Gå til innhold

Hva vil det si å stemme rødt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da tror man at rettferdighet betyr at alle har likt, og får likt fra staten. Man vil avskaffe eiendomsretten (retten til å eie noe). Alt skal eies i felleskap, og med det menes: Staten.

Nei. De fleste er uenige med stalin... :p

Man tror strengt tatt på kommunismens ideologiske grunnlag. Man tror at Karl Marx hadde og har svaret på alle samfunnets problemer... Teit? Ja. Ufattelig teit... Men sånn er det nå bare...

Lenke til kommentar

Har nødvendigvis ingenting med Stalin å gjøre.

Stalin har vel ikke tilført kommunismen særlig mye.

Heller ikke nødvendigvis at alle skal ha det helt likt, men att alle skal ha ett sikkerhetsnettverk når det gjelder skole, helse og inntekt.

Sovjetunionen nå Russland med flere østeuropeiske land har i alle år produsert varer og solgt disse til Vestlige land - til private kjøpere.

Så at noe var i privat eie som våpen, motorer, verktøy, klær, og en masse annet har aldri vært noe problem.

Problemet var / er at storkapital / private investstorer overtok ressurser fra samfunnet / lokalsamfunnet.

Dette ser man over den hele vestlige del av verden, enten det dreier seg om Chile og fiskeressurser som er tatt fra lokalbefolkningen, eller skogindustrien som driver innfødte bort.

Lenke til kommentar

takk for svar alle sammen har nettopp funnet ut at kontaktlæreren min stemmer rødt bør jeg være redd han eller er det helt vanlige mennesker de og??

Ok, så vær så snill si at du er et troll? Hvis ikke, du kan ta det med ro, de er mennesker som alle andre.

Edit: Skriveleif

Endret av egen9
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rødt er ikke et sosialistisk parti lengre. De er et parti på tinget, men uten korrupsjonen som de mer etablerte partiene har skaffet seg under tidens tann. Vinner Rødt med 60% av stemmene vil de ikke prøve å lage et nytt Norge, de vil reformere på samme måte som de Svenske Sosialdemokratene gjorde på 1930. Du finner sikkert noen harde Marxister i partiet også, men tiden er forbi.

Og hva er revisjonister? Sosialister, men de godtar at de deltar i det poliske systemet, og prøver å reformere det i stede for å bygge et nytt. Det kjente virkemiddelet er å bruke fagforeningene for å rigge valgene, noe som fungerte greit for f.eks AP, selv om de var for evneveike til å utnytte det.

Lenke til kommentar

Leon Trotsky: Litt uvant med tonen, så hva prøver du å si?

Da blir hele rhetorikken ødelagt som faen.

Å stå i kø!

Nei, det er en lang linje mellom Soviet Russland og kommunisme/marxism. I den logikken du følger, burde vi se på Nord-Korea som et demokratisk land fordi det kaller seg "demokratisk republikk".

Lenke til kommentar

Da blir hele rhetorikken ødelagt som faen.

Nei, det er en lang linje mellom Soviet Russland og kommunisme/marxism. I den logikken du følger, burde vi se på Nord-Korea som et demokratisk land fordi det kaller seg "demokratisk republikk".

Nei så sovjet var ikke sosialistisk siden det ikke gikk bra med dem, hvis det hadde gått bra med dem så hadde de sikkert vært sosialistiske :roll:

Lenke til kommentar

Nei så sovjet var ikke sosialistisk siden det ikke gikk bra med dem, hvis det hadde gått bra med dem så hadde de sikkert vært sosialistiske :roll:

Så klart var de sosialistisk, gjennom lange tider, men det var perioder som Joseph Stalin sine tider hvor folk var i skyggen av sosialism akkurat, merk at jeg sier demokratisk sosialism.

Det jeg snakker om, er kommunisme og marxism, ikke sosialism, selvom marxism baseres seg rundt å bygge på sosialism, snakker jeg om marxism i sitt generelle og hva det representerer. Det jeg sa, var at Russland ikke var kommunistisk, ikke at det ikke var sosialistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...