Gå til innhold

Sperrelinje dekket av snø, forbikjøring?

JonH

Anbefalte innlegg

En strekning på rundt en mil har dobbel sperrelinje, bortsett fra fire steder der det er lov å kjøre forbi. I snøværet i går ettermiddag var linjene helt dekket av snø, og et par steder viste sporene at det har vært foretatt flere forbikjøringer. Kan man da bli straffet for dette når det ikke finnes forbudsskilt noen steder, kun sperrelinjer? Selv kjører jeg veien ofte, og har vært borti minst en skummel forbikjøring på snøføre som nesten holdt på å gå galt. Dette er kanskje en sak som vegvesenet bør ta tak i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En strekning på rundt en mil har dobbel sperrelinje, bortsett fra fire steder der det er lov å kjøre forbi. I snøværet i går ettermiddag var linjene helt dekket av snø, og et par steder viste sporene at det har vært foretatt flere forbikjøringer. Kan man da bli straffet for dette når det ikke finnes forbudsskilt noen steder, kun sperrelinjer? Selv kjører jeg veien ofte, og har vært borti minst en skummel forbikjøring på snøføre som nesten holdt på å gå galt. Dette er kanskje en sak som vegvesenet bør ta tak i?

Uten skilting, og uten at man kan se den dobble sperrelinjen så vil jeg si det går under "rettsvillfarelse". Det blir som å kjøre i 80 i en 60-sone etter en 80-sone som ikke er skiltet, du har ikke gjort noe galt hvis du ikke visste at du gjorde noe galt, (du trodde det du gjorde var innenfor loven/reglene).

Veivesenet skal skilte, men kommunene som har ansvar for å gi penger til skilting, og melde om hvor skilting trengs, er ikke flinke på det. Send en E-post til veivesenet, så pleier de å fikse skilting raskt, for man har somregel ikke dobbel sperrelinje uten at forbikjøring er potensielt farlig eller har resultert i ulykker.

-frank

Lenke til kommentar

Dersom merkinga er heilt skjult så får du ikkje bot.

Men det er kun tilfelle dersom du heller ikkje har brutt andre lover.

Normalt sett så er sperrelinjer kun satt opp på strekninger der ulykkesrisikoen er høg. Dette kan være fordi det er dårligare sikt enn det ser ut som (typisk over bakketopper og liknande), fordi farta på vegen er høg slik at ein treng eit lenger strekke for å komme seg forbi, fordi det er eit vegkryss som er vanskelig å sjå, osv.

Så i eit slikt tilfelle så vil det nok uansett være aktuellt å bøtlegge etter § 12 i trafikkreglane for å ha kjøyrt forbi på ein plass der sikta er hindra.

Det er litt på samme måte med fotgjengeroverganger som ikkje er skilta og som er dekt med snø. Dersom du kjøyrer på ein fotgjenger så får du bot. Sjølv om du ikkje såg at det var ein fotgjengerovergang akkurat der, så skal du som bilist likevell avpasse farta slik at du kan stoppe dersom nokon går ut i vegen.

Lenke til kommentar

Man kan vel også stille spørsmålstegn ved hvor forsvarlig forbikjøringene har vært med tanke på at det var snø der. Som det blir påpekt av "The Avatar", så brukes jo ofte sperrelinjer der det uansett er høy ulykkesrisiko, og den blir jo ikke noe mindre av at føret er dårlig.

JonH, om dette er en problematisk strekning, ville jeg kanskje rett og slett tatt kontakt med Statens Vegvesen, jeg opplever at de ofte hører på innspill fra publikum (litt avhengig av hvor, og hvem du treffer). Kan være man kan få på plass skilt her, eventuelt så kan de kanskje gi deg en god grunn for hvorfor man ikke skilter forbudet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...