst 1,2 kilo, tragisk tastaturløsning, 10,000,-kr nei den kan ikke anbefales.

 

Jeg håper du blir like fornøyd denne gangen siden du ikke nå har 30 dagers returrett.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Enig med Teddy! Er den jeg venter i spenning på, gleder meg til å få et fullverdig hybrid som føles og ser temmelig slick ut og som er ekstremt studievennlig i forhold til å tas med på forelesninger.

 

Bare synd den har så tragisk batteritid 4,5 timer Max og vil vel koste rundt 10,000,-. Vet ikke om dette da blir studentvennlig...

Lenke til kommentar

Jeg skulle nok ha vært mer forsiktig i mine uttalelser, men førsteinntrykket er ikke alltid det samme inntrykket man sitter igjen med etter noe tids bruk. Beklager hvis jeg har påvirket noen til å kjøpe et produkt som ikke passer meg, men forhåpentligvis så passer det kanskje han/hun/dem. Men å skamme meg, nei det gjør jeg definitivt ikke. Jeg uthevet hovedårsaken til at Samsungen ikke passet meg - den skulle være min hovedmaskin. Det var den ikke i nærheten av å kunne innfri, noe jeg selvsagt hadde en anelse om. Men det ble for fristende å prøve. Sonyen har jeg større tro på kan innfri det ønsket, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd. Den har i alle fall mange fornøyde brukere som beskriver sine erfaringer i forumene til Notebookreview. com og tabletpc.com. Nå skal jeg teste den i ro og mak og forhåpentligvis blir jeg fornøyd. Hvis ikke får ungene et nytt leketøy og far fortsetter "testprogrammet" med den neste maskinen som frister og som kanskje innfrir ønskene.

Surface pro virker som jeg har sagt tidligere fristende og når den kommer på markedet så skal den nok i hus. Men både da og denne gang skal jeg holde mine subjektive opplevelser og kommentarer for meg selv.... :xmas:

Lenke til kommentar

Bare synd den har så tragisk batteritid 4,5 timer Max og vil vel koste rundt 10,000,-. Vet ikke om dette da blir studentvennlig...

Batteritiden er mest sannsynlig noe rundt der du sier, men jeg vil gjerne se kilder som bekrefter at den vil koste rundt 10 000kr, ellers så er det spekulasjoner og time will tell.

 

Og studievennlig er et relativt begrep, mine forelesninger varer ca. 6 timer + pauser så det spørs ikke om effektiv bruk holder for min del.

Lenke til kommentar

Vel...da har jeg vært eier av Samsung Ativ Smart PC 500T i en måned. I dag benytter jeg meg av 30 dagers returrett hos Elkjøp og leverer den tilbake. Årsakene til det er flere, men kan nevne:

 

- Det skjedde minst to ganger pr dag at den hang seg og måtte re startes.

- Design og kvalitet ikke helt etter min smak. Plastic fantastic...

- Ønsker å forholde meg til en enhet som skal være min eneste PC og skal fungere som tablet og laptop.

 

Trenger jeg tastaturet ønsker jeg ikke å måtte reise meg og hente tastaturet i en skuff eller skap - for ikke å snakke om hvis jeg er bortreist og ikke ha tatt det med. Da skal det bare være der som en integrert del av Tablet'en/Laptop'en.

Ja jeg skrev Tablet/Laptop fordi jeg er klar over at dette må bli et kompromiss. Og det beste kompromisset mener jeg å ha funnet i følgende maskin:

 

http://www.mobiletec...Vaio-Duo-11.htm

 

Den er nå bestilt og jeg antar jeg kan klå på den til helga. Gleder meg til å teste denne godsaken :)

post-24283-0-26858200-1355398464_thumb.jpegpost-24283-0-68696300-1355398478_thumb.jpg

 

Jeg tror du blir fornøyd, pennen er en ting dog. Den vil neppe fungere særlig bra med Photoshop etter hva jeg har funnet og Sony vil neppe kunne hjelpe (prøvd å få svar mang en gang rundt det). Men største ulempe som jeg ser er at tastaturet er en fysisk del av selve maskinen, og ikke kan tas av.

 

 

 

 

Solgte min W700 mest grunnet vekt 1,0 kg blir for mye syntes jeg på et nettbrett. 11.,6 skjerm følte jeg også ble overflod 10 er nok mer riktig.

 

Velger å vente på Lenovo Thinkpad Tablet 2 da den ser meget lovende ut.

 

vhguru!

 

Først fullroser du din Samsung som også fører til valg for andre her inne deretter slakter du den? Skammelig.

 

Ditt nye valg er like håpløst 1,2 kilo, tragisk tastaturløsning, 10,000,-kr nei den kan ikke anbefales.

 

Jeg håper du blir like fornøyd denne gangen siden du ikke nå har 30 dagers returrett.

 

Jeg undres litt om folk som kjøpte på bakgrunn av første to dager til en annen bruker heller burde tatt det med en stor klype salt da. Jeg merket også at W700 var en drøm de første dagene, men etter flere dager ble jeg noe irritert.

 

 

Jeg skulle nok ha vært mer forsiktig i mine uttalelser, men førsteinntrykket er ikke alltid det samme inntrykket man sitter igjen med etter noe tids bruk. Beklager hvis jeg har påvirket noen til å kjøpe et produkt som ikke passer meg, men forhåpentligvis så passer det kanskje han/hun/dem. Men å skamme meg, nei det gjør jeg definitivt ikke. Jeg uthevet hovedårsaken til at Samsungen ikke passet meg - den skulle være min hovedmaskin. Det var den ikke i nærheten av å kunne innfri, noe jeg selvsagt hadde en anelse om. Men det ble for fristende å prøve. Sonyen har jeg større tro på kan innfri det ønsket, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd. Den har i alle fall mange fornøyde brukere som beskriver sine erfaringer i forumene til Notebookreview. com og tabletpc.com. Nå skal jeg teste den i ro og mak og forhåpentligvis blir jeg fornøyd. Hvis ikke får ungene et nytt leketøy og far fortsetter "testprogrammet" med den neste maskinen som frister og som kanskje innfrir ønskene.

Surface pro virker som jeg har sagt tidligere fristende og når den kommer på markedet så skal den nok i hus. Men både da og denne gang skal jeg holde mine subjektive opplevelser og kommentarer for meg selv.... :xmas:

 

Er det ikke en smule håpefult å tro dette skal dekke en primærmaskin?

 

 

 

 

 

Forøvrig - jeg har returnert min W700, det med wacomskjerm ble en dealbreaker likevel. Nå sitter jeg vel med en av de få Samsung Ativ smart pc pro utgavene i Norge, og foreløpig fungerer den veldig fint. Jeg fikk også knappet en Belkin screencast enhet til 300 kr som jeg skal hente i dag.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...