AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Hei Jeg har nå hatt diare i 2 uker. Jeg har ikke feber, kvalme eller annen generell sykdomsfølelse. Men ofte (særlig om kveldene) får jeg meget vondt i magen, forså å få diare. Rett etter defekasjon opphører som regel magesmertene. Vanligvis ville jeg ikke brydd meg, men siden jeg nå har hatt dette i 2 uker lurer jeg på om jeg bør kontakte lege? Noen som vet hva det kan være/hva jeg bør gjøre? Normal går slik over innen en ukes tid... Anonym poster: dbb98b2ccb48b09729994a35a73734b5 Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Ja, det bør du. Kroppen din blir veldig dehydrert og det kan være farlig. Faktisk kan barn og gamle dø av det - det sier litt om alvoret. Heldigvis høres det ut som du ikke har det på dagtid. Reagerer du etter middag? Er det noe du reagerer på mon tro? gluten? Uansett grunn... gå til legen. Ikke stol på "nettbrukere" som meg. De fleste som svarer, meg inkludert, har ingen legeutdannelse. Du har heller ikke skrevet nok til at noen kan danne et grunnlag til å finne årsaken. Endret 9. november 2012 av EvenAug Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Enig med Even på noen punkter. 2 ukers diare er et tegn på at noe ikke er som det skal. Det er umulig å redegjøre for hva som feiler deg uten hands-on undersøkelser og prøvetaking. Du må oppsøke lege om du skal komme til bunns. Å spekulere i hva som feiler deg er umulig da det er en rekke lidelser som kan gi dine symptomer. Få deg en akutttime hos lege, ta gjerne med deg en avføringsprøve på et rent glass (renvasket syltetøyglass). Gi gjerne tilbakemelding i forumet om hvordan det går. God bedring! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Hvis du ikke følger oppskriften til TOMpsy godt nok risikrer du å bli diagnostisert med Sigmoid fragaria. Hvor lang tid tar det før en fersk avføringsprøve mister diagnostisk verdi? Ser en del sender til USA for analyse uten noen form for preservering og det virker for meg mer kommersielt enn medisinsk. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Hvor lang tid tar det før en fersk avføringsprøve mister diagnostisk verdi? Ser en del sender til USA for analyse uten noen form for preservering og det virker for meg mer kommersielt enn medisinsk. Avhengig av hva du skal lete etter, har prøva ulik holdbarhet. DNA finner en jo laaaaang tid etterpå, blod likeså. Dersom en er ute etter å dyrke bakterieprøver bredspektret, bør prøva komme i varmeskap innen 12 timer, men en rekke bakterier overlever også flere timer under frysepunktet. Clostridiumsporer overlever flere dager i tørre luften. Men hvorfor skal man sende schiten til USA når noen av de beste labben i verden finnes i Norge? 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Avhengig av hva du skal lete etter, har prøva ulik holdbarhet. DNA finner en jo laaaaang tid etterpå, blod likeså. Dersom en er ute etter å dyrke bakterieprøver bredspektret, bør prøva komme i varmeskap innen 12 timer, men en rekke bakterier overlever også flere timer under frysepunktet. Clostridiumsporer overlever flere dager i tørre luften. Men hvorfor skal man sende schiten til USA når noen av de beste labben i verden finnes i Norge? Takk for et godt svar. Dette er vel primært fra miljøet rundt Mette Johnsgaard som tidligere samarbeidet med Kenny de Meirleir ang. behandling av sekkepostdiagnosen ME, og resultatet på en spesifikk analyse gikk faktisk på bakterieunderskudd i magesekken som pasienten fikk tilskudd for så derfor jeg reagerte, men det kan jo hende lab'en jobber med DNA-sekvensiering. Kom faktisk akkurat på hvor det var nå og det var et Belgisk foretak, og det ser ut som DNA, ja http://www.redlabs.be/documents/Request%20Form%2008-10STOOLenforMSA.pdf Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Er det spor av blod i avføringen din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå