Gå til innhold

W8/WindowsRT nettbrett - samletråd


Christian86

Anbefalte innlegg

Siden den eneste tråden for dette handler om surface, så lager jeg en egen for oss som velger alternativer. Jeg har allerede fått min - W700, under ligger noen bilder jeg tok mens jeg pakket den opp i dag:

 

post-24104-0-57293800-1352566351_thumb.jpg post-24104-0-03754200-1352566355_thumb.jpg

 

 

 

post-24104-0-72098600-1352566357_thumb.jpg post-24104-0-08606300-1352566361_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Min første tanke og irritasjon var mangel på mulighet for å bruke penn. Hvorfor den muligheten ikke er der aner jeg ikke, men det kan godt være jeg var for ivrig da jeg prøvde wacom sin penn som første forsøk og feilet.

 

Edit: Jeg hadde en http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=746011 liggende fra da jeg hadde ipad. Da jeg prøvde den, så gikk det helt fint.

 

 

 

 

Oppdatert med brukertest:

 

Brukertest av W700 - I5, 128GB SSD, 4GB RAM

 

 

Byggkvalitet:

Ettersom hele chassiset er bygget i metall så er det lite å klage på her, faktisk var det mer overraskende da jeg tok maskinen ut av boksen. Jeg forventet at den skulle være laget av plast e.l., men hele bakdekslet og rundt er lagd av metall, noe som føles herlig i vanlig bruk.

Dette legger selvfølgelig noe på vekten, noe andre har klaget på – deres første svar er som regel knyttet til «åå, så tung», noe jeg ikke helt forstår, da jeg ikke uten videre merket stor forskjell.

 

 

Batteritid:

Dette var noe av det mer spennende ved maskinen. Jeg forventet ikke særlig av den, men etter jevn bruk og mye glemming av lading så har jeg vært mindre bekymret når jeg tar opp denne for batteriet, enn med feks macbook air’en min.

Jevnt over tåler denne bruken min som hovedsaklig består av film, spotify og nettlesing etc bedre enn forventet. Jeg kan fint etterlate maskinen uten lading i bagen, og likevel kunne bruke den neste dag uten å bekymre meg. Dog – som regel lader jeg kvelden før om jeg skal bruke den heftig, just in case.

 

 

Lyd:

Jeg har ikke testet høytalerne så mye, men lydmessig så greide de å produsere et meget godt lydbilde slik jeg opplevde det. Når jeg la den i sofaen og gikk 2-3 meter unna var lyden enda god nok til at den overrasket. Det at lyden du også får ut av maskinen ved bruk av hodetelefoner er ganske bra, gir en diger pluss for meg. Selvfølgelig får du med equ. Som du kan veksle på hvordan musikken skal høres ut med lagt inn når du får den, denne syns jeg er veldig kjekk.

 

Mediehåndtering:

Spennende nok taklet denne mp4 filer osv ut av boksen, jeg forventet ikke særlig av det. Synd nok greide den ikke mkv filer, men det gjorde heller ikke noen av mindre andre maskiner ut av boksen, ei heller nettbrett, så en får tåle såpass – med fullversjon av WIN 8, så kan en jo bare laste ned VLC og bli ferdig med det. Eneste grunn til at jeg var irritert da, var fordi jeg ville så gjerne se filmen på toget og ikke hadde med mobilt bredbånd til å fikse hva jeg glemte.

Stabilitet:

Spennende nok har jeg ikke hatt noe problemer med dette, selv om kindle appen hang seg en periode, men mistenker det var mangel på kunnskap i starten, og problemer med en usedvanlig sær nettforbindelse via wlan. Dette løste seg nemlig fint over tid og har siden ikke vært problematisk. Jeg har heller ikke måttet resette maskinen, og sånn sett sluppet meget greit unna.

 

Apptilgang:

Med Win 8 er ikke akkurat dette særlig problematisk. Du kan legge inn det meste som finnes, mens for de som kjører i metro savner jeg noen programmer. Feks Spotify er noe herk å kjøre i HD oppløsning utenom metro, og det burde vært bedre eposthåndtering. Sistnevnte støtter nemlig ikke POP3 ifølge den selv, noe som gjør det umulig å bruke den mot min ISP. Bagatellmessig problem egentlig, for jeg har alltids mobilen eller kan legge inn annen software, men samtidig irritasjon – jeg skulle likt å ha en metroapp for det. Facebook er heller ikke kommet, det hadde vært kjekt å ha, men kobler du deg via IE10, så overlever du nok fint, i sær om sammenlikner med WP8 utgaven som er buggy til tusen...det enkle er kanskje det beste.

 

Tilbehør:

Med i pakken følger det dock, adapter, klut og veske. Samtlige er gode å ha, docken er relativt kurrant og av grei kvalitet. Den gir ikke samme «wow» faktor som maskinen i byggkvalitet, men holder lenge. Vesken er av skinn og veldig god. Tastatur følger ikke med, i følge det jeg vet er det fordi Acer ikke hadde norske tastaturer i små nok størrelser. Synd, alle andre får, og microsoft sin wedge greide det, så synes mer en billig unnskyldning. Det at vesken også kan brukes som støtte er en positiv ting. (naboen fant ut det før meg faktisk *flaut*)

 

Skjerm:

Skjermen er skrekkelig god syns jeg, fargene sitter bra, og opplevelsen er god når du ser på den. Det er ikke utvasket farger og innsynsvinklene er nokså gode slik jeg har opplevd det.

Annet:

Et tips: ikke fjern IE10 fra Metro...eller; ikke vær for kjapp med å velge standard nettleser. Du kan fint risikere at metroutgaven også forsvinner nemlig. Det tok noe tid før jeg fant ut hvordan en fikk den tilbake, men det irriterte meg at det ikke var lettere.

I tillegg er jeg enda noe skuffet over manglende digitizer, men jeg fant fort ut at photoshop neppe var primært bruksfelt for denne uansett.

I forhold til støy og varme så greier den seg fint. Det hender den starter opp av og til, men jeg syns ikke det er spesielt plagsomt.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det høy lyd fra den? Kan man se f.eks vgtv å ha det høyt nok til at 2-3 stk kan høre, uten alt rundt er stille? Kan godt sammenligne med ipad, i og med jeg har hatt det..

 

Må bare slenge ut mer bilder, gjerne med en gjenstand slik jeg får litt inntrykk av størrelsen å tykkeelsen ;-P

Endret av MoLvII
Lenke til kommentar

Merker veldig fort at jeg er avhengig av full win8, og ikke bare RT. Skikkelig maskinvare gjør virkelig susen, er kanonfornøyd med responsen på saken min, så langt. Når det gjelder touch på skrivebordet, går det helt fint for meg, og jeg kjører full HD. Den eneste plassen touch ikke fungerte helt som jeg ville, var i spillet FM13. Skal få testet noen nyere spill for å se hvordan det går, såvell som noen gog "point and click" spill i nettbrett-modus.

Lenke til kommentar

Fikk Acer w700 fra Komplett i dag og må si at denne er helt knall.Har brukt w8 på en asus ux 32vd til nå,men blir helt gal av w8 på en ikke touchskjerm.Acer er utrolig responsiv,selv med i3 prosessoren.Nettsider og alt flyter som en drøøøøøm.Skjermen er helt rå og må si at det er en ganske hyggelig pris på denne.Dere som vurderer Windows 8 rt brettene,burde tenke dere godt om,da det ikke er veldig mye kvalitetsapps ute enda.Jeg har ikke noe problem og bruke denne i desktopmode vi touchscreen.Bruker denne nå som min hovedmaskin.

Lenke til kommentar

Fikk Acer w700 fra Komplett i dag og må si at denne er helt knall.Har brukt w8 på en asus ux 32vd til nå,men blir helt gal av w8 på en ikke touchskjerm.Acer er utrolig responsiv,selv med i3 prosessoren.Nettsider og alt flyter som en drøøøøøm.Skjermen er helt rå og må si at det er en ganske hyggelig pris på denne.Dere som vurderer Windows 8 rt brettene,burde tenke dere godt om,da det ikke er veldig mye kvalitetsapps ute enda.Jeg har ikke noe problem og bruke denne i desktopmode vi touchscreen.Bruker denne nå som min hovedmaskin.

 

Hva følger med i startpakken? Er dokking med feks?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...