Bjørnli Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Har ett problem her, har ett GeForce GTX 460 skjermkort sliter med at når det er mye bevegelse i video, enten netflix, youtube eller vlc(hva enn med video virker det som) Så får jeg etter hva jeg finner ut på google noe som heter horisontal tearing, noen som har erfaring med dette og vet hvordan jeg jeg fikse det? Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Har ett problem her, har ett GeForce GTX 460 skjermkort sliter med at når det er mye bevegelse i video, enten netflix, youtube eller vlc(hva enn med video virker det som) Så får jeg etter hva jeg finner ut på google noe som heter horisontal tearing, noen som har erfaring med dette og vet hvordan jeg jeg fikse det? Dette har med antialiasing å gjøre. Media Player Classic har den muligheten. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Er refreshraten for skjermen satt riktig? Kan ikke i farta huske om jeg har opplevd tearing ved videoavspilling, men det er vanlig i spill om man ikke har på vsync. Virker uansett rart at du opplever dette i video sammenheng siden video sjelden topper 30fps. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 sorry her. jeg skrev feil. Det har med vertical sync å gjøre (refresh rate) du må synkronisere disse ratene. Media player classic støtter Vertical sync. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Selv om har gjør dette i mpc(som han ikke skriver at han bruker) så vil ikke dette løse problemet i netflix ellre youtube. Tipper svaret ligger i nvidia kontrol panelet Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Jupp, hjelper lite når det er ett problem som er flere steder. Merker det vel som regel når det gjelder 720p/1080 Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 har sett og sett, tror jeg gir opp, finner ikke noe som kan tilsi dette, prøvd å force vertical sync men hjalp ikke Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 (endret) endra hz fra 60 til 59 i skjerminnstillinger, ble litt bedre men ikke borte da, vil jo ikke justere ned hz'n for mye heller Endret 10. november 2012 av Bjørnli Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Prøv 50 hvis du har muligheten. Hvis filmen opprinnelig er i 25fps (ganske vanlig) så kan både 60 og 59 gi tearing. Dog strengt tatt burde avspillingsprogrammene ta seg av "frame rate conversion" uten at det skulle blitt tearing. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 blir ikke 50 veldig dårlig for øya/ytelsen? jeg kan ikke så mye om dette^^ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 blir ikke 50 veldig dårlig for øya/ytelsen? jeg kan ikke så mye om dette^^ Hvis du sitter på en gammel CRT-skjerm ja. På LCD-skjermer har det ingenting å si for øynene. Eneste ulempe er at du blir begrensa til 50 fps i spill. Forskjellen på 50 og 60 er ikke så stor. Uansett kan du bare sette til 60 eller høyere når du ikke ser film. Det ideelle er å ha samme frekvens på skjerm som filmen har fps. Eller en frekvens som er nøyaktig det dobbelte. Du vil da slippe "frame rate conversion" som kan gi nykkete bevegelser i bildet samt fare for tearing i dårlige avspillere. Det er derfor mange skjermer/TV-er har "ekte 24Hz". Da blir spillefilmer spilt av i akkurat lik hastighet som på kino uten noen form for konvertering. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 endra til 50hz, er fortsatt 1-2 horisontale linjer innimellom ved rask bevegelse i netflix filmer/serier. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 (endret) dette er hz valga jeg har på skjermen prøvde kjapt de med interlaced, da ble ting så uklart atte Endret 10. november 2012 av Bjørnli Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 btw, jeg bruker 2 skjermer, 2 forskjellige også, en 19" eizo sak, og en 21,5" benq tilfelle det har noe å si Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Mulig det kan ha noe å si hvis skjermen du ser film på ikke er satt som primary skjerm. Har vært problemer med slikt før men trodde det meste var fikset nå. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 11. november 2012 Forfatter Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Er ikke tale om å sette filmskjermen som primary desverre. MEN: fant denne løsninga på ett forum: I finally managed to find a solution to the flickering. It is weird, but hey... it works.I have downgraded my driver to 285.79 - it's faster in Metro! and it resolves the horizontal lines issue. Open Nvidia Control Panel ->Adjust desktop size and position and select full screen. Next, go to change resolution -> Customize -> Create Custom resolution -> Type 67 in refresh rate. Make sure Scan type is set to Progressive and hit test. If all works well, select yes. * * * After this, there should be a Custom with you creation, above PC list. Select it, press the drop-down list and select 67 Hz with 32-bit Colour depth and hit apply. If creating the custom resolution doesn't work (ex: it tells you it is not supported) type 132, select Interlace and hit test. Whatever happens (mine did some weird display glitches and I unplugged the laptop scared like s**t) just hit Esc. If nothing works, just type 33 Hz, Select Progressive and hit test, it should wotk. If it does, select no and then type again 66 (probably some driver bugs). Whatever way you manage to create that 66Hz, allways do the "* * *" part Here is a site to test it, because of the background (It's the one that made me do all these tests): http://www.3dtotal.c....s#.T7z1_EUnxkw Now... Some people here say it's a hardware-created problem. Well, this shows it is. Here is the explanation. The Brightness LED's work in a frequency multiple of somewhere around 67Hz. As the display has a 60 Hz refresh rate, that makes a 7 Hz offset, which creates the flickering. It's like in sound - the resonance effect. A non software way (and permanent as well) is to open the display cover and search for a special diode on that circuit board you guys were talking about (inverter?!). That has a screw-like cap and by doing some tests, you could calibrate it. EDIT** It's 67 Hz, not 66. After some thorough testing it turned out 66 is still out of range. Den fjerna problemet så og si helt, er tydeligvis noe med hz å gjøre, kjører nå på 67hz selvom skjermen egentlig bare godtar 60hz, er det skadelig for skjermen? Endret 11. november 2012 av Bjørnli Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 Merker at det er litt tilogfra med problemet etter jeg økte til 67hz, gah, kunne ønske jeg fikk fiksa det 100%, utrolig irriterendes Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hvilket OS bruker du? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 win7, 64bit Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Igår installerte jeg medal of honor - warfighter, og oppdaga horisontal tearing der også:/ merker ikke noe i bf3, men i filmer og det spillet så får jeg det er vel skjermkort-relatert, men fikk mindre horisontal tearing på skjerm2 (21,5" benq) ved å skru opp hz'n, så er jo noe med det å gjøre også.. gah, hvorfor kan ikke ting bare virke? eneste problemet jeg har med pcn her, men irritabelt nok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå