7CHP Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Heisann, jeg har en (2 dager gammel) Macbook Pro retina og ønsker å kjøre Windows 8 på bootcamp, primært til spill som DayZ, kanskje Sim City etc. (ikke ute etter en PC vs Mac diskusjon, har hatt MBP siden april 08, og er ikke interessert i å kjøpe en PC for å spille på). Jeg har aldri kjørt bootcamp før, men har sett noen videoer og walk-throughs (og er relativt datamessig oppegående). Det jeg trenger er tips til hvor jeg kan kjøpe en lisens, selvsagt billigst mulig. For meg spiller det ingen rolle om den er på Norsk eller Engelsk, og det vil som sagt være for spill. 32 eller 64 bit, tror det holder med Enterprise versjonen. Men har altså ingen lisens på XP eller 7 som kan oppgraderes, må ha ny. Bør jeg evt vente til Apple utgir en offisiell støtte for Win8 i bootcamp, eller klarer man seg fint uten, har sett videoer av andre som kjører helt fint. Merk, denne maskinen har ikke cdspiller, så alt må være tilgjengelig som nedlastbare filer. Fint dersom noen med erfaring fra nettopp dette kan gi meg noen tips, spesielt dette med driverne som skal på egen minnepinne, erfaring med størrelse på partisjon (bare 256GB SSD HD) etc. Håper noen kan hjelpe meg å få mest mulig ut av denne lekre saken! Lenke til kommentar
7CHP Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Kan jeg alternativt få tak i en tidligere versjon av Windows, installere denne på bootcamppartisjonen og så kjøre 249,- oppgraderingen fra Microsoft sine nettsider? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Om du har tilgang på en pc med XP SP3, Vista eller Windows 7, så kjøper du og laster ned .iso filen fra Microsoft til 249 kroner. Så legger du .iso filer over på en minnepenn (det finnes gode verktøy for dette) og så installerer du Win8. Er du heldig må du ikke gjøre noe for å få aktivert oppgraderingen. Er du "uheldig" må du gjøre en liten endring i registret for å få aktivert. Uansett ikke noe stress. 249 kroner er den billigste prisen uansett. Lenke til kommentar
7CHP Skrevet 11. november 2012 Forfatter Del Skrevet 11. november 2012 Takker for svar myhken, fattern har en gammel Vistamaskin liggende som jeg tror jeg kan bruke. Velger den da 32 eller 64bit avhengig av den maskinen, og hva vil være riktig å kjøre på en MBP? Eventuelt har jeg selv en gammel maskin med XP og SP2, er det mye hassle å oppgradere til SP3 og så laste ned 8? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Kommer an på hvor mye RAM du skal bruke til Windows 8 da? Mindre enn 3.5 GB = 32bit, mer enn 3.5 GB = 64bit. Er usikker på hvordan Win8 update/downloader funker på XP i det hele tatt, så ville vel gått for Vista pcen da. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Interessant artikkel for trådstarter hos Ars Technica: No support? No problem! Installing Windows 8 on a Mac with Boot Camp Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Takk for linken. Regner med å gå igang med å partisjonere en iMac og installere Win 8 og Visual Studio 2012 i morgen. Gleder meg litt til å se det i drift. Kjører Win 7 på en Macbook Air for tiden, og det funker bra, men det er litt slitsomt å bruke den lille skjermen til programmering, så jeg "låner" iMac'en fra hjemmestudioet mitt til det formål. Får aldri tid til å spille inn noe allikevel og jeg får prioritere å lære meg Win 8 programmering. Geir Lenke til kommentar
7CHP Skrevet 16. november 2012 Forfatter Del Skrevet 16. november 2012 Interessant artikkel for trådstarter hos Ars Technica: No support? No problem! Installing Windows 8 on a Mac with Boot Camp Den er spennende, jeg tror dette blir juleforskningsprosjektet mitt i år, viktig å ha noe å gjøre i juleselskap også Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Det tok en uke ekstra før Microsoft fikk ordnet MSDN-tilgangen min, men nå er Windows 8 installert på iMac'en. Fungerte strålende "rett ut av boksen". Vil nok oppdatere skjermkortdriveren etterhvert, men det var ikke nødvendig for at ting skulle virke. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå