Alkanide Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Vel, diesel er jo en ting, men tenkte på hvordan man ser hvilken bensin man skal bruke.. I vognkort står det vel som regel *Bensin (1)*, og det er jo vel og bra, men kunne jo stått litt bedre forklart hvilken dette faktisk er.. Nå er jo Blyfri 95 vanligst å bruke har jeg skjønt, men samtidig, dette KAN jo være feil.. Leit om man er 99% sikker på at det er den, også fyller man det, kjører litt, før motoren begynner å hoste.. Greia er vel.. Hvordan finner man det ut på lettest måte uten å ringe dem som laget bilen? I mitt tilfelle blir vel det Honda om et par år, og jeg må innrømme at "japansken" min er litt rusten.. Mulig motoren ikke reagerer noe særlig på feil bensin, men når man først kjøper en relativt flott bil, så vil man jo unngå å fylle feil, og derfor trenger jeg hjelp til å kunne finne ut hvilken bensin bilen likar uten for mye stress.. Feks Honda NSX, vil anta det er blyfri 95, men jeg vet ikke, siden jeg ikke finner noenting om det på nettet, og når jeg først skal fylle bensin på den, er det jo knall å fylle riktig med en gang.. NSX er foreløpig et eksempel, men om det ble reelt så tipper jeg at jeg hadde stanget hull i et par vegger ved fylling av feil bensin, ja.. Egentlig trenger jeg ei innføring i hvordan finne ut dette om alle bensin-biler.. Ikke bare NSX.. På forhånd takk for svar ^^, Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Mitt råd er å holde deg til 95 på alt av bensinmotorer. Alle nyere motorer som har katalysator og bankesensor justerer seg til den bensinen den får. I noen tilfeller vil elektronikken justere så mye for å unngå banking at motoren mister litt effekt. I de få tilfellene kan det være smart å tilsette midler som øker oktanen. I så måte kan jeg anbefale TriPak bensinbooster, som finnes bla.a. hos Jula. Evt QMI sin drivstofforbedrer, som gjør kanskje en enda bedre jobb, til en litt høyere pris. Det var "i gamle dager", før elektronikkes tid, at en måtte ha den og den oktanen :-) 1 Lenke til kommentar
Alkanide Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Så det du sier er at det ikke finnes noen måte å si sikkert hvilken type bensin bilen liker best? Blyfri 95 er altså all round, men.. Så er det den lille sjansen for at man driter på draget og ikke kan bruke hengeren igjen som hjemsøker meg.. Liksom, jeg vil heller bruke riktig oktan/ bensin første gang, istedenfor å justere ditt og datt, altså mulig jeg er jævlig anal ang dette, men jeg føler det gir mer mening å vite hvilken bensin bilen foretrekker enn å bare slumpe, men om 95 blyfri er standarden, så er det nok den alle bensin-bilene jeg skal ha fremover kommer til å gå på.. ^^, Edit: Takk for svar Endret 10. november 2012 av Alkanide Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 De aller fleste nyere motorer vil ha en ørliten ytelsesforbedring med å bruke 98, men det er mer teoretisk enn merkbart. Det er garantert IKKE skadelig å kjøre 95 på alle motorer som har katalysator, ergo alle fra tidlig 90-tallet. Mener at det er et krav om at alle biler skal kunne kjøre på bensin helt ned på 91 oktan, men fra når det kravet kom vet jeg ikke. Justeringen foretas automatisk, dette er ikke noe du som sjåfør/eier trenger å tenke på. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Turbo ->98 Uten turbo ->95 Alle jeg kjenner/vet om som kjører Subaru Impreza WRX kjører 98, det er også anbefalt. Jeg ville brukt 98 på en hvilkensomhelst trimmet motor, om du skal trimme hondaen, så er nok 98 veien å gå etter trimming tipper jeg. Men en standard helt vanlig ut av fabrikken sugemotor, 95 all the way. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Tør du stå til ansvar for disse uttalelsene? Jeg ville ikke det i alle fall. For å ha det avklart: Det er trygt å kjøre med "for høyt" oktantall. Oktantallet sier noe om hvor mye trykk og temperatur drivstoffet tåler før det selvantenner. Høyere oktantall er "tryggere". For lav oktan KAN være veldig skadelig for motoren og det er IKKE sikkert at en eldre motor med katalysator automatisk justerer for dette. Eldre biler uten katalysator gjør i hovedregel IKKE det. Drivstoff med for lavt oktantall i forhold til motorens konstruksjon og motorprogram kan resultere i at motoren går med tenningsbank og generelt for høy forbrenningstemperatur. (sistnevnte gir utslipp av NOx forresten) Det er sant at de aller fleste modærne motorer fungerer fint på 95 oktan, men det er uansvarlig å påstå at man ukritisk kan fylle 95 oktan drivstoff på hva som helst. De aller fleste nyere motorer vil ha en ørliten ytelsesforbedring med å bruke 98, men det er mer teoretisk enn merkbart. Det er garantert IKKE skadelig å kjøre 95 på alle motorer som har katalysator, ergo alle fra tidlig 90-tallet. Mener at det er et krav om at alle biler skal kunne kjøre på bensin helt ned på 91 oktan, men fra når det kravet kom vet jeg ikke. Justeringen foretas automatisk, dette er ikke noe du som sjåfør/eier trenger å tenke på. Endret 13. november 2012 av Leo_ Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Anbefalt oktantall finner man vanligvis i brukerhåndboka til bilen, såfremt alt er originalt. Noen systemer kan justere tenning og evt. ladetrykk etter oktantallet. Høyere oktantall gir da høyere ytelse/lavere forbruk, men jeg har hørt at forskjellen er liten, spesielt på biler uten turbo. Det spørs om testen holder vitenskapelig nivå, men den gir en pekepinn. Endret 13. november 2012 av Exiter Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 ECU'en i subaru sine hjerner merker endringer i oktan og justerer mappet etter det, så man vil kunne kjøre hissigere map på 98 enn 95.. Er jo mer enn legit den testen der Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Alle bilene jeg har hatt, justerer seg etter oktantallet. Jeg tror det er nokså vanlig. De justerer kontinuerlig tenning og evt. ladetrykk for å nå mest mulig optimalt nivå, og bruker en eller annen form for bankesensor for å finne ut når grensen er nådd. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Subaru var noen av de første som kom med det om jeg ikke tar feil, er en ganske god stund siden de begynte med det Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Jeg vil anta det, siden de har holdt på med turbomotorer en god stund. Saab kom ihvertfall med deres APC tidlig på 80-tallet. På turbomotorer er slike systemer en god investering for å utnytte fordelene ved høyoktan bensin uten at eieren kan ødelegge motoren ved å fylle lavoktan bensin. Endret 13. november 2012 av Exiter Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Joda, Subaru har hatt bankesensor lenge, også på sugemotorer. Den sitter i overkant av blokka, har bytta mange av dem Det virker ikke som frosken min endrer programmet. Trolig sitter den permanent i et trygt 92 / 95 oktanprogram. Endret 14. november 2012 av Leo_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Anbefalt oktantall finner man vanligvis i brukerhåndboka til bilen, såfremt alt er originalt. Brukerhåndboken er et greit sted å begynne. Stort sett går alle biler nyere enn 1988 (med kat) på 95 BF. Enkelte land har 92 oktan som "billigste" bensin, og mange biler kan kjøres på det også. Biler eldre enn 1988 kan som regel kjøres på 92-95 BF også, men her finnes unntak, blant annet er det noen som må ha 98/99-oktan. Noen biler (for eks enkelte Opel 1985-87) har en plugg man kan snu i en kontakt i motorrommet for å velge mellom 95 eller 98 oktan. Symptom på for lav oktan er tenningsbank ved pådrag på lavt turtall (forutsatt at alt annet er i orden, da). Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Disse pluggene finnes på flere biler, bl.a Sierra. De senker tenninga. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Min gamle Volvo 740 Turbo Intercooler fra 1986 bør hvertfall ha 98 oktan. Bilen bruker et eldgammelt elektronisk innsprøytningssystem som ikke benytter lambda sonde, tror heller ikke den har tenningsbank sensor. Bilen går helt fint på 95 oktan, men ble anbefalt hos Volvo å kjøre på 98 oktan. Det jeg ville spare per liter ville jeg ta igjen med bittelitt høyere forbruk, så var ingen hensikt å fylle 95. Var noen andre årsaker også som gjorde det anbefalt å fylle 98 som jeg ikke kommer på i farten.. Eneste jeg stusser på nå i ettertid er tanklokket. Håndboken min sier at biler med rødt tanklokk (som jeg har) skal ha blytilsetning i bensinen. Hva er konsekvensen av å ikke kjøre med blytilsetning? Ventilene som brenner seg da på sikt? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Blytilsetningen hjelper å smøre motoren, var det bly ble brukt til før i tiden. Konsekvensen kan være skjæring, men det er en volvo, de går jo uten olje... Jeg lånte en gammal 940 en gang, han jeg lånte den av sa jeg bare skulle fylle på en skvett olje hvis oljelampa begynte å lyse i svingene om jeg syns den var irriterende... Lenke til kommentar
samaron Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Har ikke lyst å muligens skjære motoren. Bilen har ikke katalysator heller, så kan godt være mulig den burde ha blytilsetning. Dette er en bil jeg har lagt mye penger i å pusse opp til original stand og har tenkt å ta godt vare på. Så hadde vært kjedelig å ødelegt motoren på sikt. Får vel stikke innom hos Volvo så snart som mulig å forhøre meg. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 (endret) Hvilken årsmodell er det ? Ta en tur på google, så finner du ut av om du må ha blyerstatning eller ikke Bly, ofte i form av tetraetylbly (TEL), har blitt tilsatt bensinen siden 1920-tallet. Blyet ble tilsatt i bensinen for å motvirke motorbank. Samtidig sørget bly for smøring av ventilene og ventilsetene. Bly ble av miljømessige årsaker forbudt på 1980-tallet. Katalysatoren, som ble påbudt i 1989, tåler ikke bly. Samtidig er materialene i ventilsetene endret slik at de ikke lenger er avhengig av bly fra bensinen. Endret 15. november 2012 av Hardboiled Rice Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hatt en volvo 240, 1985-modell, og den skal selvsagt også ha blytillsetning for å smøre motoren. Det er nok anbefalt om du altså skal ha mest mulig ytelse/effektivitet, og ønsker å ta best mulig vare på den. Jeg tror nok dog ikke denne volvoen har fått blybensin på rundt 10 år, og motoren durer og går fortsatt... Så problemet er ikke om motoren går skjeis eller ei, de tåler utrolig mye juling. Men har du brukt mye penger på å forbedre sakene på bilen så ser jeg ingen grunn til hvorfor du ikke skal investere noen kroner i blytillsetning heller. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Kompis av meg fylte oljen jeg tappet av subaruen min på volvoen sin xD Den var så glad i olje at det var ett fett hva man fylte på Subaru spillolje elsket den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå