Tazzzzer Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Hei, si man skal invister 50k i sølv mynter (Maple Leaf). Selve mynten på 1 unse får man kjøpt for 209,40kr, men selve sølv prisen ligger på 187.24kr unse't. Si om 5 år så bestemmer jeg meg for og selge. Selger man da for selve sølvprisen eller for hva en Maple Lead mynt koster på da tidspunkt? Håper noen kan svare! Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Du kan nok ikke forvente å få igjen like mye som tilsvarende mynter selges for på det tidspunktet. Både fordi de fleste ikke er villig til å betale så mye over spot, i tillegg til at det koster å annonsere hvis du har tenkt å gjøre det. Selger du til oppkjøpere er det enda mindre å få igjen, siden det de leve av er å kjøpe billig og selge dyrt. Det er også ofte slik at jo høyere spot-prisen er jo mindre premium er det. I dag får man mest sølv for pengene ved å enten kjøpe såkalt "junksilver", som er sølvmynter som tidligere har vært i sirkulasjon, eller ved å kjøpe medaljer produsert av sporrong eller samlerhuset. ALDRI kjøp sølv direkte av samlerhuset, det er dummeste man kan gjøre, men tidligere utgitte medaljer selges i dag ofte for langt under spot. Selv kjøpte jeg nettopp en samling med 8 troy oz utgitt av samlerhuset for tilsammen 690, dvs. ca. 100 kroner under spot per stykk. Og dette kjøpte jeg til og med på en velkjent nettauksjon hvor det er mange myntsamlere ol. som følger med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå