Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet jobben uten oppsigelse/avskjed

..:Harald:..

Anbefalte innlegg

Skal prøve å forklare dette så enkelt og greit som mulig.

Har jobbet som telefonselger for en bedrift i ca 1 år, på fulltid. Godt forhold til sjef, gjort en meget bra jobb og på ingen som helst måte gjort noe jeg ikke skal gjøre. Ble innkalt til førstegangstjeneste i september 2012, ga beskjed om dette til min overordnede. Ingen problem der, hun nevnte aldri noe om at jeg i det hele tatt trengte å søke permisjon eller noe slikt. Jeg foreslo til og med å si opp jobben før jeg dro, slik at hun skulle slippe å måtte skrive attest osv først et år etter jeg dro inn til førstegangstjeneste. Så alt virket greit, hun var fult klar over når jeg måtte reise, og hvilken dag som var min siste på jobb.

Plutselig en dag i slutten av oktober får jeg en haug med skattepenger inn på konto. Syns dette virket rart, men hadde ingen mulighet til å undersøke dette videre. I går kom jeg hjem på permisjon fra Forsvaret, og da lå det et brev fra bedriften på bordet. De hadde da sendt skattekortet mitt i retur, og jeg begynte å skjønne at noe var galt.. Tok en telefon til sjefen, lurte på hva dette var for noe, og hun påstod at jeg hadde uttrykt at jeg ønsket å slutte før jeg reiste... Etter det jeg har forstått har det ingen betydning om jeg har sagt jeg ønsker å slutte eller ikke, så lenge det kun er muntlig. Til info så ga jeg aldri uttrykk for det. Etter å ha diskutert en stund, stod hun fortsatt på sitt, men virket som hun begynte å frykte konsekvensene litt. "Hva er det du vil ha? Permisjon? Jobben tilbake?" osv osv osv..

De fleste vet vel at diverse callsentere driver litt tvilsom businness, og jeg vet at dette også er tilfelle der jeg jobbet. Men jeg hadede ikke forventet at ledelsen der skulle være så dumme at de "sier meg opp", uten oppsigelse fra min side, eller avskjed fra dem sin side. Jeg har i grunn ingen problem med at jeg har "sluttet" der. Hadde ingen planer om å jobbe noe mer for dem. Men føler allikevel det er noe jeg burde gjøre, for dette er jo helt feil.

Så lurer rett og slett bare på om noen med litt mer peiling her inne kan gi noen tips til hva jeg evt burde gjøre.

Lite fint utdrag som en daglig leder burde ha sånn halvveis innsikt i...

§ 15-4. Formkrav ved oppsigelse

(1) Oppsigelse skal skje skriftlig.

(2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker. Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om

a) arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål,

b) retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i §§ 17-3, 17-4 og 15-11,

c) de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen, og

d) hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist.

Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsrett etter § 14-2.

(3) Dersom arbeidstaker krever det, skal arbeidsgiver oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Arbeidstaker kan kreve å få opplysningene skriftlig.

§ 15-5. Virkninger av formfeil ved oppsigelse

(1) Dersom arbeidsgivers oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder opplysninger som nevnt i § 15-4 og arbeidstaker går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig.

(2) Er oppsigelsen ugyldig, kan arbeidstaker kreve erstatning. Det samme gjelder dersom oppsigelsen er mangelfull, men arbeidstaker ikke krever dom for ugyldighet eller det ikke blir avsagt dom for ugyldighet fordi særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig, jf. første ledd. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslo til og med å si opp jobben før jeg dro, slik at hun skulle slippe å måtte skrive attest osv først et år etter jeg dro inn til førstegangstjeneste.

Tok en telefon til sjefen, lurte på hva dette var for noe, og hun påstod at jeg hadde uttrykt at jeg ønsket å slutte før jeg reiste... Etter det jeg har forstått har det ingen betydning om jeg har sagt jeg ønsker å slutte eller ikke, så lenge det kun er muntlig. Til info så ga jeg aldri uttrykk for det.

Jeg har i grunn ingen problem med at jeg har "sluttet" der. Hadde ingen planer om å jobbe noe mer for dem.

Jeg er ikke utdannet innen juss, men det virker for meg uansett klart at noe ikke har gått riktig for seg her.

Det kan stemme at du på grunn av hva jeg leser som misforståelser er sakt opp med ugyldig grunn. Forsåvidt kan du kreve å få jobben tilbake etter endt førstegangstjeneste. Men så vidt jeg forstår ønsker du ikke dette?

Det eneste du er ute etter er å "ta dem" og dette kan være en god sak for deg å "ta dem" på. Da er det egentlig mer et spørsmål om dette er noe du vil bruke din energi og din tid på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de tilbyr deg jobben og du ikke tar den så er det du som må gå til oppsigelse. Teknisk sett er du ikke oppsagt og skal møte på jobb som vanlig.

At de sender skattekortet i retur betyr ikke nødvendigvis at du er sagt opp. Det er en effektiv måte å finne ut om du har planlagt å jobbe der eller ikkje.

Jeg tviler på du har rett på noen form for erstatning. Etter loven skal du ha erstatning for tapt inntekt og det er det jo ikke snakk om her siden du ikke ville jobbet uansett. Det du har krav på er jobben eller, om du sier opp, en sluttattest.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke utdannet innen juss, men det virker for meg uansett klart at noe ikke har gått riktig for seg her.

Det kan stemme at du på grunn av hva jeg leser som misforståelser er sakt opp med ugyldig grunn. Forsåvidt kan du kreve å få jobben tilbake etter endt førstegangstjeneste. Men så vidt jeg forstår ønsker du ikke dette?

Det eneste du er ute etter er å "ta dem" og dette kan være en god sak for deg å "ta dem" på. Da er det egentlig mer et spørsmål om dette er noe du vil bruke din energi og din tid på.

Misforståelser er jo en måte å se det på. Men som du også sier, noe som ikke har gått riktig for seg..

1. Sagt opp med ugyldig grunn. - Helt klart.

2. Sagt opp uten noen som helst form for dokumentasjon, eller underskrift fra min side. - Helt klart.

Er forsåvidt ikke ute etter å ta dem. Som jeg skriver hadde jeg et godt forhold til jobben i seg selv og ledelsen. Spørsmålet her er jo om det er noe jeg BØR gjøre..

Lenke til kommentar

Når du nærmest avsluttet med "Hadde ingen planer om å jobbe noe mer for dem." så forstår jeg egentlig ikke hva problemet er...? Erstatning får du neppe som sagt over, du kan kanskje klare å ordne opp i misforståelsen og få jobben "tilbake", men det har du jo allerede sagt at du ikke vil. :confused:

Endret av Smokeeye
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette her er det bare å bruke sunt folkevett på. Når du tar kontakt spør jo sjefen om du er ute etter permisjon eller jobben tilbake?

Dette ser for meg ut bare som en misforståelse med bakgrunn på ting du har sagt på møte med ledelsen.

Erstatning er kun aktuellt om det kan regnes som tapt arbeidsinntekt, men det har du jo heller ikke hatt. Dette er nok fint noe som kan ordnes opp i uten å refere til lover og paragrafer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...