Crieff Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) - Endret 30. januar 2017 av Crieff Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg kan poste mine "tall" hvis det beroliger deg: (jeg har litt skjeve hornhinner jeg også, selve tallene sier meg ellers pent lite) Høyre: sph: -1.25, cyl: -0.5 axe: 150 Venstre: sph: -1.00 cyl: -1.00 axe: 25 edit: Fant forklaring på tallene på nettet: SPH (sfære) angir pluss- eller minusstyrke. Jo høyere tall, dess høyere styrke trenger du. CYL (sylinder) angir astigmatisme eller det vi kaller skjeve hornhinner. AXE (akse) angir retningen på astigmatismen (skjev hornhinne) målt i grader. Endret 10. november 2012 av Twinflower Lenke til kommentar
Crieff Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Da tror jeg ihvertfall ikke AXE-verdiene så på vannvidd som jeg først trodde. Herlig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Obs: Styrken på lesebriller er ikke den samme som på avstandsbriller. CYL og AXE (altså hornhinnekorreksjon) er som vanlig. Men SPH (langsynt/nærsynt) er forskjellig. Om du ser godt på avstand uten briller skal ikke SPH være negativ på lesebriller. Hvis du ba spesifikt om lesebriller vil det stå ADD et sted nederst på brilleseddelen. Dette tallet er det samme for begge øynene og skal legges til SPH for å få lesebrillestyrke. Så hvis du har SPH -0.25 CYL -0.25 AXE 110 og ADD 0.75 Blir lesebrillen sånn (på det ene øyet): SPH 0.5 CYL -0.25 AXE 110 Dette var kun et eksempel, sannsynligvis skal SPH være 0 for din del. For øvrig er briller kjøpt på nettet av håpløs kvalitet og vil sannsynligvis gi deg enda mer vondt i øynene. Kjøp heller et par av de billigste på Specsavers. Lenke til kommentar
Crieff Skrevet 11. november 2012 Forfatter Del Skrevet 11. november 2012 Obs: Styrken på lesebriller er ikke den samme som på avstandsbriller. CYL og AXE (altså hornhinnekorreksjon) er som vanlig. Men SPH (langsynt/nærsynt) er forskjellig. Om du ser godt på avstand uten briller skal ikke SPH være negativ på lesebriller. Hvis du ba spesifikt om lesebriller vil det stå ADD et sted nederst på brilleseddelen. Dette tallet er det samme for begge øynene og skal legges til SPH for å få lesebrillestyrke. Så hvis du har SPH -0.25 CYL -0.25 AXE 110 og ADD 0.75 Blir lesebrillen sånn (på det ene øyet): SPH 0.5 CYL -0.25 AXE 110 Dette var kun et eksempel, sannsynligvis skal SPH være 0 for din del. For øvrig er briller kjøpt på nettet av håpløs kvalitet og vil sannsynligvis gi deg enda mer vondt i øynene. Kjøp heller et par av de billigste på Specsavers. Ah, tusen takk. Skal heller ta å kjøpe briller hos optiker, da! Jeg har SPH på +0.50 på begge øynene, og ser godt på avstand ja. Forøvrig står det også ADD 0.25, men det så jeg ikke før du pekte det ut. Betyr det at SPH blir 0.75 på lesebrillene? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Ah, tusen takk. Skal heller ta å kjøpe briller hos optiker, da! Jeg har SPH på +0.50 på begge øynene, og ser godt på avstand ja. Forøvrig står det også ADD 0.25, men det så jeg ikke før du pekte det ut. Betyr det at SPH blir 0.75 på lesebrillene? Det bør bli SPH 0.75 på lesebrillene da ja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hei! Var hos optiker for et par dager siden og testet synet. Var ikke så veldig store verdier det var snakk om, men sliter med hodepine når jeg leser, så jeg ønsker å skaffe meg lesebriller. Fikk med meg en brilleseddel, og siden jeg ikke ønsket å bruke så mye penger, tenkte jeg at jeg kunne bestille de på nett. Da jeg la inn akseverdiene (AXE) for skjeve hornhinner, så fikk jeg beskjed om at det var et veldig uvanlig tall som bare 3-4% av befolkningen har... Og hornhinnene mine er bare litt skjeive, altså. På høyre øyet er det CYL -0.25 og AXE 110, mens på venstre er det CYL -0,25 og AXE 135. Er dette unormalt, eller bruker jeg feile verdier? Jeg vil anbefale deg å komme deg til en øyenlege istedenfor å stole på optikeren. Jeg bruke briller jeg fikk hos optikeren som vise seg å være feil, dette har medført at mitt syn er svekket til de grader. Jeg vet at det er lang ventekø til øyenlegene, men det er bedre enn å få enda dårligere syn! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå