Gå til innhold

Rart Fenomen..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv samme "problem" med strøm i kabinettet. Prøvde med jordet kontakt til PC men da oppstod det et enda større problem: Konstant ganske høy brumming i sub-wooferen. Det samme skjer når jeg bruker jordet kontakt til subwoofer i stua, da kommer det brumming fra både høyttaler og sub. Eneste løsningen var å fjerne jordingen. :shrug:

Lenke til kommentar
Hei!  

Dette er kanskje et dumt spørsmål men men.

Når jeg setter feks haken på kabinettet så får svir det noe grasat. Har et aliminiums kabinett.

Hadde vært morsomt å vite hva som det er som gjør  det. :)

Alternativer:

Teori 1: Du har en kvise på haken

Teori 2: Å barbere seg med en osthøvel var kansje ikke så lurt likevel

Teori 3: Du har for mye fritid og trenger en hobby

Teori 4: Du har problemer med jordingen

Lenke til kommentar
Har selv samme "problem" med strøm i kabinettet. Prøvde med jordet kontakt til PC men da oppstod det et enda større problem: Konstant ganske høy brumming i sub-wooferen. Det samme skjer når jeg bruker jordet kontakt til subwoofer i stua, da kommer det brumming fra både høyttaler og sub. Eneste løsningen var å fjerne jordingen.  :shrug:

Da er det jordingsfeil et eller annet sted i huset ditt eller hos e-verket (som kan ha feil fordi det er feil hos f.x. naboen din).

For å finne ut om det er hos deg eller et annet sted kan du ta ut hovesikringene til huset, og bruke måleinstrument på ledingene som går ut av huset. Dersom du fortsatt måler jordingsfeil bør du melde fra til elverket. (I motsatt fall er problemet i huset ditt.)

Om du ikke har mulighet til å måle, kan du ta ut samtlige sikringer i skapet, untatt den kursen PC'n og stereoen står på, (og heller ikke hovedsikringa). Dra ut kontakta til alle jorda apparater på denne kursen. Ha PC'n i jordet kontakt og koble den til stereo'n. Hvis du fortsatt har ulyden er det enten jordingsfeil på PC'n, stereo'n, strømnettet på den kursen du har PC'n (du kan da flytte pc og stereo til et annet rom med en annen sikkingskurs, og prøve på nytt) eller ledningsnettet utenfor huset ditt.

Om lyden forsvant vet du at du har koblet bort aparatet / ledningsnett som har problemet. Du kan da starte å koble til ett og ett aparat for å finne ut hvilke(t) som lager problemet.

-pg

Lenke til kommentar

petterg: ok takk jeg skal teste noen av tipsene dine ved anledning.

hårek:Ja, har hørt at det kan oppstå en 50hz brum ved jording, men jeg må bare si at den brummingen som oppstår i sub/høyttaler er helt uakseptabel. Jeg legger veldig godt merke til den. Det kan umulig være meningen at det skal være slik?

Det som også er rart er at alle kontakter på stereo utstyret er uten jording untatt selve sub'en. Den ødelegger alt dersom jeg tillater jording på den. :(

I PC suben er det også en svak brum selv uten jording men den er såpass svak at den kan greit ignoreres med mindre jeg skrur suben på max.

Lenke til kommentar

du kan teste ut hva som er feilen. Har du en ekstra strøm kabel til PCen liggende, dette er hvis du har enn jordet stikk kontakt i veggen (det ser du ved at det er 2 stk metall ledere som stikker ut).

Hvis du har dette, så ta den ekstra lederen, ta en kniv, og skjær bort den sorte ytter kappen, ca 5 cm, der vil du se 3 ledere, en sort eller brun, en blå og en som er gul og grønn, ta en avbiter eller saks, og klipp den gule og grønne, som er jordings kablen din (husk at ledningen IKKE skal være i kontakten). Så trekker du ut skjermen fra stikk kontakten, og allt annet som får strøm derifra til PCen din, og sett i den modifiserte ledningen. Start maskinen, og sett haken på kabinettet. Hvis det svir, så er det noe galt med PCen din, sikkert powersuppliet, kjøp nytt. Hvis det ikke svir, sett tilbake skjermen og det andre, og sett haken tilbake på kabinettet, svirt det nå, hvis ja, så er ta ut en og en av komponentene til den forsvinner, hvis nei, så er det jordfeil i huset, ring elektriker.

Men du kan teste om du finner den selv, mye billigere, skru av alle sikringene i skapet, untatt hovedsikringen, som har mest ampere på seg, enten 32-40- el 64 A og den som går til PCen, når dette er gjordt, bruk haken igjen, (denne gangen med den ikke modifiserte kablen). Hvis det ikke svir, så sett på en og en sikring til det begynner å svi, når det svir, gå over alt som er på den kursen, trekk ut en og en ting. Som regel er det ovner, kjøle utstyr og vaske utstyr som fort får jordfeil i seg, til slutt så finner du feilen, hvis det ikke er en snekker som har spikret eller skrudd i ledningen din ett sted.

Hvis ikke noe av dette hjelper, ring elektriker, du har sikkert jordfeil fra ett felles anlegg (enten i andre hus/leieligheter eller fra trafoen til e-verket.) hvis du bor i noe annet en hus, så får du ikke gjort noe, untatt å leie en elektriker som kan gå igjennom hele boligblokken og alle andre leieligheter som er koplet på samme jorden.

Hvis du bor i hus, med hage, så kan du løse det, men det koster fortsatt en elektriker. Du kan kople fra jordingen som kommer fra e-verket, i hovedlegningen, og få lagt inne enten ett jordspyd, eller en jordplate i hagen, så ditt eget hus får en egen jording, men mest sannsynlig så ligger det en ringjord rundt huset, så du skal bare behøve å kople bort jordlederen fra hovedkablen. Se bak i sikrings skapet, har du to eller 3 FETE jordingkabler som er koplet sammen. Så har du det. Hvis du har ringjord, så kan det hende at jorden utenfor er for bra, at den leder strøm over større avstander, slik at jordfeilen går fra din nabo igjennom jorden/leire og over i ditt system. Har du en grei nabo så kan du jo prøve avskruing av sikringene hos ham/hun. Og bruke haken igjen.

Alt dette er på eget ansvar, og ikke saksøk meg om du skulle få noe skader på person eller utstyr. (bare for å være sikker)

Lenke til kommentar
Skjøyte ledning fra en jorda kontakt som er oppe på kjøkkene (er i etasjen over) kommer det til og funke ? Må skøyte ledningen også være gjordet da ?

Skal gå det, men du må bruke jordet skøteledning og evt. padde. Har hørt at man aldri skal trekke en skjøteledning fra en annen kurs en den som er i rommet. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...