iversenman Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Hei Har begynt å pussle litt med excel og trenger litt hjelp Er kanskje lett for noen men ikke for meg, hehe. Jeg tar noe lett nå for å få litt forståelse Hvis vi tar celle A1=Meter og A1=CM skal gjøre om fra meter til cm da skriver jeg for eks 1.2M i denne cellen så skriver jeg i celle A2 =a1*100 Da vil jo det komme opp i cm i celle A2 når jeg forandrer tallet i celle A1. Men nå kommer det jeg lurer på, hvis jeg har det i cm og vil ha det i meter så vil jeg at det går ann å sette inn tallet i celle A2 uten å ødelegge formelen slik at svaret kommer opp i Celle A1. Håper noen skjønte hva jeg mente Jeg vil ha formel eller svar i samme celle på en måte:) om dette går ann Takke for svar Mvh Simen Iversen Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Vet ikke om det hjelper, men om du f.eks bare skriver formelen i A kolonna med tilfeldig 2 meter Så kan du kopiere formelen nedover og bare bytte 2 meter til det aktuelle tallet Da funker det på en måte Lenke til kommentar
iversenman Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 Njaa, Skal prøve å forklare bedre Jeg skal skrive 2m i celle A1 da vil jeg at celle A2 skal regne om til cm, akkurat dette er lett, men... jeg vil at det skal gå ann å skrive i celle A2 f.eks 230cm og da skal celle A1 omregne dette til meter. cellene skal stå "blanke" til jeg skriver ett tall i en av dem Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Oja, nei da vet jeg ikke, blir nok vanskelig å få de til å være tomme i alle fall Lenke til kommentar
iversenman Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 hehe joja, kunne stå "0" ialfall er litt avansert dette Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Hei. Du kan ikke få A2 til og regne på hva som står i A2, en formel referer alltid til en annen celle. du kan få hvilken som helst annen celle til og gjøre en utregning av hva som står i celle A2 med formler. Men, hvis du bruker en makro kan du gjøre det. MVH Torbjørn Lenke til kommentar
iversenman Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 Hvordan bruker man makro? Og jeg strever med en ting til skal taste inn, cos, sin og tan i excel på kalkulatoren taster jeg bare CosTanInvers1.41. dette skal bli 0,58 I excel skriver jeg =cos(tanh(1,41)) men får da ett heeelt annent svar Hvordan setter jeg dette inn i excel på rett måte? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Til det siste: Excel regner trigonometri i radianer. Du må altså konvertere gradene i regnestykkene dine. Med 90 i A1 returnerer denne 1: =SIN(RADIANER(A1)) Makroer er et omfattende fag. Start her: http://dmcritchie.mvps.org/excel/getstarted.htm HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå