Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Matte-problem: Vektorregning

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter med en matteoppgave som jeg ikke klarer å løse.

Oppgaven lyder slik:

Tegn en vilkårlig firkant ABCD. Kall midtpunktene på sidene for E, F, G og H. Bruk vektorregning til å vise at firkanten EFGH er et parallellogram.

Jeg skal da vise dette, uten å bruke vektorkoordinater.

Noen kyndige som har peiling?

Endret av Uderzo
fjernet signatur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en "oppskrift" du kan følge. Jeg tror du lærer mer av å følge den og finne ut av dette på egen hånd. :)

For å vise at EFGH er et parallellogram må du vise at EH = FG og at EF = HG (alle disse er vektorer).

1. Hva kan du si om vektorsummen AB+BC+CD+DA?

2. Prøv å finne et uttrykk for EH. Tenk deg at du skal "gå" fra E til H. Da kan du gå fra E til A og så fra A til H. Kan du uttrykke vektorene EA og AH ved hjelp av AB og AD?

3. Gjør tilsvarende for den motstående siden FG. Kan du finne et uttrykk for vektoren FG?

4. Kan du bruke uttrykket du fant i steg 1 til å vise at EH = FG?

5. Tenk tilsvarende for å vise EF = HG.

Lenke til kommentar

Her er en "oppskrift" du kan følge. Jeg tror du lærer mer av å følge den og finne ut av dette på egen hånd. :)

For å vise at EFGH er et parallellogram må du vise at EH = FG og at EF = HG (alle disse er vektorer).

1. Hva kan du si om vektorsummen AB+BC+CD+DA?

2. Prøv å finne et uttrykk for EH. Tenk deg at du skal "gå" fra E til H. Da kan du gå fra E til A og så fra A til H. Kan du uttrykke vektorene EA og AH ved hjelp av AB og AD?

3. Gjør tilsvarende for den motstående siden FG. Kan du finne et uttrykk for vektoren FG?

4. Kan du bruke uttrykket du fant i steg 1 til å vise at EH = FG?

5. Tenk tilsvarende for å vise EF = HG.

Bra oppskrift, men dessverre står jeg fast på punkt 4. Vektorsummen i punkt 1 blir 0, men ser ikke sammenhengen. Kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Ser riktig ut. :) Uttrykkene kan du skrive som EH = 1/2 (AB + AD) og FG = 1/2 (BC + CD).

I 1 så fant du ut at vektorsummen ble 0. Kan du da finne en sammenheng mellom AB + AD og BC + CD?

EDIT: EH skal være 1/2 (BA + AD). Altså BA, og ikke AB. Ser du at det må være slik?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Ser riktig ut. :) Uttrykkene kan du skrive som EH = 1/2 (AB + AD) og FG = 1/2 (BC + CD).

I 1 så fant du ut at vektorsummen ble 0. Kan du da finne en sammenheng mellom AB + AD og BC + CD?

EDIT: EH skal være 1/2 (BA + AD). Altså BA, og ikke AB. Ser du at det må være slik?

BA blir riktig ja..

At EH = 1/2 BD og FG = 1/2 BD).

EH = FG.

Gjør det samme for EF og HG.

EF = 1/2 (AB + BC) = 1/2 AC

HG = 1/2 (AD + DC) = 1/2 AC

EF = HG, og EH = FG som vil si at dette er et parallellogram. Q.E.D.

Tusen hjertelig takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...