pedropet Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Hei. Noen som vet hvor det stilles hardest krav? Hvilket opptak er det hardeste? Og hvordan er et fallskjermjegeropptak mot befalopptak? Noen som vet? Tar imot så mye info som mulig om å være fallskjermjeger! Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Såvidt jeg har forstått er fallskjermjeger hardere enn marinejeger, og begge deler er hardere enn befalskolen. Vurderte dette selv da jeg skulle inn, men er glad jeg ikke ble jeger! Alt for hardt. Lenke til kommentar
pedropet Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Såvidt jeg har forstått er fallskjermjeger hardere enn marinejeger, og begge deler er hardere enn befalskolen. Vurderte dette selv da jeg skulle inn, men er glad jeg ikke ble jeger! Alt for hardt. Jeg har hørt det motsatte? Ikke det at jeg her noe særlig peiling altså... Marinejegerkurset varer jo mye lenger... Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Må si meg enig med pedropet, har også hørt at marinejeger er mye tyngre enn fallskjermjeger. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Ikke umulig. Det er mange år siden jeg så på det, så det er mulig jeg husker feil. Mente bare å huske at noen sa at fallskjermjeger er alt det samme som en marinejeger, men fallskjerm i tillegg. Lenke til kommentar
code Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Fallskjermjeger eller FSK/HJK? Ganske sikker på at MJK er hardere, men MJK vs. FSK vet jeg ikke. Tror Fallskjermjeger er hakket under KJK. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Elsker å se folk spekulere om hva som er hardest, når sannsynligheten er at de ikke har prøvd noen av delene. Men at både fallskjerm og marinejeger opptakene er verre enn FOS (BS opptak) er det nok liten tvil om. On topic: Du får nok kjørt deg ganske langt ned i kjelleren uavhengig av hvilket opptak en søker seg til. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Må også skille mellom fallskjermjeger og spesialjeger, som begge ligger under FSK/HJK. Fallskjermjeger er "bare" en førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Hei marinejeger er hardere da marinejeger ikke egentlig er en førstegangstjeneste, de tar inn førstegangstjeneste folk, men da blir de vurdert sammen med hardbarka veteraner med flere turer til afghanistan under beltet som et eksempel(dette vil ikke si at man ikke greier det fordi man må måle seg med folk som har erfaring ifra før). Fallskjermjeger er en førstegangstjeneste der ingen som møter opp på testene er veteraner i forsvaret noen har kanskej HVU under beltet but thats it. I det store og det hele driver fallskjermjegere ett år med trening til opptakene til MJK og FSK, forsvaret har ikke bruk for deg som fallskjermjeger per say om du ikke søker deg videre, da du forsvinner ut av systemet og inn i en halv sløv HV tropp som ikke akkurat har råskapen til HJK. DVS. der HJK sort of trener deg for opptakene, trener MJK deg til at du skal bli marinejeger som profesjonell. Men det vil ikke si at fallskjermjeger er sløvt, det er bare sånn at som marinejeger trener du for å komme inn i en hel profesjonell avdeling, mens som fallskjermjeger er du i førstegangstjenesten, med muligheter for å søke deg videre, men må allikevel gjennom opptaket og ny opptrening om du ikke blir veldig godt lagt merke til under førstegangstjeneste året ditt. En kamerat kjente noen fallskejrmjegere og søkte også FSK opptaket, og de fleste fallskjermjegerene på FSK opptaket hadde kommentert til ham at hele fallskjermjeger året var for herding til opptak for andre avdelinger. Men hva som er hardest mellom FSK og MJK er en helt annen sak da det ikke er målbart. Endret 12. november 2012 av Zimmerh 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Liker at din første og siste siste setning sier det stikk motsatte av hverandre Zimmerh.... Forøvrig: Bullshit. 1 Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Liker at din første og siste siste setning sier det stikk motsatte av hverandre Zimmerh.... Forøvrig: Bullshit. Det er jo en fuckings forskjell mellom FSK og fallskjermjeger, bare fordi du går igjennom fallskjermjeger er du ikke FSK soldat. Forsvarets spesialkommando tar ikke inn Førstegangstjeneste folk, det gjør marinejegere. Så det er en stor forskjell i opptak. Jeg har også vært med på hjortefot aka. beret løpet til fallskjermjegerene og ja de hadde det tøft i østfold skogene i slutten av november, men utifra at det var Basesett2 og HV som jaktet på dem hadde de det ikke like tøft som det marinejegerene har med noe den samme øvelsen kalt kjappfot, der man har en større del av hæren som jakter på dem. Igjen sier ikke at fallskjermjeger er en søndagstur, men for en uten militær erfaring er det mer kreds og komme igjennom opptaket til å bli marinejeger enn fallskjermjeger. Igjen fallskjermjeger=/= FSK soldat Om det hadde vært FSK soldat vs marinejeger hadde jeg sagt det er uadskillelig, men bare det at det som regel er rundt 10 mann igjen etter et år i trening hos MJK sier vel egentlig sitt, mens fallskjermjegerene har rundt 30 mann. Da vi også hadde et lite sammarbeid en liten periode med fallskjermjegerene for å vise dem hvordan det er å bli jaget av lag med hund. Snakket vi jo litt med offiserene, og kompisen min ifra troppen vår som prøvde seg på FSK sa han hadde sett iallefall en av offiserene som var med og trente fallskjermjegerene hadde falt av på speedmarsjen på FSK opptaket. Endret 12. november 2012 av Zimmerh Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Igjen - Bullshit. Det er jo en fuckings forskjell mellom FSK og fallskjermjeger, bare fordi du går igjennom fallskjermjeger er du ikke FSK soldat. Forsvarets spesialkommando tar ikke inn Førstegangstjeneste folk, det gjør marinejegere. Så det er en stor forskjell i opptak. Det er jo en "fuckings" forskjell på en operativ marinejeger og en marinejeger i førstegangstjenesten og. Både MJK og FSK har et utdannelsesår før man blir operativ, uavhengig av dersom en var i MJK eller fallskjermjeger i førstegangstjenesten. Du tror seriøst ikke at du blir operativ marinejeger rett ut fra førstegangstjenesten, selv om denne var i MJK? Med teskje, det tar 2 år før en kan håpe å bli operativ. Uavhengig av om du har vært velferdsass eller marinejeger i det 1. året, uavhengig av om du vil havne i FSK eller MJK som operativ. Endret 12. november 2012 av Killswitch 1 Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Igjen - Bullshit. Det er jo en "fuckings" forskjell på en operativ marinejeger og en marinejeger i førstegangstjenesten og. Både MJK og FSK har et utdannelsesår før man blir operativ, uavhengig av dersom en var i MJK eller fallskjermjeger i førstegangstjenesten. Du tror seriøst ikke at du blir operativ marinejeger rett ut fra førstegangstjenesten, selv om denne var i MJK? Med teskje, det tar 2 år før en kan håpe å bli operativ. Uavhengig av om du har vært velferdsass eller marinejeger i det 1. året, uavhengig av om du vil havne i FSK eller MJK som operativ. For det første det tar 2 års utdanning for både FSK og MJK, men som fallskjerjeger må du gjennom begge årene uansett selv om du har tatt førstegangstjenesten som fallskejrmjeger. Søker du marinejeger i førstegangstjenesten er du allerede halveis til operativ etter førstegangstjenesten, mens som fallskjermjeger må du gjennom 2 år uansett hvor du søker MJK eller FSK og stiller på lik linje som velferdsassen på opptaket utenom at du som fallskjermjeger kan knepene og hvordan man oppfører seg under press, det er det hele fallskjermjeger året er about, trene på å mestre stress så man lettere kommer igjennom opptakene om man har lyst til det etter førsteganstjenesten. Vi fikk også en brief av FSK personnel om FSK under hjortefot og mulighetene vi hadde der, regner med de fleste blir det but still jeg trekker ikke ting ut av rompa. Fallskjermjeger er en førstegangstjeneste marinejeger i førstegangstjenesten er i trening til det å bli en operativ marinejeger akkurat på lik linje som yrkessoldatene som også prøver på det samme opptaket. Endret 12. november 2012 av Zimmerh Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) For det første det tar 2 års utdanning for både FSK og MJK, men som fallskjerjeger må du gjennom begge årene uansett selv om du har tatt førstegangstjenesten som fallskejrmjeger. Søker du marinejeger i førstegangstjenesten er du allerede halveis til operativ etter førstegangstjenesten, mens som fallskjermjeger må du gjennom 2 år uansett hvor du søker MJK eller FSK og stiller på lik linje som velferdsassen på opptaket utenom at du som fallskjermjeger kan knepene og hvordan man oppfører seg under press, det er det hele fallskjermjeger året er about, trene på å mestre stress så man lettere kommer igjennom opptakene om man har lyst til det etter førsteganstjenesten. Vi fikk også en brief av FSK personnel om FSK under hjortefot og mulighetene vi hadde der, regner med de fleste blir det but still jeg trekker ikke ting ut av rompa. Fallskjermjeger er en førstegangstjeneste marinejeger i førstegangstjenesten er i trening til det å bli en operativ marinejeger akkurat på lik linje som yrkessoldatene som også prøver på det samme opptaket. Jasså? Da får du informere FSK om at de skriver feil på sine egne nettsider. 1 utdanningsår etter førstegangstjeneste står beskrevet som hva du må gjennomgå før du blir operativ. Nøyaktig samme greia er det hos MJK, uten at jeg gidder å spore opp hvor det står på deres nettsider. Flott at du, i likhet med alle andre som gjennomgår førstegangstjenesten, blir briefet av FSK, men det hjelper lite når du kommer med feilaktige opplysninger. Flott at du har "en kamerat som kjente noen fallskejrmjegere og søkte også FSK opptaket, som sa at bla bla..." Den påstanden som ble fremmet for noen innlegg siden er ikke feil, fallskjermjeger er en god forberedelse for fremtidig engasjement i FSKs operative styrke, men du kan si NØYAKTIG det samme om de som er i MJK under førstegangstjenesten! Edit: Hadde et år på Rena selv (nei, ikke FSK..) etter førstegangstjenesten.... Hendte da en traff på FSK folk her og der, men en episode kan trekkes frem, selv om den er til de grader off topic: Stod i køa på en matbutikk, karen foran meg var ganske veltrent, iført sivile joggesko, M04 bukse, khakifarget t-skjorte med et stort bilde av en ninja over hele ryggen samt teksten "That's right - I am a ninja" på brystet. Møtte samme karen inne på Rena leir litt senere, da med en ganske velkjent vinge og dolk på en M04 jakke.... Måtte trekke litt på smilebåndet da. Endret 12. november 2012 av Killswitch Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Ok ett år greit med FSK. Men MJK er faktisk 2 års utdannelse Krav og forventninger Det tar minst to til tre år før man kan være med på en skarp operasjon, avhengig av bakgrunn. – Det er viktig å få frem at det ikke er slik at man gjennomfører et kurs og så er man i mål, sier Mellingen. - Man spesialiseres og gjennomfører en kontinuerlig prosess der man må være i stand til å gjennomføre de krav og forventninger som stilles, skyter kapteinløytnant og instruktør Roar Birkeland inn. http://www.studenttorget.no/index.php?show=22&expand=3796,22&artikkelid=6899 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Høh, skulle du ha sett. Greit, jeg tok feil angående MJK. (men helt ærlig, gakk gakker.. Kem bryr sæ? ) Neida, dyktige folk! Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Så la oss si vi hadde både feil og rett sort of og begraver krigsøksen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå