Lami Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Hei! Jeg har for øyeblikket er slikt Sigma 18-200 til 1000,- som jeg kjøpte fra Fotovideo. Jeg er ikke særlig fornøyd med kvaliteten, synes bildene jeg tok i sommer ble veldig kornete på kortere zoom og på skyggebilder. Så jeg har fått tilbud om et Pentax DA50-200mm 4-5,6. Jeg lurer på om det vil bli et problem mtp korteste zoom er 50? Jeg tar mye bilder av biler både på nært hold og langt hold. Så hva tror dere? Vil bildene bli bedre med Pentax objektivet? Tror dere korteste zoom på 50mm vil bli et problem mtp at jeg tar bilder av biler på kort og langt hold? Takker for svar! :-) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Nå er det vel ikke slik at dårlig optisk kvalitet gir "kornete" bilder, så jeg vil gjette at det er ferdighetene det kanskje står på her? Jpda, Sigma 18-200 er ikke akkurat flotte saker, men kornete bilder vil du ikke få av optikken. Det jeg derimot mistenker er at det er lysstyrken til objektivet som gjør at kameraet ditt velger veldig høy ISO hvis du kjører i "Auto"? Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Jeg har for øyeblikket er slikt Sigma 18-200 .......... 50-200 er ingen erstatning for 18-200, i hvert fall ikke av for de fleste. Du vil da miste hele vidvinkelområdet og trenger (hvis du ikke kun bruker tele) en 18-55 (eller tilsvarende) i tillegg for å dekke det området. Som BjerkneZ også skriver kommer kornete bilder ikke av (dårlig) optisk kvalitet, men at du gjør noe annet "galt" (eller har for høye forventninger). Tror du bør prøve å finne ut mer om hva som er galt før du handler noe nytt. Legg for eks ut noen bilder som du synes illustrerer problemet godt og få kommentarer på det. Sigma 18-200 er ikke akkurat noe superobjektiv så det kan godt hende du kan få bedre bilder ved å bytte, men det er viktig å finne ut hva som er galt først, ellers rissikerer du å bruke mye penger uten å oppnå det du vil. Endret 10. november 2012 av se# Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Post et bilde rett ut av kameraet som du er misfornøyd med så vil det bli mye lettere å gi spesifikke råd. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. november 2012 Forfatter Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Takker for svar folkens. Har nå kommet hjem og fått muligheten til å laste opp noen eksempler: (ISO 3200, exposure time 1/4000sec) (samme ISO som bilde nr2, exposure time 1/1250 sec) Pls, ikke kom her og si at jeg må forvente slikt. Jeg har skutt med stock objektiv på akkurat samme plassen også, samme lys ca også, uten at det har vært så kornete. Og, alltid skutt i modus P og ikke auto. Ble anbefalt dette av en proff fotograf i USA, å skyte på P (jaja, spørs nå hva jeg skal ta bilde av, om natten eller hva, vet dette..) Endret 11. november 2012 av Lami Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Som nevnt tidligere såer det nok brukerfeil her. Jeg ser du har brukt ISO 3200 på bildene og dette vil gi kornete bilder. Grunnen til at den står innstillt på ISO 3200 er nok fordi kameraet har foretatt en vurdering når du har stillt inn de relativt høye blenderverdiene for å opprettholde lukkertiden. Det eneste kameraet da kan gjøre er å øke ISO verdien. Sistnevnte er bare gjettning, men problemet her er altså at ISO verdien er for høy. Som tilleggsopplysning, kan jeg råde deg til å rense sensoren på kameraet, da det er en del flekker som synes tydelig. Disse kommer mest til syne ved små blendere (Høye blenderverdier) og synes så klart best mor ensfargede flater. Endret 11. november 2012 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Må legge til en ting: På bilde "Kornete 2" så er lukkerttiden 1/4000 og ISO verdien er 3200 ved blender f/11. Et tydelig eksempel på en helt klar brukerfeil. Så det er ikke noe galt med optikken i dette tillfelle idet hele tatt. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. november 2012 Forfatter Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Ja da skjønner ikke jeg det helt. Hvorfor ble det ikke kornete bilder med stock objektiv da? Jeg har brukt P modus HELT siden jeg fikk kameraet og har ALDRI fått kornete bilder før jeg satt på dette Sigma objektivet :/ Skjønner heller ikke at kameraet plutselig har valgt å sette "høy" ISO nå plutselig. Jeg har heller ikke stilt på ISOen selv, så det du sier er at jeg må endre dette for hvert bilde jeg tar? What..? Forresten, de flekkene er fjernet nå som jeg kom til Norge. Ødela dessverre mine bilder disse drittflekkene. Meen ikke så mye bilder å skryte av. Alle bildene ser helt forjævlig ut mtp kornete. Endret 11. november 2012 av Lami Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Det er nok noen innstillinger du har kommet borti eller noe, for dette er absolutt overhodet ingenting med objektivet å gjøre. Avhengig av hvilket program du bruker så må man stille inn ISO manuelt (Så sant man ikke skyter i auto). Det er fort gjort å glemme ISO innstillingen. Been There Done That. Hvorfor du aldri har mått justert ISO og at resultatet er annerledes nå enn før vet jeg dog ikke. Men dette er helt klart en brukerfeil. Ikke noe annet. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Ta en titt på side 94 i manualen din. For meg virker det som om du har stillt inn ISO på 3200 fast (og ikke i Auto) Still inn ISO på "Auto" i progam "P" så er du nok i mål. Har du ikke manualen, så finner du den her: http://www.pentax.jp/english/support/man-pdf/k-x.pdf Endret 11. november 2012 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Hvilken objektiv brukte du før ?, lysstyrken på det og det du bruker nå kan også være en avgjørende faktor. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Hvis du ser på EXIF dataene på eksempelbildene lenger opp så har alle en ISO på 3200. Dette utelukker nok i stor grad hvilket objektiv man bruker og bekkrefter vel heller det faktum at noen har klådd på ISO instillingen. Kan ikke forstå at kameraet velger ISO 3200 under slike omgivelser. Jeg tror ISO innstillingen er satt fast til 3200, og at det er der feilen ligger. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Som BjerkneZ skriver gjør du nok lurt i å lære deg litt generelt om eksponering. Husker jeg hadde et kompaktkamera for noen år siden der jeg på ferie knota med innstillingene jeg ikke forsto ludo av, og endte opp med å skru ISO-en (som jeg ikke engang visste hva var) til 1600. Høyere måtte selvsagt være bedre enn lavere, i hvert fall i mitt hode. Da jeg kom hjem og så bildene på skjermen viste denne teorien seg å være feil. Det er først nå i nyere tid jeg har forstått hvorfor bildene fra denne turen ble så kornete. Det er nok du som har knota her, for kameraet ditt skal ikke velge ISO 3200 og lukketid på 1/4000 i sterkt solskinn. Flekkene på himmelen kan du enkelt fjerne i etterbehandlingen (i hvert fall på de bildene hvor de er på en blå himmel), så ikke slett bildene. Endret 13. november 2012 av Keyzer28 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Kan vel kanskje også legge til følgende: å kalle disse bildene som er kornete for "ødelagte" blir å ta vel hardt i. Det er kun i 100% visning at støyen blir sjenerende, og ved vanlige utskrifter på rundt 10x15 vil man ikke se særlig av støyen. Man kan jo også prøve å fjerne litt støy i etterbehandlingen. Jeg regner med du ikke tok bilder i RAW-formatet og da sitter du i praksis med et ferdig "fremkalt" bilde med støy. Men som sagt, bildene er på ingen måte ødelagte i mine øyne. Selv om jeg forstår at det kan være frustrerende. Nok et godt eksempel på at man bør ta en titt i manualen før man tar feriebildene med speilrefleks som amatør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå