Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

kan ikke installere nytt operativ system

Anbefalte innlegg

Jada har vært dum og kjøpte datamaskin (Pavilion a6140 sc m/Vista) fra Elkjøp. Maskina fungerte fint noen år helt til jeg fikk blåskjerm og bestemte meg for å benytte meg av recovery cdene. Jeg fikk redda innholdet på harddisken via en usb-sata ledning og begynte prosessen. Selvfølgelig virket ikke recovery cdene og jeg hadde ingen installasjons cd, så jeg bestemte meg for å installere Xp istedenfor (hadde cden fra en enda eldre maskin). Xp ble installert fint, men så oppdaga jeg at det ikke fantes drivere for nettverk til Xp, slik at jeg ble stående med en datamaskin uten nett. Har fått tak i windows 7 nå, men klarer ikke å installere dette på maskina. Får feilmelding (forskjellige) hver gang jeg prøver. Burde jeg installere ny BIOS eller har dette ingenting med saken å gjøre. Tviler på at harddisken er ødelagt da jeg klarte å komme inn via kabel?

Å snakke med Elkjøp om dette problemet er som å spørre mora mi, så jeg setter min lit til dere. Hva kan være galt?

Hardware

Base processor

Athlon 64 X2 (B) 5000+ 2.6 GHz (65W)

2000 MT/s (mega transfers/second)

Socket AM2

Chipset

GeForce 6150SE nForce 430

Motherboard

Manufacturer: Asus

Motherboard Name: M2N68-LA

HP/Compaq motherboard name: Narra2-GL8E

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du prøver igjen med Windows 7, så hadde det vært ok å prøve systemgjenoppretting fra recovery partition og ikke fra CD.

Det er selvfølgelig en forutsetning, og den er at recovery partition er intakt.

Det vil hjelpe deg med å bekrefte at det er i orden med maskinvarer, for eksempel som hardisk og ram.

Når det gjelder Windows 7 og feilmeldninger du får, kan du nevne noe av dem?

Og så det kan være aktuelt for deg å kjøpe Windows 8..rimelig (249 kr).

Starte systemgjenoppretting fra systemoppstart

1 Slå av datamaskinen. Trykk på og hold inne av/på-knappen til datamaskinen slår seg av.

2 Fjern HP Media Drive hvis du har en slik på datamaskinen. Koble fra alle eksterne enheter, bortsett fra skjermen, tastaturet og musen.

3 Trykk på av/på-knappen for å slå på datamaskinen.

4 Under oppstart gjør du følgende for å åpne Recovery Manager-programmet:

Når det første skjermbildet vises (logoskjermbildet), trykker du på F11 på tastaturet. (Du har bare noen få sekunder til å trykke på F11 før den normale oppstartsprosessen fortsetter.)

5 Datamaskinen starter Recovery Manager-prorammet. Vent til instruksjonene vises på skjermen, og følg deretter disse instruksjonene.

6 Fullfør oppstarten av datamaskinen, fullfør registreringsprosessen og vent til du ser skrivebordet. Slå av datamaskinen, koble til alt tilleggsutstyret på nytt, og slå på datamaskinen igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei takk for svar. Recovery partitionen fikk jeg ikke engang til å starte så den ble desverre slettet etterhvert. Husker heller ikke hvilke feilmeldinger som dukker opp, bare at det er forskjellig feil hver gang. Reiser vekk i morgen, men skal sjekke igjen neste helg.

Kan jeg forresten kjøre operativ system fra ekstern harddisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...