Gå til innhold

Nf7S v2 med full alarm

Sideburn

Anbefalte innlegg

NF7S v2.0 med XP2500+, 1Gb Twinmos PC3200 og 1 x S-ATA disk.

Fikk problemer alllerede under installasjon av windows, når windows foreslår disk å installere på. Med en gang skjermbildet som viser partisjon på disken kom opp, slo maskinen seg av og en sinnsyk alarm kom på (vekselvis høy/lav tone). Dette skjedde iaf 10 ggr. Ved å slå enter hurtig forbi dette bildet (valgte altså raskt partisjon) gikk installasjonen videre, men krasjet igjen fordi jeg valgte normal formatering og ikke rask. Neste gang valgte jeg rask formatering og nå fullførte installasjonen.

Installerte så Office og masse annet ræl (du vet: alt man må ha). Alt vel med maskinen. Installerte deretter et spill (Black hawk down) og prøvde å oppdatere dette fra nettet. Da skjer det igjen: Maskinen slår seg av og alarmen kommer på.

Legger så inn Sandra 2003 og kjører diverse benchmarking. Alt går greit, utenom den som heter "CPU multi-media benchmarking". Den får så vidt startet før maskinen slår seg av til fulle sirener.

Tar ut en og en RAM-brikke (alle andre kort er allerede ute), men samme resultat.

Til slutt setter jeg inn min gamle T-bird 1,2Ghz for å se hvordan det går. Da smeller maskinen rett opp og går som en klokke. Bencmarking i Sandra funker, jeg får oppdatert BHD fra nettet, osv.

Så er spørsmålet: kan dette være en CPU-feil, eller er det noe som går på sammensetingen av komponenter? Kan liksom "mulit-mediadelen" av en CPU "ta kvelden"?

En annen sak: RAM-brikkene mine kom frem som 333 med XP2500+ i maskinen. Burde de ikke komme som 400? De kom faktisk bare som 200-og-et-eller annet med T-birden isatt. Hva er sammenhengen her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! har samme hk med xp2200+. Det du må sjekke i bios er om cpu er stilt inn på rett volt og at skjermkortet sitter skikkelig. Ramen blir stilt som default til fsb for prosessoren. dette går også an å justere i bios under softmeny. Jeg har også sett mange som har hatt problemer med at de har satt kjøleren feil vei?! Skjønner ikke helt hvordan det skal ha noe med utstabil pc men du kan jo sjekke. Ellers er det viftene som er koblet til hk. Sjekk at de ikke går for treigt, evt skru av kontrollen av farten i bios. Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

Alle Viftefunksjoner i BIOS er slått av (disable). Skjermkortet er dobbelsjekket for plassering. CPU voltage er default fra BIOS, dvs jeg har satt alt slikt til auto. Dersom det er spesielle setting for CPU voltage, hvor finner jeg disse?

Det jeg synes er rart er at CPU kun krasjer under visse operasjoner (multi-media benchmarking), men går normalt under andre. Kjører fremdeles på min T-bird 1,2 Ghz, som fungerer utmerket, men det er jo litt nedtur da :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...