AdNauseam Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) ORIGINALPOST: Resten av originalposten ligger under spoileren: Situasjonen idag: Per idag har jeg ikke råd til noe sånt og det er litt usikkert til neste år, men det er bare for en liten stund, midlertidig økonomisk situasjon. Go-cart EDIT: Dyrere med go-cart. Bilen min: Jeg har per idag en Mitsubishi Galant GLi 1994 og lurer på om det har noe for seg å bruke denne når jeg kjøper ny bil. Spesifikasjoner: Mitsubishi Galant GLiBilen går kjapt, har gått 281 000 km (skryte skryte).Forhjulsstrekk (dessverre), bensinmotor, manuell girkasse.Fire-sylindret vannkjølt rekkemotor, fire-takts med overliggende kamaksel Slagvolum: 1,8 literHestekrefter: 125 HK (93 kW)Dreiemoment: 161 NMVekt: Ca. 1200 KG (kan nok lett få bort 100 KG+) Blir ikke skuffet om bilen bryter ned etter et par løp. Jeg har ikke tenkt å selge den, jeg er bilens siste eier. Basta! Jeg har funnet ut at det kjøres løp i Vikedal, som er ca. en lang time fra Haugesund (I Sauda-området ihvertfall). Og så vet jeg det finnes opplegg i Bergen, og i Sogn og Fjordane (har familie der, så ingen problem å reise). Håper folk her har råd å komme med, eller andre tanker rundt dette. Alt kan være nyttig, så bare pøs ut. Jeg er ikke helt sikker på alle forberedelser som kreves, har funnet noen sider, men hadde vært greit om noen her kunne komme med tips og råd. Det jeg er mest usikker på er kanskje bilen. Jeg er absolutt ingen mekaniker, men har en brennende interesse for bilkjøring! Og det vil jeg drive med, tross hva det koster. Bilcross-tråden! Nyttig og unyttig: Hva trenger du for å begynne?: Bil - Må følge en rekke krav og godkjennes av kontrollør Vognkortlisens for bilen Førerlisens Personlig sikkerhetsutstyr Kommer flere punkter... Bilen: Bilcross-bil kan du kjøpe på løp, eller bygge en selv. Fordi alle kan by på bilen din (370 NOK per bud) og kjøpe den for 9000 NOK så er det en fordel å holde byggeprosjektet under eller rundt denne summen. Du kan ekskludere personlig utstyr fra prosjektutgiftene ettersom dette ikke følger med bilen hvis den blir solgt. Dette blir derfor en engangsinvestering: Personlig sikkerhetsutstyr og annet diverse kan du ta med deg til neste bil om din bil blir kjøpt: Førerstol med understell Sikkerhetssele med tilbehørende festekroker Personlig sikkerhetsutstyr (Kjøredress, hjelm, hansker og andre plagg) FIA-godkjent nett på førersiden FIA-goskjent polstring på buret Inboard-kamera med innfestning om dette er montert Kjøpe bil på løp: Pris, per bud: 370,- (du må minimum kjøpe et "lodd", men kan også legge inn flere bud for 370,- per stk.)Pris, bil: 9000,- (dette koster bilen, uansett hvilken) Hvem som helst (med unntak av arrangører osv.) kan by på biler etter et løp (innen 15 minutter). Skal du by på en bil må du ha med 370 NOK for loddet samt 9000 NOK for bilen (hvis du ikke trekkes ut får du 9000 NOK tilbake). For å øke sjansen din kan du kjøpe flere lodd for 370 NOK per stk. Er det flere som byr på bilen trekkes dette nemlig tilfeldig. Husk at føreren også kan legge inn bud på sin egen bil. Deltagerene i løpet har forbud om å forlate baneområdet/depot. Det som ikke følger med når du kjøper en bil, er skrevet opp i listen over. Linker - Skjemaer: Søknadsskjema for førerlisens Søknadsskjema for vognlisens Søknadsskjema for reklamelisens Flere skjemaer... Linker - Reglement: § 313 Teknisk reglement for bilcross 2012 § 603 Reglement for bilcross 2012 Flere dokumenter... Linker - Butikker: Nettbutikk - Pedersen's Racing Nettbutikk - Kollevold Nettbutikk - Gundersen Motorsport Nettbutikk - Stian Sørlie Motorsport Spesielt takk til: Hardboiled Rice - for behjelpelige svar! Er det noe du savner i her, har info du vil bidra med eller har funnet endringer/feil? Så legg igjen et innlegg eller send PM! Endret 8. januar 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Innlegg reservert. Endret 17. november 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Uten å være noen ekspert, har jeg inntrykk av at bilcross er (mye) billigere enn go-kart. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Takk for svar. Hmm, tror du det? Overraskende å høre. Da er det kanskje mulighet for å begynne litt smått til neste år, med bilcross. Endret 10. november 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Innkjøpspris på en gokart i OK stand begynner på 30 000 hvis du skal ha en rotax/X30. Så kommer utstyr etc, kjøredress +++ Om du skal bruke galanten din, så har du litt jobb å gjøre, Frontlykter må bort og hullet må sveises igjen, baklyktene må innforbi bakruten og må fungere, hull må sveises igjen, du må sveise bur, som må godkjennes, inn med bøttestol, 4 punktsbelter, kvitte deg med unødvendig vekt (her snakker vi all asfaltmatte også for maks utbytte) Radiator bør beskyttes GODT, bør lage plate under bunnpanna etc Ting kommer til å ryke på den bilen 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Takk for svar! Om du skal bruke galanten din, så har du litt jobb å gjøre, Frontlykter må bort og hullet må sveises igjen, baklyktene må innforbi bakruten og må fungere, hull må sveises igjen, du må sveise bur, som må godkjennes, inn med bøttestol, 4 punktsbelter, kvitte deg med unødvendig vekt (her snakker vi all asfaltmatte også for maks utbytte) Hmm, virker ikke som så mye arbeid, gjør det vel? Høres gøy ut. Eneste problemet her er at jeg ikke kan sveise, men har lenge hatt lyst til å lære meg! Har jeg penger til det så kjøper jeg meg bare et sveiseapparat og lærer meg med tiden, og kanskje litt hjelp fra noen som kan. Radiator bør beskyttes GODT, bør lage plate under bunnpanna etcDen får vel litt juling på banen tenker jeg meg. Er det komplisert arbeid? Som sagt, det største problemet her er å vite hva jeg skal gjøre, og sveising. Men det skal jeg nok klare å lære meg. Dette tror jeg går fint: Frontlykter + sveising, baklukter osv., bøttestol med belter og fjerning av vekt. Men veltebur blir vel litt verre med. Finnes det noen retningslinjer på hvordan dette skal være? Jeg har funnet noen gode steder jeg kan få tak i aluminiumsmateriale fra. Det er jo sterkere per vekt enn stål. Så hvis jeg bruker aluminium til å lage bur og tette igjen, funker vel det fint? Oppgraderinger?:Som sagt, så virker ikke dette som veldig mye arbeid. Men er bilen min egnet ellers? Det er en solid bil, men den går kanskje ikke like godt som en gjennomsnittlig bilcross-bil? Er det noen oppgraderinger jeg kunne ha gjort? Trimming, forsterkninger osv.? Ting kommer til å ryke på den bilen Noe særlig mer enn en annen bil? Jeg har sett for meg at det sikkert blir ting som må fikses på den. Her kan det nok være nyttig med en delebil (tror ikke det blir noe problem å skaffe) Som jeg spurte over, kanskje det er noen forsterkninger jeg kunne ha gjort. Altså med aluminiumsrør og sveising? Eventuelt beskyttelse? Kanskje noe konstrukturelle forbedringer (med tanke på vekt og mekanisk beskyttelse)? Innkjøpspris på en gokart i OK stand begynner på 30 000 hvis du skal ha en rotax/X30.Så kommer utstyr etc, kjøredress +++ Okei, da er ikke det noe tema. Bilcross virker mer spennende også. Endret 10. november 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Alu i bur kan du ikke ha hvis jeg husker reglementet riktig.. Det må være stål.. Er uansett 100 ganger lettere å sveise stål enn alu. Det ligger no regler om det en plass på bilsport.no Hvis du kan mer data enn mora di, så finner du ut hvor Jeg tror du kan glemme å få så mye oppgraderinger til den motoren, da ville jeg heller undersøkt mulighetene for å sleppe oppi en 2 liter av noe slag fra en annen mitsubishi.. Tårnstag er nok kjekt å hive på, mange som flytter radiatoren bak i bilen og borer hull i bagasjelokket til ut og innlufting 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Alu i bur kan du ikke ha hvis jeg husker reglementet riktig.. Det må være stål.. Er uansett 100 ganger lettere å sveise stål enn alu. Det ligger no regler om det en plass på bilsport.no Hvis du kan mer data enn mora di, så finner du ut hvor Jeg tror du kan glemme å få så mye oppgraderinger til den motoren, da ville jeg heller undersøkt mulighetene for å sleppe oppi en 2 liter av noe slag fra en annen mitsubishi.. Okei, sikkert godt poeng uansett, det med sveisingen. Jeg har lett etter det på bilsport.no, uten hell. Søkte PDF-filen etter relevante ord også. Men skal søke litt videre, kanskje jeg finner noe på en annen side. Hmm, så det du sier er at kanskje motoren blir litt for svak? Klarer nok å få tak i en billig 2 liters motor fra en Galant. Men... denne skal jeg også klare å få oppi bilen. Jeg har ikke utstyr eller kunnskapene til sånt. Hvorfor tror du ikke jeg finner noe oppgraderinger til motoren? For gammel? Tårnstag er nok kjekt å hive på, mange som flytter radiatoren bak i bilen og borer hull i bagasjelokket til ut og innlufting Hva gjør tårnslaget med kjøreegenskapene til bilen? Den blir vel stivere, men hva ellers? Å flytte radiatoren høres ut som et interessant prosjekt. Og så lage til luftinntak på bagasjeromslokket, bak vinduet? Med luftuttak bak en plass. Endret 10. november 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Uten tårnstag, så kan dempertårnene bevege seg i forhold til hverandre, bilen "vrir" seg litt i sving, og dette endrer litt på geometrien til hjulopphenget. Ved å hive på et tårnstag, så vil du gjøre slik at tårnene er låst i en posisjon i forhold til hverandre, og du vil få mer grep på innerhjulet fordi bilen vil krenge mindre. Galant er ikke noe typisk bil å trimme, derfor tror jeg ikke du vil få tak i så mye deler. Dessuten er det ikke mye du kan gjøre med en 1,8 før du må til på innmaten. Også hvis du oppgraderer motor, så må drivverk oppgraderes. Clutch, gir og aksler er lagd for å tåle det motoren leverer + litt til. Hvis du øker det motoren leverer, så kan du regne med at clutchen begynner å slure.. Så setter du i en litt kraftigere clutch, så knekker du av en tann i girkassen etc.. Står om bur og alt reglement for bilen her Her har de noen burdeler, går an å høre om de kan få tak i til din bil For å få luften ut borer du ganske enkelt bare en haug med huller i bakluken med hullbor. Luftinntak lager du ved å kappe en strek på langs i bakluken og hamrer den opp i bakkant med en planke ellernoe og sveiser kanal ned til radiatoren. Så setter du vifter på radiatoren som blåser gjennom den og ut bak. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 Okei, greit å vite hva ting gjør, slik at jeg ikke bare setter på ting uten at jeg egentlig vet nytten av det. Galant er ikke noe typisk bil å trimme, derfor tror jeg ikke du vil få tak i så mye deler. Dessuten er det ikke mye du kan gjøre med en 1,8 før du må til på innmaten. Også hvis du oppgraderer motor, så må drivverk oppgraderes. Clutch, gir og aksler er lagd for å tåle det motoren leverer + litt til. Hvis du øker det motoren leverer, så kan du regne med at clutchen begynner å slure.. Så setter du i en litt kraftigere clutch, så knekker du av en tann i girkassen etc.. Står om bur og alt reglement for bilen her Her har de noen burdeler, går an å høre om de kan få tak i til din bil For å få luften ut borer du ganske enkelt bare en haug med huller i bakluken med hullbor. Luftinntak lager du ved å kappe en strek på langs i bakluken og hamrer den opp i bakkant med en planke ellernoe og sveiser kanal ned til radiatoren. Så setter du vifter på radiatoren som blåser gjennom den og ut bak. Hmm, okei. Da tror jeg at jeg gjør det enkelt første gang og kjøper meg en ferdig bil. Så kan jeg heller ha et byggeprosjekt på siden. Takk for linker! Jeg fant til slutt en PDF-fil der, men ikke den samme som du hadde der. Pedersen-racing.no fant jeg også via en reklamebanner. Er dette en god side? Ble dyrt med veltebur for min bil der, så tror det er bedre å begynne med en av de mer populære modellene først. Er det såpass mye strekk i metallet altså? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Er lite vits å jobbe alt for mye med bilen, da reglene i bilcross er slik at om noen byr på bilen din må du selge den. Surt å miste bilen etter første løp når man har hatt x antall timer i garagen for å få den klar. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Det kan ikke bys på biler i debutantløp Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Er lite vits å jobbe alt for mye med bilen, da reglene i bilcross er slik at om noen byr på bilen din må du selge den. Surt å miste bilen etter første løp når man har hatt x antall timer i garagen for å få den klar. Det krever x antall timer for å klargjøre en bil for løp om du skal gjøre det selv. Slik jeg ser det er det flere grunner som gjør det verdt det uansett. Det er gøy, lærerikt, du får erfaring og får kjøre med den personaliserte bilen ihvertfall to til mange løp. For alt jeg vet er det ingen som kjøper bilen heller. Det er kanskje surt den dagen du må selge bilen din, men bygge = gøy, så det er langt ifra bortkastet. Det kan ikke bys på biler i debutantløp Så det sikrer jo automatisk at jeg får kjørt ihvertfall to løp med den. Endret 14. november 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Så lenge ikke bilen hevder seg, så er det nok ikke mange som gidder å by på den med det første heller, men som debutant, så er du sikret å beholde bilen. Og blir bilen din solgt, så får du penger til en annen bil Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Kjekt at man får beholde den etter første løp da iallefall, men å begynne å bytte til en kraftigere motor osv er jo ikke det lureste, for bilen blir jo fort interessang om du drar ifra alle på hvert løp Bruker titt å ofte å dra å se på bilcrossløp, og det virker veldig morsomt å begynne med det. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Vel, nå kjøres jo bilcross i klasser på volum.. Jeg tror det er opp til 1600 kubikk, 1600-2000 og 2000 og oppover eller noe slikt. Husker ikke helt. Man må kjøre 2 debutantløp (tror jeg, skal sjekke etterpå) før man kan kjøre løp med "de store gutta" Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 4.3 DebutanterMan kan velge å delta som debutant. Det vil si at bilen er unntatt fra anbudsbestemmelsene. Debutanter kan ikke oppnå plassering på resultatlisten eller premieres. Dvs. de skal kjøre egne heat, de skal ikke få poeng, ikke kjøre finaler og ikke premieres. Dette er en ordning for fortrinnsvis nye førere (inntil 3 løp) og arrangøren har rett til å avvise påmeldte i debutantklassen hvis disse er erfarne BC førere. Der ordinær deltaker og debutant kjører samme bil, gjelder anbudsbestemmelsene. Debutanter kan, dersom dette er mest hensiktsmessig, kjøre i siste heat i innledende omganger (evt. sammen med juniorer), men skal ikke ha poeng i heatet. Dvs. debutanter får 0 poeng, ordinære deltakere får poeng etter rekkefølgen blant ordinære deltakere (for eksempel ordinær deltaker på 2. plass = høyeste poeng osv.) http://bilsport.no/uploads/603_bilcross_2012_nett2.pdf 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Men man kan fortsatt velge å ikke kjøre som debutant, sant? Bruker titt å ofte å dra å se på bilcrossløp, og det virker veldig morsomt å begynne med det.Du burde begynne selv! Kanskje vi ses på banen en gang. Å holde på interesser og gjøre det som har verdi for deg er viktig! Mening med livet er å gjøre det som gir verdi for deg! Vel, nå kjøres jo bilcross i klasser på volum.. Jeg tror det er opp til 1600 kubikk, 1600-2000 og 2000 og oppover eller noe slikt. Husker ikke helt. Man må kjøre 2 debutantløp (tror jeg, skal sjekke etterpå) før man kan kjøre løp med "de store gutta" Synes det er en god løsning. Da blir det mer rettferdig, det kommer dermed mer an på førerene, istedenfor bilen. Når det gjelder Galant-en min, så tror jeg ikke det svarer seg å bygge den om for bilcrss. Det blir rett og slett for mye arbeid og mye utlegg, og det vil være enklere å kjøpe en ny. I tillegg har den "bare" 1,8 liter motor og forhjulsstrekk. Bilen kan jeg ha i 2 år til, er ikke bekymret for at jeg blit nødt til å kjøpe ny eller legge ut på reperasjoner. Jeg kommer også til å legge linker og nyttig informasjon i 2. inlegget slik at folk slipper å lese seg gjennom alle postene for å få svar på hva de lurer på. Endret 14. november 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Du må kjøre debutant før du kan kjøre vanlig, iallefall sånn i gokart, må ha 2 løp som debutant hvor du starter bakerst i feltet. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Hmm. Må man så må man. Noen meninger om hvilken bil jeg skal se etter? (1) Ser an Volvo 240 2.0, som er en solid bil. Har hørt den er enkel å skru på, og så har den bakhjulsstrekk som er et must. (2) Men Volvo 360 virker egentlig som et bedre valg. Den er lettere og får med samme 2.0-motor fra Volvo 240. Dette burde jo være et perfekt valg, burde det ikke? (3) Saab er jo også bra og solid, men er usikker på om det er en praktisk bil å bruke. (4) Nissan 200SX? Andre anbefalinger? Ellers har jeg veldig sansen for japanske biler, men ser ut til at de er mindre populære til sånt. Sikkert vanskelig å finne deler osv. til dem. Endret 14. november 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå