nor50 Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Er denne blitsen en god del "sprekere" enn den som er innebygget i kamera? http://www.fotovideo.no/Produkter/Blits--and--videolys/Blits/Sigma/Sigma-Blits-EF-610-DG-Standard--122879-p0000131654.aspx Tenker mest på å bruke innendørs med en 10-24 mm. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Er den å anbefale og....? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Jeg personlig anbefaler ikke uoriginale blitser til Canonkameraer siden jeg har hatt dårlig erfaring ved og bruke de på full auto "ETTL", de gir ikke like bra resultater som originale EX blitser, men kan legge til at flere sier at Sigma og andre tredjeparts-produsenter har knekt koden til Canon "reverserende engineeringen" og de aller nyeste skal fungere uten problemer på ETTL. En annen ting er at hvis du bytte kamera ofte kan det hende at du må levere inn 3parts-blitser til produsenten for og få en ny firmware i blitsen så den "snakker" med et nyere kamera siden Canon modifiserer firmwaren i kameraene etterhvert som de blir produsert og mange eldre 3parts produkter vil da ikke fungere med en nyere modell. Vil heller anbefale deg og kjøpe en Canon 430EX II, da kan du i tillegg også bruke blitsen av kameraet trådløst siden blitsen og kameraet har innebygget IR-sender/mottaker. Edit: Hvis du er komfortable med og bruke kameraet i manuelle innstillinger og vil bruke tid på dette før du tar bildene kan du like greit kjøpe en billigere manuell blits som du må justere selv. Når det gjelder bruk av blits på auto for enkel bruk foretrekker jeg og bruke manuell på kameraet og auto på blitsen, setter kameraet i f/5.6 iso 200 og lukkertid på 1/250 sec som en generell innstilling og blitsen på ETTL, og bruker helst tak/vegger som reflektor så jeg slipper og få direkte blitslys på motivet. Bruk gjerne blits ute i sterk sollys også for og myke opp skyggene. Endret 10. november 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå