Gå til innhold

Utlåner hos trustbuddy?


frankhaugen

Anbefalte innlegg

 

Googlet navnet til han som driver TrustBuddy i Norge, Jens Bjarne Glasø, og da dukket dette opp. Han er åpenbart ingen nybegynner i pyramidespill-businessen.

Da er jo saken grei. Styr LANGT unna!

 

Her virker det jo som sms tjenesten er helt legitim, men et medlem som prøver å tjene penger på kampanjen har brutt markedsføringsloven.

 

 

 

Jeg syns Trusbuddykonseptet virker intressangt, 12% avkastning per år er heller ikke galt, men ikke nok til at jeg gidder rissikere pengene mine.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den linken der har jo ikke noe med TB å gjøre.

 

TB har vel eksistert i flere år i Sverige, og det var en kollega av meg i fra Sverige som tipset meg om tjenesten.

 

Men skeptisk som jeg er ønsker jeg flere erfaringer fra folk som har vært eller er utlåner der før jeg setter inn noe mer enn småpenger.

Lenke til kommentar

Høres ut som du har vært medlem der en stund.

 

Kan du si noe om hvilke land du har satt inn penger i og hva rente du har fått i de ulike landene? Leste ett sted at feks Danmark var det lite å tjene, samt at Sverige var "mettet" etterhvert grunnet mange som har penger satt inn der som utlånere.

Jeg har lånt ut i Norge og Danmark.

I Norge har jeg oppnådd 10% avkastning siden jeg startet (rett før jul 2013), i Danmark er det 0,8% ca. Da har jeg lånt ut like mye i Norge og Danmark.

Man kan oppleve å få mye bedre enn de 12% i begynnelsen fordi det kan ta en stund før tapene kommer. Dog vil dette jevne seg ut over tid. Så jeg regner med at pengene jeg har satt i Norge kommer til gå et stykke over 12% før det blir en reduksjon ned mot 12%.

 

I Norge er det god tilgang på kapital og relativt mange som låner, så jeg har aldri sett at et lån utgjør mer enn 100 kr. I Danmark er det motsatt, der er noen mange som vil låne, men lite utlånskapital. De utlånene jeg har der er lån på rundt 700-1300 DKK til noen få lånetakere.

Problemet med Danmark er selvforsterkende. Man vegrer seg for å låne ut mye til en enkelt person og dermed trekker man seg. Så fram til at jeg vet at det er større omløpshastighet på utlån i Danmark og mere kapital er jeg ikke villig til å låne ut der.

Man tar også en valutarisiko ved å overføre til utland. Skulle man være så uheldig å låne ut til Sverige den dagen kursen er 100/100 vil du tape penger hvis SEK svekker seg mot NOK.

 

Å ta ut pengene var ikke helt rett fram, som jeg hintet til (de skal ha oppdatert siden 15. april, så det er vist nok i orden nå). Jeg måtte sende en mail til support for å få ut pengene siden automatikken ikke fungerte. Pengene kom en dag eller to etterpå.

De siste 10% av kapitalen må jeg dog vente på, men det er ingen hemmelighet og kommer klart fram av vilkårene hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Ja jeg leste at 10% er låst så lenge det er til utlån, men at en kan gå inn å stoppe inskudet sitt fra å bli utlånt, og på den måten kunne ta ut hele beløpet når alt er tilbakebetalt.

 

Men hvordan kan de sette penger som tapt? Slik jeg har lest så har de samarbeid med inkassoselskap, så i teorien kan jo beløpet komme etter flere år, men det går da direkte til fortjeneste til TB siden det alt er ført som tap hos utlåner?

Lenke til kommentar

Ja jeg leste at 10% er låst så lenge det er til utlån, men at en kan gå inn å stoppe inskudet sitt fra å bli utlånt, og på den måten kunne ta ut hele beløpet når alt er tilbakebetalt.

 

Men hvordan kan de sette penger som tapt? Slik jeg har lest så har de samarbeid med inkassoselskap, så i teorien kan jo beløpet komme etter flere år, men det går da direkte til fortjeneste til TB siden det alt er ført som tap hos utlåner?

lånetaker dør og eier ingenting, da er det ikke akkurat lett å få noe tilbake.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg er (eller har vært, blir det vel nå) utlåner hos TrustBuddy. Fikk her om dagen følgende epost:

 

Til alle lånegivere i TrustBuddy.

 

Vi er en gruppe bestående av flere av kreditorene gjennom TrustBuddy-plattformen som med bekymring har sett på faren for at fordringene kan bli verdiløse på grunn av manglende oppfølging av utestående. Inkassoselskapene i Finland og Danmark har varslet om at pågående virksomhet vil stoppe på grunn av manglende styring. Det er videre naturlig å forvente at disse problemene innen kort tid også vil kunne spre seg til Sverige og Norge.

 

Konkursboet vil ikke foreta seg all den tid de har akseptert at lånene ikke tilhører boet. Samarbeid og en avtale med konkursboet er likevel nødvendig fordi informasjonen som ligger på plattformen er nødvendige for at fordringene skal kunne driver inn.

 

En styringsgruppe ledet av Glenn Sundhagen, Arne Lærdel og Tor Erik Nilsen har igangsatt arbeidet med å få inn et tilstrekkelig antall fullmakter slik at prosessen kan igangsettes. I tillegg bistås denne gruppen av advokat Karl-Anders Grønland. Senere nyvalg av alle de nevnte personer vil kunne skje. Det viktigste er nå å få igangsatt en prosess som kan sikre alle mot tap. Vi viser til det vedlagte brevet som redegjør for sakens utvikling.

 

Vi er avhengig av at så mange som mulig av långiverne signerer vedlagte fullmakt. Siden fullmakten også viser til de opprinnelige lånevilkårene i Trustbuddy er også disse vilkårene vedlagt.

 

Uten tilslutning fra mist 2/3 vil igangsettelsen av en slik prosess ikke kunne skje. Det er derfor viktig at så mange som mulig blir med for at heller ikke de øvrige långiverne skal kunne lide et tap.

 

Styringsgruppen vil i den innledende prosessen prioritere følgende oppgaver:

1. Styringsgruppens første mål er å samle fullmakter fra 2/3 av låneporteføljen med utsendelse til alle långivere i løpet av 31.12.2015

2. Oppnådd 2/3 signerte fullmakter innen 11.01.2016

3. Inngå avtale med konkursadvokaten for overføring av informasjon.

4. Inngå avtale med med inkasso selskapene for inndrivelse av fordringene i alle skandinaviske markeder.

 

Vi har dessverre ikke e-postadressen til alle långivere og vil derfor be om at dersom du kjenner noen som ikke har mottatt denne e-posten så videresender du denne.

 

Skulle det være spørsmål, er det bare å sende disse på e-post eller ved å ta kontakt på annen måte.

 

 

Med vennlig hilsen

Glenn Sundhagen på vegne av Styringsgruppen

 

Hvordan ser dette ut? Er det noe jeg bør skrive under på? Vedleggene som kom med e-posten ligger vedlagt her også.

Informasjonsbrev TrustBuddy Långivere (1).pdf

FULLMAKT TIL Å REPRESENTERE LÅNGIVERE SOM HAR YTET LÅN GJENNOM TRUSTBUDDY (1).pdf

Allmänna villkor 21 jan 2015 ren v 2.pdf

Lenke til kommentar

Det er et advokatfirma som skal gjøre arbeidet. Det ville vel vært naturlig at dem tar seg betalt. Hva får dem ut fra denne prosessen og hva koster det deg?

Det eneste de klarer å presisere er:

Likeledes gis de samme personer fullmakt til å inngå avtaler med inkassoselskaper, teknisk assistanse, juridisk bistand, revisjonsmessig bistand og alt annet som er nødvendig for at lånene kan inndrives. Utelukkende forpliktelser som skal fordeles proratisk kan besluttes pådratt etter denne fullmakten.

Det jeg vet helt sikkert er at jurister, revisorer, inkassobyrå og IT-teknikere ikke arbeider gratis. At Glenn Sundhaugen er involvert i det gir meg ikke noen god følelse. Han var investeringsdirektør i TrustBuddy før konkursen (antar det er samme mann, noe annet ville vært i overkant tilfeldig). Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Det jeg vet helt sikkert er at jurister, revisorer, inkassobyrå og IT-teknikere ikke arbeider gratis. At Glenn Sundhaugen er involvert i det gir meg ikke noen god følelse. Han var investeringsdirektør i TrustBuddy før konkursen (antar det er samme mann, noe annet ville vært i overkant tilfeldig).

Sundhagen har også vært involvert i flere andre shady saker.

Den mannen er rett og slett en slesk jævel, jeg kjenner også til han personlig.

 

Ryddig er han ikke, og det kommer han nok aldri til å bli heller.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2007/04/18/acta-inngar-forlik Anonymous poster hash: d9d16...0c1

Lenke til kommentar

Det er et advokatfirma som skal gjøre arbeidet. Det ville vel vært naturlig at dem tar seg betalt. Hva får dem ut fra denne prosessen og hva koster det deg?

Det eneste de klarer å presisere er:

Likeledes gis de samme personer fullmakt til å inngå avtaler med inkassoselskaper, teknisk assistanse, juridisk bistand, revisjonsmessig bistand og alt annet som er nødvendig for at lånene kan inndrives. Utelukkende forpliktelser som skal fordeles proratisk kan besluttes pådratt etter denne fullmakten.

Det jeg vet helt sikkert er at jurister, revisorer, inkassobyrå og IT-teknikere ikke arbeider gratis. At Glenn Sundhaugen er involvert i det gir meg ikke noen god følelse. Han var investeringsdirektør i TrustBuddy før konkursen (antar det er samme mann, noe annet ville vært i overkant tilfeldig).

 

 

 

 

Det jeg vet helt sikkert er at jurister, revisorer, inkassobyrå og IT-teknikere ikke arbeider gratis. At Glenn Sundhaugen er involvert i det gir meg ikke noen god følelse. Han var investeringsdirektør i TrustBuddy før konkursen (antar det er samme mann, noe annet ville vært i overkant tilfeldig).

Sundhagen har også vært involvert i flere andre shady saker.

Den mannen er rett og slett en slesk jævel, jeg kjenner også til han personlig.

 

Ryddig er han ikke, og det kommer han nok aldri til å bli heller.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2007/04/18/acta-inngar-forlik Anonymous poster hash: d9d16...0c1

 

 

Takk for svar begge to. Jeg fikk ikke noe veldig godt inntrykk av denne eposten selv heller, var derfor jeg spurte. Kanskje grunnen til at de ikke har fått svar fra Lindahl (advokatfirmaet som tar seg av konkursboet) er at Lindahl regner de som useriøse/shady?

 

Uansett, jeg regner vel pengene som tapt - får jeg noe igjen ser jeg på det som en bonus...

Lenke til kommentar

Jeg hadde penger hos TB. 

 

Jeg hadde ikke mye. Jeg overførte 2700 en gang i tiden for å teste hvordan dette fungerte, og for å sjekke hvor kjapt jeg kunne få ut igjen hele beløpet om jeg skulle trenge det. Da det viste seg at det ville ta vinter og vår for å få ut hele beløpet igjen etter at det var utlånt overførte jeg ikke noe mer, og tok ut alt som var tilgjengelig for uttak hver 14 dag.

 

Satt inn 2700, tatt ut 2475. Så et tap rett over 200 kroner.

 

Jeg har større medlidenhet for en kollega som hadde 125 000 der. Nå satt han ikke inn så mye, men overførte mye når de hadde kampanjer. Vil anslå at han har tapt 80 000 på TB.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva skjer nå? Jeg fikk epost angående en fullmakt til den norske gruppen, som måtte være inne før 11. januar 2015 (sic). Den er så shady skrevet at jeg ikke akkurat har lyst til å gi noen fullmakt til dem.

 

Jeg er litt usikker selv... liker ikke at jeg må oppgi personnr. hvis jeg velger å gi dem fullmakt. På den annen side er det jo oppgitt hvem som står bak dette, så slik sett kan de vel ikke gjøre så mye galt uten at det får konsekvenser?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...