dassloket Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) hei eg skal montere 2 av disse Rockford Fosgate T1D412 og 1 Rockford Fosgate t1500 1 av denne til ein kompis av meg. og han lurer på om han skal kjøpe enn til av forsterkeren, vil det bli mye meir bass visst han kjøper enn til av forsterkeren? Endret 10. november 2012 av dassloket Lenke til kommentar
dbass Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Du vil ikke få mye mer bass nei. Lydtrykket øker logaritmisk med effekten. Bruk heller pengene på å kjøpe skikkelige strømkabler (minst 25mm2 hver vei til og fra batteri) + 1,5 farad kondensator (den burde være av den raske sorten), Og evt ny dynamo og batteri til kjerra. Når man skal bruke så mye effekt MÅ man oppgradere leveransen av strøm først. Lenke til kommentar
dassloket Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Du vil ikke få mye mer bass nei. Lydtrykket øker logaritmisk med effekten. Bruk heller pengene på å kjøpe skikkelige strømkabler (minst 25mm2 hver vei til og fra batteri) + 1,5 farad kondensator (den burde være av den raske sorten), Og evt ny dynamo og batteri til kjerra. Når man skal bruke så mye effekt MÅ man oppgradere leveransen av strøm først. hei eg har ein 1 farad kondensator er det nok eller? og eg har kjøpt ein 53mm2 strøm kabel Lenke til kommentar
dbass Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Du burde ha tilbake for minus også + at det skal jordes bak. 2 grunner til at du skal ha minuskabel: 1, Kablen som går fra batteriet og ned i chassi er ikke allverdens størrelse, og her går også all annen strøm til batteriet (lys, vindusviskere, setevarmere, rutevarmere, motorstyring, etc etc you name it.). Det vil si, hvis du trekker mye strøm og bruker den orginale jordingslinja, så vil denne bli overbelastet, bli veldig varm, og senke spenningen på alt annet elektronisk aparater i bilen. 2. Du vil få mindre støy, med tanke på at all strøm som går gjenom chassi vil påvirke spenningen litt, slår du på vindusviskerne vil du kunne høre BZZ BZZ hvis du har en dårlig forsterker og diskanter. Selv om du ikke vil høre det, så er det et probem. Forstkerkeren vil få lavere spenning, og etterhvert brenne opp powersupplyet sitt. Jeg regner med at du vil at anlegget skal dunke, og da er mest mulig strøm til forsterkeren essensielt. 1 farad hjelper VELDIG, men tommelfinger-regelen sier 1 farad per 1000 watt. Forskerkeren kan levere 1500 watt på 2 ohm, og det er slik du skal koble det. Lenke til kommentar
dassloket Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Du burde ha tilbake for minus også + at det skal jordes bak. 2 grunner til at du skal ha minuskabel: 1, Kablen som går fra batteriet og ned i chassi er ikke allverdens størrelse, og her går også all annen strøm til batteriet (lys, vindusviskere, setevarmere, rutevarmere, motorstyring, etc etc you name it.). Det vil si, hvis du trekker mye strøm og bruker den orginale jordingslinja, så vil denne bli overbelastet, bli veldig varm, og senke spenningen på alt annet elektronisk aparater i bilen. 2. Du vil få mindre støy, med tanke på at all strøm som går gjenom chassi vil påvirke spenningen litt, slår du på vindusviskerne vil du kunne høre BZZ BZZ hvis du har en dårlig forsterker og diskanter. Selv om du ikke vil høre det, så er det et probem. Forstkerkeren vil få lavere spenning, og etterhvert brenne opp powersupplyet sitt. Jeg regner med at du vil at anlegget skal dunke, og da er mest mulig strøm til forsterkeren essensielt. 1 farad hjelper VELDIG, men tommelfinger-regelen sier 1 farad per 1000 watt. Forskerkeren kan levere 1500 watt på 2 ohm, og det er slik du skal koble det. så det vil si at eg burde bytte ut kablene framme med motoren og? (- og +?) men har du noen forslag på ka dynamo og batteri eg burde kjøpe til bil min ? eg har ein audi a3 2004modell Lenke til kommentar
dbass Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 +kabel skal gå fra batteri til forsterker med sikring veldig nærme batteri (5-20 cm fra batteri) -kabel er å foretrekke fra batteri til forsterker -kabel til chassi *MÅ* bytte ut hvis du ikke velger -kabel til batteri. Denne burde være det dobbelte av +kabel til batteri. (-kabel fra forsterker til chassi kan være på samme tykkelse som -kabel fra batteri til forsterker) Lenke til kommentar
dbass Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Dynamo: Et raskt søk viste at 140 Ampere var kraftigste, men det må stemme med motortype også, og det skal du klare å finne selv. Lenke til kommentar
dassloket Skrevet 11. november 2012 Forfatter Del Skrevet 11. november 2012 takker for all hjelpen Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Her skjer det ting ja, og ikke alle er helt med på hva man burde gjøre når man skal inn med bilstereo skjønner jeg... 1. Du trenger IKKE noe kondensator, det gir deg bare ekstra trøbbel i oppkoblingen, og har null effekt med dagens forsterkere. 2. Du trenger ikke oppgradere dynamoen for å levere strøm til det du ramser opp i første posten, for det trekker ikke så mye strøm. Oppgadering av ledningene mellom dynam ->batteri ->karosseri ->motor er en VIKTIG oppgradering, så det er lurt å gjøre. Nytt, mere egnet batteri kan også være lurt. Ser også at du spør om mere bass med en ekstra forsterker, men da ville jeg heller byttet til bedre suber for å få bedre lyd 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Gjør som i den filmen jeg postet Lenke til kommentar
dbass Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 (endret) Her skjer det ting ja, og ikke alle er helt med på hva man burde gjøre når man skal inn med bilstereo skjønner jeg... 1. Du trenger IKKE noe kondensator, det gir deg bare ekstra trøbbel i oppkoblingen, og har null effekt med dagens forsterkere. 2. Du trenger ikke oppgradere dynamoen for å levere strøm til det du ramser opp i første posten, for det trekker ikke så mye strøm. Oppgadering av ledningene mellom dynam ->batteri ->karosseri ->motor er en VIKTIG oppgradering, så det er lurt å gjøre. Nytt, mere egnet batteri kan også være lurt. Ser også at du spør om mere bass med en ekstra forsterker, men da ville jeg heller byttet til bedre suber for å få bedre lyd Du vet at han skal ha en forskerker på 1500 watt RMS med virkningsgrad på noe ala 80%, ca 1900 watt vil forsterkeren kreve ved maks volum, og et switchmode slår seg av og på, noe som vil si 316 switchende ampere ved 12 volt. Hvis vi tenker på forsterkeren som en ren motstand, som switcher seg av og på (som switchmode gjør) fra uendelig og så 0,037 ohm. Si dassloket har vært flink og kjøpt både + og - frem og tilbake til batteri, med 53mm2 tykkelse, dette utgjør en motstand på 0,0033 ohm.. 0,0033+0,037= 0,0403 ohm. Maksimal effekt til forsterker vil da være 1800 watt, et effekttapå på 100 watt. Uempen er at det er et switchmode og motstanden vil synke for å dra mere effekt, og da vil spenningen over forsterkeren synke ytterligere og effekten ut vil være lavere og i verste fall lyden forvrengt/klippet. Og jo, utbygging av dynamo og annet må gjøres skal sjåfør spille MYE bass over lengre tid. Endret 12. november 2012 av dbass Lenke til kommentar
dbass Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Og apropo kondensator, det fjerner begrensningen i tykkelse på kabel i stor grad og strømmen vil være mer jevn, da kondensatoren vil lade seg opp og kunne levere strøm når kabelen ikke klarer, og den vil lade seg opp igjen når switchmode i i forsterkeren er på 0 nivået. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg vet ikke hvor du får disse tallene dine fra, men en slik forsterker er oppgitt til 1500w RMS ved 1OHM, men det er ytterts sjelden man klarer å hente ut disse wattene, og det er da i svært korte perioder. Han vil i teorien trenge en dynamo på 150A for å levere strøm til dette, men iom at det sjelden trekkes så mye osv, så burde det holde fint med feks 90A dynamo med mindre han skal spille full styrke i 8-10 timer i strekk mens han er ute å kjører, for jeg regner ikke med at han skal spille uten motoren i gang, og med dette utstyret så blir han garantert "sliten" etter en times tid med høy musikk Han har vel forhåpentlig enda en forsterker til (front)høyttalere, så hvis denne er strømsterk så er han nok i grenseland når det gjelder dynamoen, men jeg ville nå heller byttet ut dette RF opplegget med noe bedre før jeg begynte med oppgradering av dynamoen Lenke til kommentar
dbass Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Forsterkeren er også oppgitt til 1500 watt ved 2 ohm, belastningen han skal kjøre den med. Tallene kommer fra Ohm's lov, Kirchhoffs lover for strøm og spenning og formelen for ledningsresistans. 3 grunnleggende formler og en smule forståelse om hvordan ting fungerer, så dukker det plutselig veldig mye opp hvor mye feil det er ved 12volt i bil hovedsaklig grunnet underdimensjonert strøm. Ja, det er ved teoreitsk maksstrøm utifra rådata fra produsentens webside. Om han legger merke til det? Kanskje ikke, han vet jo ikke hvor høyt det "kan" spille. Kjipt å ryke komponenter på grunn av dårlig strømtilgang. Jeg bare sier, for å kjøre 1000 Watt ++ så trengs det garantert bedre strømutstyr i bilen. Og, i teroien trengs det 150 ampere bare til bilstereoen. Hva med resten av bilen? Jeg regner uansett med at han vil at batteriet han skal vare i et par år, da jeg ser for meg han faktisk har kjøpt 2x 800 watt subber og kommer til å kjøre opp og ned stripa dagen lang. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Hvor er den forsterkeren oppgitt til 1500w rms ved 2ohm?? Har selv solgt og montert masse RF opp gjennom årene, og jeg kan garantere deg at du ikke for alt i verden klarer å hente ut 1500w av den med en 2ohm last... Det er disse tallene jeg lurte på hvor du hentet, det resterende er jo greit Lenke til kommentar
dbass Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Hvor er den forsterkeren oppgitt til 1500w rms ved 2ohm?? Har selv solgt og montert masse RF opp gjennom årene, og jeg kan garantere deg at du ikke for alt i verden klarer å hente ut 1500w av den med en 2ohm last... Det er disse tallene jeg lurte på hvor du hentet, det resterende er jo greit http://www.rockfordfosgate.com/products/product_details.aspx?itemid=117365 Rated Power (RMS Continuous Power): 1000 Watts x 1 @ 4-Ohm 1500 Watts x 1 @ 2-Ohm 1500 Watts x 1 @ 1-Ohm Lenke til kommentar
dbass Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 ..men det er ytterts sjelden man klarer å hente ut disse wattene, og det er da i svært korte perioder. 2 forklaringer: 1.) Databladet over forsterker er feil mtp. blanding av RMS og denne såkalte (Max Watt). Jeg tror ikke RF gjør feil her. 2.) For lite strøm. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Er nok en skrivefeil der, den skal yte 500w rms ved 4ohm, 1000w rms ved 20hm, og 1500w rms ved 1ohm Mulig de har begynt med skrytewatt de også nå, men i databladet som følger forsterkeren så står dette Lenke til kommentar
dbass Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Da må jeg beklage, jeg har tatt i beregning av at oppgitt effekt på websiden deres var korrekt. Men uansett, jeg står fortsatt ved min forklaring. Jeg la også merke til at elementene er dualcoils 2*4 Ohm, dette kan ikke bli 2 ohm, men det kan bli 1 ohm, og da er utregningen min fortsatt reel. Med mindre RF har drete på draget igjen Jeg er enig med deg cossiemk1, at ved musikk vil ikke forsterkeren bruke så mye. Men akkuratt kondensator er jeg uenig i, en stor ladekondensator etter x antall meter med kabel i et DC-system med variabel belastning er en stor forskjell (mht kabeltykkelse, lengde og belastning så klart) I alle biler jeg har skrudd i har jeg hørt vesentlig økning i lydtrykk før forsterker vrenger stygt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå