Gå til innhold

Blir Breivik på en unødvendig måte straffet i fengselet?

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Her har vi et problem. Dette er vanskelig, og meget kostbart på mange måter. I tillegg er det ikke til å komme unna, tanken på at ABB driver å terger oss, ja holder oss for narr. Det er som vi blir idioter som danser etter alt mulig han finner på, lager svære rettsaker,  tapper skattebetalernes penger og sprer frustrasjon både her og der.
Vanlige folk kan høre ukvemsord og oppleve respektløshet fra myndighetspersoner rett som det er, mens han skal behandles med respekt med silkehansker. Klage på alt mulig, og det blir alltid fulgt opp. Det "er gutt som har det".

Det er absurd, det er dumt, og det er et problem. Jeg ser den at vi ikke skal falle ned på samme nivå og svare med samme mynt. Men kanskje vi burde se på dette litt, prøve å finne andre varianter som er spiselige?
Dødsstraff er jeg ikke for. Men det er mest pga at andre bestemmer, håndhever og utfører det. Noen må alltid ta den oppgaven, og det kan vi ikke forlange at noen skal gjøre. Det blir feil.
Men hva med et system der fangen selv kan velge å trykke på knappen? Man kan jo spørre han hvorfor han mener akkurat han har interesse av å leve videre, når han vet han aldri kommer ut av den isolerte cella,  og aldri får formidlet noe av sine holdninger mer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har sikkert fortsatt det perspektivet at han må komme gjennom fengselsårene på best mulig måte, for han tror han en dag vil bli hentet ut for å bli president, eller en militærleder som kjemper mot muslimene. Men med nok isolasjon eller vold fra medfanger, kan han sikkert presses til å trykke på knappen selv.

2fc8d98853bc2443b0472254df46758484498ed1

Dette er nok et syndig perspektiv, men når mange foreldre som er fratatt sine barn føler seg tvunget til å begå selvmord, hvorfor skal det være galt å presse ABB til det?

Endret av Porcius Festus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bare slippe Breivik ut blant medfangene, og se hva som skjer? Om de stikker ham ned er det ikke noen katastrofe. Men kanskje fangevokterne er redde for at Breivik vil manipulere medfangene til å bli hans tilhengere. Kanskje fangevokterne er redde for at de skal bli møtt av hitlerhilsener hver dag, og slagord for Breivik? Vel... hva så... Det er mange gjengmedlemmer i verdens fengsler som har slike holdninger.

Du argumenterer for dødsstraff, det er jeg imot.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hvorfor kan man ikke bare slippe Breivik ut blant medfangene, og se hva som skjer? Om de stikker ham ned er det ikke noen katastrofe. Men kanskje fangevokterne er redde for at Breivik vil manipulere medfangene til å bli hans tilhengere. Kanskje fangevokterne er redde for at de skal bli møtt av hitlerhilsener hver dag, og slagord for Breivik? Vel... hva så... Det er mange gjengmedlemmer i verdens fengsler som har slike holdninger.

Tror det er veldig tvilsomt at dem vil bli manipulert av ABB........

Lenke til kommentar

Men kan en ikke si at fengselsstraff i enkelte tilfeller er som en gradvis dødsstraff? Terrorister har omtrent ingen sjanse til å slippe ut levende av fengslet.

Han Breivik blir nok frelst og havner i himmelen sammen med deg en dag. :) Endret av imposibles
Lenke til kommentar

Han Breivik blir nok frelst og havner i himmelen sammen med deg en dag. :)

Er vel ikke så sannsynlig.. Breivik får i dag brev fra mennesker som vil frelse ham. Vurderte faktisk å sende et slikt brev selv, men kom til at det var best å la være.

Lenke til kommentar

Han Breivik blir nok frelst og havner i himmelen sammen med deg en dag. :)

Er vel ikke så sannsynlig.. Breivik får i dag brev fra mennesker som vil frelse ham. Vurderte faktisk å sende et slikt brev selv, men kom til at det var best å la være.

Ikke at det hadde gjort noe fra eller til, men hvorfor i alle dager hadde du eller noen ønsket å frelse en masssemorder som ikke angrer ugjerningen? Burde man ikke begynne med en av de milliarder mennesker som ikke har drept noen men som ingen har frelst? :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette er nok et syndig perspektiv, men når mange foreldre som er fratatt sine barn føler seg tvunget til å begå selvmord, hvorfor skal det være galt å presse ABB til det?

Hva sier det om ett samfunn hvis det med vilje presser de rettferdig dømte til å begå selvmord? Og blir det ikke å spille ball i hatt med terroristen ABB å lage martyr av han? Og mennesket Anders har vel fremdeles verdi som menneske. eller? ...

Lenke til kommentar

Hva sier det om ett samfunn hvis det med vilje presser de rettferdig dømte til å begå selvmord? Og blir det ikke å spille ball i hatt med terroristen ABB å lage martyr av han? Og mennesket Anders har vel fremdeles verdi som menneske. eller? ...

Alle mennesker har samme verdi syns jeg å huske at man messet i Norge i min tid, og kanskje fortsatt?

Ikke at jeg er enig dog.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alle mennesker har samme verdi syns jeg å huske at man messet i Norge i min tid, og kanskje fortsatt?

Ikke at jeg er enig dog.

Vi har vel alle like stort verd ved at vi tilhører virkeligheten, og da inkludere jeg alt og alle. Straks man begynner å diskriminere er man vel på tur til å bli voldelig og beveger seg bort fra det som virkelig er

Lenke til kommentar

Vil mene at alle mennesker i utgangspunktet er like mye verdt, helt til man kommer seg ut av musa for første gang. Da rangeres man brått etter hvilket land musa befant seg i når du tittet fram, hvilken farge den hadde og ikke minst hvilken religion den har blitt hjernevasket inn i. Er man ekstremt heldig og får jackpott, så lyder vel dette respektivt: skandinavia, hvit og ingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har vel alle like stort verd ved at vi tilhører virkeligheten, og da inkludere jeg alt og alle. Straks man begynner å diskriminere er man vel på tur til å bli voldelig og beveger seg bort fra det som virkelig er

Diskriminering og voldelighet har da ikke noe med hverandre å gjøre.

Jeg diskriminerer hele dagen lang, uten at jeg derfor er voldelig.

F.eks. jeg diskriminerer mellom potensielle arbeidstagere ved å velge den som jeg anser best skikket til jobben, jeg diskriminerer mellom potensielle damer ved å kun gå til sengs med en liten promille av dem, jeg dikriminerer mellom ølfabrikanter ved å ikke kjøpe den jeg liker best, jeg diskriminerer mellom kunstnere når jeg velger ett maleri for å henge på veggen, etc, etc,

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Diskriminering og voldelighet har da ikke noe med hverandre å gjøre.

Jeg diskriminerer hele dagen lang, uten at jeg derfor er voldelig.

F.eks. jeg diskriminerer mellom potensielle arbeidstagere ved å velge den som jeg anser best skikket til jobben, jeg diskriminerer mellom potensielle damer ved å kun gå til sengs med en liten promille av dem, jeg dikriminerer mellom ølfabrikanter ved å ikke kjøpe den jeg liker best, jeg diskriminerer mellom kunstnere når jeg velger ett maleri for å henge på veggen, etc, etc,

Jeg snakker så klart om den diskrimineringen som foregår når jeg anser meg selv for å være enten bedre, verre eller det samme som deg, og derav følger hvordan jeg da forholder meg til den egenskapte illusjonen.

At jeg er her og du er der er altså ikke sant nok, fordi vi er her (i min bevissthet) samtidig nå, og hvis jeg ikke får det med meg er jeg egentlig spike gærn ..

Dessuten er den formen for diskriminering du nevner av den personlig kondisjonert sorten og kalles preferanse uten at den dermed stemmer med virkeligheten

Lenke til kommentar

Alle har et menneskeverd. Samtidig er det en grunn til at forbrytere flest prøver å flykte fra åstedet. Breivik var plassert på en øy, der han var uten båt og uten helikopter og han forsøkte ikke å skyte seg selv. Han måtte dermed regne med å bli tatt av politiet.

Lenke til kommentar

Jeg snakker så klart om den diskrimineringen som foregår når jeg anser meg selv for å være enten bedre, verre eller det samme som deg, og derav følger hvordan jeg da forholder meg til den egenskapte illusjonen.

Tja, nå vil jeg vel si at jeg anser meg selv bedre enn deg i min argumentasjon, og sikkert også i en hel rekke andre ting. (Selvsagt kan dette være min egenskapte illusjon).

På den annen side er du muligens bedre enn meg i å gå på ski, løpe maraton, etc (Hvilket kan måles kvantitativt, og dermed neppe kan sies å være din egenskapte illusjon).

Er dette voldelig?

At jeg er her og du er der er altså ikke sant nok, fordi vi er her (i min bevissthet) samtidig nå, og hvis jeg ikke får det med meg er jeg egentlig spike gærn ..

Stort sett så lurer ikke spikka gærne folk på om de er gærne, så jeg tror du er på trygg grunn.

Dessuten er den formen for diskriminering du nevner av den personlig kondisjonert sorten og kalles preferanse uten at den dermed stemmer med virkeligheten

Tildels, du ser om jeg skal ansette noen til en fysisk hard jobb, så kan det iblandt stemme med virkeligheten at de sterke er bedre til en slik jobb enn de svake, og når jeg så diskriminerer mot de som ser svake ut (eller til fordel for de som ser sterke ut) er vel dette en diskriminering basert i virkleigheten (uten noen assosierte voldelige handlinger)?
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tja, nå vil jeg vel si at jeg anser meg selv bedre enn deg i min argumentasjon, og sikkert også i en hel rekke andre ting. (Selvsagt kan dette være min egenskapte illusjon).

Det er du hjertelig velkommen til å mene! Jeg anser at absolutt alt jeg har tenkt, tenker og kommer til å tenke, i bunn og grunn er bare surr og har ingen verdi sett ut fra virkelighets perspektiv. Men det kan ha en verdi i den såkalte vanlige verden, men den er å regne som en relativ virkelighet.

På den annen side er du muligens bedre enn meg i å gå på ski, løpe maraton, etc (Hvilket kan måles kvantitativt, og dermed neppe kan sies å være din egenskapte illusjon). 

Ja, jeg kan være bedre enn deg til å bli rød på nesa, men har det noen verdi sånn sett ut fra virkeligheten?

Er dette voldelig?

Skaper den mentale innstillingen mer eller mindre harmoni og fred?

Stort sett så lurer ikke spikka gærne folk på om de er gærne, så jeg tror du er på trygg grunn.

hmm, jeg lurer litt på sannheten i det "ordtaket"

Tildels, du ser om jeg skal ansette noen til en fysisk hard jobb, så kan det iblandt stemme med virkeligheten at de sterke er bedre til en slik jobb enn de svake, og når jeg så diskriminerer mot de som ser svake ut (eller til fordel for de som ser sterke ut) er vel dette en diskriminering basert i virkleigheten (uten noen assosierte voldelige handlinger)? 

Vel, nå er jo dette en mer enkel problemstilling, men den har også elementer av vold i seg, hvis vi tar med i betraktningen av at jobb er nødvendig for oss alle i den vanlige verden, og det er du som velger vinner og taper. Det føles neppe bare godt for noen av partene hvis de kjenner etter, og den som er den sterke og vant, kan bare "glede" seg til det kommer en som er sterkere enn han, for det vil jo skje en gang i fremtiden

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Men kan en ikke si at fengselsstraff i enkelte tilfeller er som en gradvis dødsstraff? Terrorister har omtrent ingen sjanse til å slippe ut levende av fengslet.

Nei, det er frihetsberøvelse. Jorda dødsstraff? Du har omtrent ingen sjanse til å slitte levende ut herfra.

Alle har et menneskeverd. Samtidig er det en grunn til at forbrytere flest prøver å flykte fra åstedet. Breivik var plassert på en øy, der han var uten båt og uten helikopter og han forsøkte ikke å skyte seg selv. Han måtte dermed regne med å bli tatt av politiet.

Han lever jo i en fantasiverde, han regnte med å bli henrettet eller i det minste torturert av politiet. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...